Personal branding in 2018 - Wat werkt en wat niet?

Het invloedrijke individu

In deze drukke digitale wereld is er steeds meer concurrentie, afleiding en verleiding.
Toch doorbreken sommige merken, maar ook individuen deze ruis om zo gedrag, overtuigingen en beslissingen te beïnvloeden. De zogeheten influencers. Hip Engels woord voor invloedrijke individuen.

Deze influencers heb je in alle soorten en maten. Net zoals dat je advertentievormen in allerlei soorten en maten hebt. Deze laatste groep zal (nog) meer naar de achtergrond verdwijnen. Op tv ontkom je er niet aan. Ongevraagd zenden. Is er reclame bij een film, dan zap je door en kom je in een ander reclameblok terecht.

Dat zenders als SBS6 met hun geklier nog draaien. Zit je net lekker in The Lord Of The Rings, komt er Hart van Nederland tussendoor met “groot” nieuws over de brandweer die een kat uit een boom hebben gered. Is dit eindelijk afgelopen krijg je nog minstens twee reclameblokken. Ik word hier gewoon crimineel van. Laat. Mij. Met. Rust.

Bedrijven als Spotify en Netflix weten dit. Netflix kreeg er in het tweede kwartaal van dit jaar 5.2 miljoen nieuwe abonnees bij. Dat is twee miljoen méér dan het bedrijf zelf voorspelde. Bron: want.nl

Personal branding gaat verdwijnen. Er komt een vernieuwde variant. Personal Branding anno 2018 geschreven en bedacht door Manon Toma.

Personal branding en storytelling is niets nieuws!

Personal Branding is niets nieuws. We “doen” al aan branding sinds ons bestaan als mens. Ieder individu wil ergens bijhoren en zich verbonden voelen met een bepaalde groep. Ze willen gehoord en gezien worden met een boodschap of mening. Ertoe doen.

Net zoals met storytelling.

Oud begrip, nieuw jasje. Verhalen vertellen deden we al na de jacht in onze grot rondom het kampvuur. We tekenden en illustreerden onze avonturen op muren. Onze geschiedenis. Onze nalatenschap. Wat wordt jouw geschiedenis?

Personal branding verandert

Het woord personal (persoonlijk) dekt de lading niet als je het mij vraagt. Persoonlijk zijn zegt namelijk niets over wanneer, hoe, met wie en met wat jij op je best bent. Het zegt ook niets over jouw specifieke manier van communiceren (en hoe jij dus als type overkomt bij anderen). Ieder type kan namelijk persoonlijk zijn.

Ik wil jou niet helpen met een personal brand, nee we gaan het in 2018 anders doen! Ik ga jou helpen met de BRANDING van jouw PERSONALITY. Booyah!

Ik roep Personality Branding in het leven. Bij deze. Voordat ik verder ga: weet je wat ik laatst ontdekte? Iets nieuws wat ik leuk vind: Plantjes stekken! Iets minder stoer dan motorrijden, maar wel erg leuk.

Kijk! Mijn koekie (pannekoekenplant) zoals ik hem liefdevol noem heeft baby's gekregen. Mams staat op mijn kantoor en inmiddels heb ik al meerdere babyplantjes thuis. Ook het chinees lantaarntje en de lepelplant heb ik al gestekt. Trots!

Kijk! Mijn koekie (pannekoekenplant) zoals ik hem liefdevol noem heeft baby's gekregen. Mams staat op mijn kantoor en inmiddels heb ik al meerdere babyplantjes thuis. Ook het chinees lantaarntje en de lepelplant heb ik al gestekt. Trots!

BRANDING KUN JE VERGELIJKEN MET TUINIEREN

Je kunt steeds een andere pot kopen met kekke kleurtjes, dit zorgt er niet voor dat jouw plant goed zal wortelen. Laat staan bloeien en zich vermeerderen. Dit is wat je online ziet. Ondernemers die alleen maar verpotten. Ik heb een "nieuw brand" zeggen ze dan. Terwijl: jij bent jouw persoonlijkheid en dus jouw brand. Of je moet meerdere persoonlijkheden hebben, dan zou het in theorie kunnen dat je ieder jaar een "nieuw brand" hebt. Wat deze mensen eigenlijk bedoelen is dat ze een nieuwe bloempot hebben gekocht :-) 

Tuinieren met Manon

  • Allereerst: Weet welke plant bij jou past. Vervolgens zorg je voor een goede basis. Wat is de juiste plek? Is de grondsoort of bodem geschikt? Welke mest of voeding gebruik je? Wanneer is het de juiste tijd om te zaaien? Iedereen kan wel zeggen “gewoon doen”, maar dat is hetzelfde als in de winter in de harde grond gaan lopen wroeten.

  • Heb geduld! Het duurt namelijk een tijd voordat er iets te zien is. Maar dat er boven de grond niets te zien is, betekent niet dat er onder de grond niets gebeurt. Zijn de condities goed dan gaan de wortels zich hechten en zorgen voor een stevige basis van de plant.

  • Vertrouwen hebben! Je kunt blijven kijken tot je een ons weegt, maar je zult er op moeten vertrouwen dat je een goede basis hebt gecreëerd. Als dan eindelijk het moment daar is dat je plant tevoorschijn komt is het geweldig om te zien hoe er steeds meer frisse groene blaadjes te zien zijn en hoe hij steeds sterker en groter wordt. En dan het bloeimoment! YES!

  • Ook al is je plant goed gegroeid en bloeit hij regelmatig, dat wil niet zeggen dat je niks meer hoeft te doen. Je zult moeten snoeien, voeden, verzorgen en verpotten als hij te weinig plek heeft.

  • Op den duur kun je zo goede stekjes kweken. Voordat je de breedte ingaat, zul je eerste de diepte moeten hebben gestabiliseerd.

  • Doordat er online zoveel geroepen wordt over branding ontstaat er een troebel beeld. “Ik heb een nieuw brand” lees ik voor de zoveelste keer. “Nee hoor, je hebt gewoon een nieuwe bloempot.” De wortels kun je niet veranderen tot het worden van een “andere” plant. Je kunt de plant (steeds) in een andere pot zetten, waaronder het er van buiten iets anders uitziet, je verandert niks aan de binnenkant. 
     
  • Ja, je plant groeit op. Dus je zult heus wel een keer een andere "pot" kopen. Of als ondernemer zijnde: andere foto's of een website. Ook als ondernemer wordt je volwassen. Toch moet die basis herkenbaar blijven: in beeld én tekst. je kunt niet het ene jaar een website laten maken met een girly en speelse look en een jaar later een hele zakelijke uitstraling willen. Dan klopt er iets niet bij de roots. Tot zover mijn les tuinieren:-)

In 8 stappen een brand personality!

Zo word je opgeMERKt als ondernemer in 2018!

1. Opgemerkt worden door opmerkzaam te zijn

Precies zoals Netflix heeft gedaan. Die wisten dat een hoop mensen zich zaten te ergeren bij het zoveelste reclameblok van 12 minuten. Wat zien anderen in jouw markt over het hoofd? Waar heeft jouw publiek “last” van en wat zouden zij anders willen? Zo kun jij binnen jouw niche een invloedrijk individu worden of influencer (dat bekt wat beter).

Je hoeft heus geen grote beauty vlogger of wat dan ook te worden op YouTube om anderen te beïnvloeden. Jij kunt een influencer worden. Groot of klein. In een vorm en op een manier die jíj kiest.
 

2. Specifieke (inter)actie!

Waar wil jij dat mensen zich in jouw markt zich bewust van gaan worden? Waar zoeken zij SPECIFIEK naar en hoe kun jij hier vervolgens SPECIFIEK op reageren vanuit jouw eigen drijfveren en doelen?

Het kan zijn dat zij dit (nog) niet weten. Netflix is nu heel normaal en er zijn veel mensen die zich niet meer voorstellen dat ze nog zullen kijken naar de traditionele tv

3. Welke verandering breng jij teweeg?

Ik probeer ondernemers bewust te maken van wat branding écht is. Dit is moeilijk, omdat er zoveel over wordt geroepen dat dit een zware taak is. Daarnaast is branding echt niet alleen maar voor bedrijven als Spotify of Netflix weggelegd. Ik probeer branding behapbaar én implementeerbaar te maken voor iedereen. Ook voor kleine ondernemers. Want juist wij hebben de mogelijkheid om die diepte op te zoeken en de breedte te laten voor wat die is.

Hoe specifieker en bewuster jij durft te kiezen, des te specifieker en bewuster jij hier naar gaat handelen. Zo word je steeds meer die éne individuele influencer. Maar met alleen een idee, dienst of product ben je er niet. Dit is gewoon plat gezegd koopwaar.
 

4. Denk juist in hokjes!

Jouw persoonlijkheid en jouw bijbehorende kenMERKen creëren een bepaald type. Een personality type. Dit is een kader waarin jij jezelf in de meest fascinerende versie van jezelf laat zien. Daarom geloof ik juist wél in hokjes denken. Je bakent zo jouw terrein af en kadert voor jouw publiek in wie jij bent en wat jij doet. Positionering.

Spotify is luisteren naar wat jij wilt. Netflix is kijken naar wat jij wilt.
 

5. Fuck de sterkte/zwakte analyse!

Je weet hoe jij de wereld ziet en hoe jij handelt in bepaalde situaties en momenten. Je hebt een bepaald beeld van de mensen om jou heen. Of je nu als werknemer in een team werkt, je als manager dit team aanstuurt of je bent zelfstandig ondernemer.

Maar weet jij ook hoe deze mensen jóu zien? Welke kenmerken en signalen kenMERKen en TYPEren jou? Welke waarde voeg jij specifiek toe? Voor klanten? Voor collega’s? Voor je werknemers? Zodra je dit weet kun je hier méér van gaan doen. Zo zwak je vanzelf jouw “zwakke” kanten af in plaats van deze te gaan verbeteren.
 

6. Wees relevant, vermijd trends!

Als je eenmaal weet wat jou waardevol maakt en hoe je communiceert gaan er kwartjes vallen. Dit geeft jou zelfkennis en “zo zien anderen mij dus” - kennis. Zo ga jij jezelf authentiek, karakteristiek en zelfverzekerd voelen. Positioneren. Je bent beter in staat een positieve indruk te maken en ook jouw aanbod, marketing activiteiten en content creatie hierop af te stemmen. Kijk hierbij naar wat leeft en speelt (wees relevant), maar kauw geen anderen na. Het volgen van een trend is misschien veilig, het is niet onderscheidend. Je wordt dan een van de zovelen. En niemand wil een van de zovelen zijn. 

Je hóeft geen webinars te geven! Ook al zeggen de online business guru’s dat je dit wel moet doen. Wat voor de een werkt, kan juist schadelijk werken voor de ander. Het middel moet passen bij jouw boodschap. Níet andersom! 

Wees een trendsetter in plaats van een trendvolger.

Sinds ik branding op een andere manier ben gaan brengen (juist voor de kleine ondernemer) en door (zoveel mogelijk) taaie stof te vermijden inspireer ik een hoop anderen. Niet alleen mijn klanten, ook mijn concurrenten :-) Wat prima is trouwens. Concurrenten hebben is oké trouwens, copycats zijn dat niet.

Juist als je dit proces goed doorloopt heb je het niet nodig een ander te kopiëren. Jouw eigen persoonlijkheid is namelijk leuk genoeg! Skills zijn te dupliceren, jouw persoonlijkheid is dat niet.
 

7. Aantrekkingskracht vs. Allergie

Als jij jouw persoonlijkheid concreet gaat Positioneren, Presenteren én Promoten dan hou je een groep over die zich aangetrokken voelt tot jou.

Automatisch ontstaat er ook een allergie groep; mensen die zich hierin niet kunnen vinden. Prima. Dan ben je juist goed bezig!
 

8. Blijf in beweging!

Zo blijf je de rest voor, zie ook punt 6. De afgelopen maanden heb ik een opleiding gevolgd in de VS om te werken met een uniek systeem en bijzondere methode. Deze methode is in Nederland (nog) niet bekend. Ik ben de enige adviseur van deze methode in Nederland! Deze methode laat jou zien zien hoe de wereld jou ziet, in plaats van andersom. Branding is toewerken naar een gewenst beeld en bijpassende emotie waarmee je beleving creëert. Met dit systeem ontdek je jouw “kader” en jouw “personality type”.

Wat kun jij doen of toevoegen om er voor te zorgen dat jij binnen jouw niche een “one of a kind” individu wordt? Samen met jouw persoonlijkheid vormt dit een unieke combinatie die wel na te doen valt, maar niet te evenaren. Volg hier ook mijn gratis mini training over branding!

WORKSHOP: 'INDIVIDUAL BRANDING: ONTDEK JOUW BRAND PERSONALITY.'

Jij kunt een van de eerste zijn om met mij en deze methode te werken. Denk eens aan welke voordelen jou dit oplevert!

In plaats van steeds andere planten aan te schaffen of te wisselen van pot ga jij je focussen op de groei van jouw wortels. Zoals ik al zei “je kunt een andere pot kopen, de wortels verander je niet.”

Als je dit scherp hebt kun je vervolgens gericht gaan zaaien, groeien en bloeien als individu en als merk. Als influencer. Als ondernemer. Als persoon(lijkheid). Dit ben ik. Dit doe ik op mijn best.

Van hieruit kun je zoveel effectiever en efficiënter keuzes maken in jouw diensten, activiteiten, website, content creatie, communicatie en samenwerkingen. ALLES! Je leert waar jij voor staat en hoe jij hierop je verdere activiteiten kunt afstemmen.

De eerstvolgende workshop zal plaatsvinden in Arnhem op dinsdag 27 Februari en duurt een halve dag. Lees hier meer en meld je aan! Er is plek voor maximaal 6 personen. 

Zo! En nu hoor ik graag van jou! Wat ga jij doen om jezelf in 2018 opMERKelijk te positioneren, presenteren en promoten? Laat een reactie achter als dit blog je inzichten heeft gegeven, daarmee help je mij enorm. #pleasinggoogle

Succes! Groetjes,

Manon

Hoe maak je (super simpel) een online cursus?

Mijn 6 stappenplan voor het maken van een online programma. Fire in tha hóóóle!

"Weet je wat jij moet doen" hoorde ik dan: "een online programma maken!"

Alleen... er zijn maar weinig mensen die daadwerkelijk een online programma lanceren, laat staan verkopen. Zo makkelijk is het niet! Dus voordat je veel geld gaat investeren om dit alles te leren om het uiteindelijk zelf te kunnen maken lees dit blog!

Hoe maak je een online programma? Met dit blog maak jij een goede start met het maken van je eerste online cursus.

De afgelopen jaren heb ik mij er met enige regelmaat in verdiept en heb ik meerdere platformen en LMS-systemen (learning management systemen) uitgeprobeerd én van alles uitgedokterd.

Laat ik vandaag in een opperbest humeur zijn (bijna vakantie YES!) en mijn lessen van A tot Z met jou willen delen. Ik weet zeker dat het jou een flinke stap voorwaarts helpt. 

Snelle navigatie

Dit artikel staat vol met informatie. Om makkelijk te navigeren kun je gebruik maken van de jump links hieronder:

Hoe ik in aanraking kwam met online programma's en "passief" inkomen

Toen ik net begon als fulltime ondernemer (najaar 2013) deed ik alleen grafische klussen: logootjes voor 125,- euro en als ik mazzel had een flyer en website. Keidruk zoals ik het dan maar even plat noem, maar geen geld op de bank.

Ik had geen strategie en doel.
Ik volgde webinar na webinar en was met van alles en nog wat heel druk. Al ploeterend en knokkend voor klanten ging ik tussendoor op onderzoek uit en kwam ik op het fenomeen "passief inkomen" en "online programma's". DIT. WIL. IK. Passief is nooit passief, maar goed, het is wel aantrekkelijk ;-)

Je kunt diverse (online natuurlijk!) programma's volgen om vervolgens zélf te leren hoe je een online programma maakt (wat ik onwijs graag wilde), maar de krekels op mijn bankrekening lieten het niet toe. Werkelijk iedereen online schreef "je moet investeren", dan komt dat geld vanzelf. Dat is ook wel, maar de kosten zo laag mogelijk houden is ook belangrijk. Dus droop ik af. Achteraf gezien ben ik daar zó blij om!

Als ik in deze tijd was gaan werken aan een online programma dan was ik gaan metselen met los zand. 


Alsof ik mijn koffer ga in pakken zónder te weten of ik op safari, strandvakantie of wintersport wil.

Zonder doel en strategie = geen conversie.

Ik besloot daar éérst wat aan te doen. Lees hier het hele verhaal ;-) Heel in het kort: ik ben mijzelf als merk gaan positioneren (personal branding). Dat klinkt heel overdreven (ik zie je wel kijken), maar dit proces geeft focus, sturing en houvast.

Door je bewust te worden van jezelf (als merk), ga je bewust keuzes maken en bewust handelen. Het resultaat is dat je uiteindelijk bewust wordt benaderd.

Bij alles wat ik doe, met wie ik wil samenwerken (of niet), tot aan welke content ik maak, grijp ik terug naar mijn personal brand. In mijn eigen "personal brand plan" heb ik alles uitgewerkt en uitgeschreven. De mist in mijn hoofd trok weg. Dit deed ik niet in een week, maar ik trok er enkele maanden voor uit. Na een goed jaar begon ik het effect ervan te ervaren.

Ik bleef bijschaven. Nu nog. Branding stopt niet. Nooit.

Ik zei klanten gedag die niet meer bij mij pasten, ging mijzelf anders positioneren en presenteren, verhoogde mijn prijzen en was duidelijk in wat ik wilde en wat niet meer. Daardoor had ik minder kleine tijdrovende klusjes die amper wat opleverden en hield ik dus meer tijd over terwijl ik onder de streep toch hetzelfde verdiende. Het belangrijkste in dit proces was dat ik echt ontrafelde en ontdekte wat ik wilde en hoe ik dat ging doen. 

Het Maken Van Een Online Programma Begon Weer Te Knagen...

En dus ging ik aan de slag. Ik ben begonnen in het voorjaar van 2016 en ging aan het einde van 2016 online. Zonder lanceerplan of wat dan ook. De meeste ondernemers (zo was ik namelijk ook) zijn met name druk met de lancering van de raket, terwijl die hele raket nog gebouwd moet worden, laat staan dat er een koers of eindbestemming bekend is. 

HIERONDER DEEL IK DE 6 STAPPEN DIE IK HEB GEZET BIJ HET REALISEREN VAN MIJN EERSTE ONLINE CURSUS.

Dit is heel belangrijk: kies een werkwijze die voor JOU werkt. Datzelfde geldt voor de marketing die erna begint. Als jij geen webinars wilt geven dan doe je dat niet, ook al zegt iedereen dat je dit wél moet doen. 

Is het maken van een online programma moeilijk? Nee. Het is alleen een knakenklus. Het is heel veel werk, dus "even" binnen een maand lanceren en verkopen kun je vergeten.

➜ [STAP #1] MAAK JE (NOG) NIET DRUK HOE JE HET PROGRAMMA GAAT MAKEN. START SIMPEL.

12644834_950064485046646_6631325614114662959_n.jpg

Ik las ooit het boek 'The Lean Startup' van Eric Ries. Je start met een idee, maar houdt het zo simpel mogelijk. Ik begon met het geven van kleinschalige workshops van max. 4 personen. Ik zorgde voor een fantastische dag met veel persoonlijke aandacht, deelde zoveel mogelijk bruikbare tips & tricks. Ook stuurde ik twee weken van te voren een werkboek op (dit werd uiteindelijk de aanzet naar de online cursus!) en zorgde op de dag zelf dat de deelnemers een moodboard kregen als verrassing en gaf zelfs nog "nazorg". Zo verzamelde ik testimonials en kreeg ik veel input van de deelnemers.

➜ [STAP #2] WAAR DENK JIJ DAT DE BEHOEFTE LIGT VS. WAAR LIGT DE BEHOEFTE ÉCHT?

personal branding expert.jpeg

De input die ik kreeg tijdens gesprekken schreef ik op. Zo kwam ik erachter waar écht de behoefte lag van mijn publiek. Ze kochten een kaartje (347,- ex BTW) voor een dag inclusief alle extra's met mij, dus dit was mijn ideale klant in levende lijve! Je kunt ook een "survey" versturen, maar waarom niet op deze manier? Dan verdien je er ook meteen wat aan. Bovendien vergeet ik na een uur al wat ik invul in zo'n vragenlijst, omdat ik er niet echt bij betrokken ben. Deze dag duurde 6 uur, de voorbereiding p/p nam voor mij ook nog ruim een dag in beslag.

Aanvullende tip: ik zie workshops die voor een appel en ei worden gegeven, maar onbewust koppelt iemand hier een waarde én verwachting aan. Ik had destijds een coach die aanraadde goedkoop te beginnen met bovenstaande workshop (onder de 100 euro), maar dat vond ik niet echt een goed advies. Ik wilde juist kappen met dat geploeter en 'gehobby' ;-) 

Wat zegt de prijs over jouw online cursus? Als ik een online cursus koop van 1500,- euro dan heb ik een andere verwachting dan bij een cursus van 150,-. Volgend jaar ga ik een Amerikaanse korte studie volgen bij een groot voorbeeld van mij. Hiervoor betaal ik dan ruim $5000,-. Deze opleider leidt beperkt nieuwe adviseurs op en ik hoop dat ik dan word uitgekozen. Ze houden het (bewust) exclusief. Ik heb hier heel veel verwachtingen bij en kan niet wachten om het geld naar ze toe te smijten, omdat ik zo hongerig ben naar deze kennis. 

Branding is dus ook: hoe prijs jij jezelf én je diensten. 

➜ [STAP #3] MAAK EEN SCHEMA MET LEERDOELEN, ACTIES EN MIDDELEN EN BEGIN BIJ HET EINDE! (CHECK DE GRATIS DOWNLOAD AAN HET EINDE VAN DIT BLOG)

Denk aan de lancering van de raket. Bedenk eerst welke planeet je wilt bereiken en stippel dan de koers terug naar de hangaar. Het lanceerplatform en het daadwerkelijke lanceren van de raket is dus niet het begin (zo klinkt het misschien wat logischer).

zo-lanceer-je-online-programma.png

HET LANCEERPLAN VAN JOUW ONLINE CURSUS (FIRE IN THA HÓLE!)

  • Wat levert het jouw cursist aan het einde van de rit op. Omschrijf dit zo concreet en precies mogelijk.
  • Pak een stapel post-its en ga alles wat je zou willen leren opschrijven.

  • Werk nu van achteren (wat levert het hen uiteindelijk op) naar voor en ga je schema invullen. Bedenk vanuit het eindstation de haltes. Schrijf deze zo concreet mogelijk op.
  • Zorg dat je lijst geen kladje is, maar een leidend document. Dit zorgt ervoor dat je straks als je daadwerkelijk gaat bouwen niet meer hoeft na te denken over de structuur en de inhoud.
  • Laat dit nakijken. Iemand die dit document en jouw plannen niet kent moet kunnen achterhalen wat het online programma behandelt en oplevert. Zelf heb ik het grote geluk dat ik mijn kantoor deel met een vriendin en tevens opleidingskundige. Heel handig:-)! Jetske Kralendonk werkt voor diverse Nederlandse bedrijven en heeft mij een flinke slinger gegeven en geleerd hoe ik het moest aanpakken.
  • Je kunt niet iemand met alleen jouw training op het niveau van jezelf krijgen. Vergeet dat dus! Wat je wilt is ze bijvoorbeeld van een 3 naar een 7 krijgen. Schrap daarom in jouw online cursus zodat het voor jouw cursist behapbaar én verteerbaar blijft. Je wilt niet dat ze buikpijn krijgen.
worksheet online programma maken.png

➜ [STAP #4] WAARIN BOUW IK MIJN ONLINE PROGRAMMA?

Ik deel 3 manieren met je: 

⓵ Een makkelijke oplossing is het maken van een interactief eBook

Dit gebruikte ik al in de workshop en ik bedacht mij dat ik dit ook los zou kunnen verkopen. Ik heb dit toen niet gedaan, maar het kán. Het eBook kun je interactief maken door te verwijzen naar linkjes of filmpjes op bijvoorbeeld YouTube. Interactief maken kan bijvoorbeeld met Adobe Indesign (dit gebruik ik) of PDF Escape (gratis). De pagina waar je dan naar linkt beveilig je met een wachtwoord, zodat anderen hem niet kunnen zien. Dit wachtwoord typ je dan uiteraard wel in het eBook. 

Een link maken in je werkboek.

Een link maken in je werkboek.

⓶ Een andere oplossing is het gebruiken van een platform.

Twee bekende Amerikaanse zijn Teachable en Thinkific. Een Nederlandse partij die ik super vind is EasyGenerator
Voordelen van dit soort platformen zijn dat ze erg makkelijk zijn. Ook worden alle updates e.d. door hen gedaan. Hier heb je dus geen omkijken naar.
Nadelen: Wil je meer features, dan zul je toch op een betaald account moeten overstappen. Persoonlijk had ik geen trek in maandelijks abonnementskosten. Want als het niet zou lopen, wat zou ik dan doen? Bovendien heb jij jouw lesmateriaal niet in je 'eigen kast' staan.

⓷ De derde oplossing (die ik uiteindelijk heb gekozen) is het aanschaffen van een plugin.

Ik gebruik LearnDash. Deze is mij aangeraden door mijn collega Danielle Jansen, zij maakt systemen voor o.a. overheidsinstanties en ministeries. Ik vertrouwde op haar kennis en expertise aangezien zij al zo veel ervaring heeft op dit gebied. Het nadeel is dat er soms door een update bijvoorbeeld iets niet goed staat en je echt alles zelf aan elkaar moet knopen. Dat bied je enorm veel vrijheid, maar het is wel wat lastiger. Zo zijn er voor LearnDash nog tig plugins die je erbij kunt gebruiken. Denk aan gamification (spel-elementen), notificaties en social learning.

➜ [STAP #5] WAARMEE VUL IK MIJN ONLINE PROGRAMMA?

Hiervoor heb je allerlei manieren en opties:

  • Je kunt natuurlijk je tekst uittypen, maar alleen tekst is wat saai.

  • Filmpjes van jezelf waarin je iets uitlegt. Je zet gewoon de webcam aan of neemt het op met een filmcamera. Ik heb sinds kort een nieuwe webcam die een betere kwaliteit heeft: de C922 van Logitech. Zelf vind ik Camtasia een handig programma om vervolgens te editen (als je dat zou willen).
  • Je kunt ook alleen de audio opnemen en dit uploaden. Het geluid is sowieso heel belangrijk! Zelf heb ik de Blue Snowball en de Blue Yeti microfoon. Eentje staat thuis en de andere op kantoor. Omdat ik steeds de Snowball moest meeslepen (ik deel mijn kantoor en ben dus niet altijd alleen) besloot ik de Yeti erbij aan te schaffen. 
  • Screencasts: oftewel een filmopname van jouw beeldscherm. Dit kan met Camtasia, maar ook met Quicktime. Andere alternatieven zijn UseLoom en ScreencastOMatic.
  • Werkboeken (interactief uiteraard). Printen kan dan nog steeds, maar het is wel zo fijn als mensen ook rechtstreeks in de PDF kunnen werken. Ik heb hiervoor een minicursus! Bekijk en bestel hem hier.
  • Quizzes, oefeningen, meerkeuze vragen enzovoorts.
  • Chatroom/Forum: ik vind het fijn als een cursist mij een berichtje kan sturen zonder dat ze daarvoor uit de leeromgeving moeten gaan.

➜ [STAP #6] MIJN ONLINE PROGRAMMA OF ONLINE CURSUS GAAN VERKOPEN.

Wat kan ik verdienen? Dit is vaak het eerste waar iedereen aan denkt. Ik destijds ook. Als je zo denkt gaat het bij voorbaat al mis. Er is niets mis met (makkelijker) geld verdienen. Maar als dit de eerste gedachte is die je erbij hebt, dan begin je (denk ik dan) niet vanuit het juiste uitgangspunt. 

Kennis an sich is waardeloos. Kennis is pas wat waard als anderen ermee geholpen zijn en jouw kennis zich vermenigvuldigd.

Voordat ik überhaupt begon met het maken van mijn eerste online cursus begon ik mij al druk te maken: "moet ik webinars gaan geven?" en "hoe verzamel ik meer e-mailadressen?

Ook hier geldt: hou het simpel en maak het jezelf niet te moeilijk.

  1. Maak een pagina voor je cursus: een zogeheten salespage. Omdat je jouw schema helemaal hebt uitgewerkt kun je ook makkelijk schrijven over wat je gaat verkopen.
  2. Vervolgens maak je een knop met 'meld je aan voor de wachtlijst'. Of misschien heb je een leuke weggever die aansluit bij het programma en die ze alvast kunnen downloaden. Je wilt in ieder geval zo snel mogelijk meer e-mailadressen verzamelen. Zelf heb ik deze gratis mini training gemaakt waarin ik jou gedurende 7 dagen meer vertel over branding en waar je op den duur ook in aanraking komt met mijn betaalde cursus: 'Positioneer En Presenteer Jezelf Als Merk'.
  3. Sommige mensen verkopen zelfs al trainingen aan de hand van alleen de salespage en gaan pas ontwikkelen zodra er verkopen binnen zijn. Koopt er niemand dan gaan ze ook niet al het werk verzetten. Dat is pas écht 'lean' starten, maar ik wilde dit graag maken. Of er nu iemand kocht of niet.
  4. De prijs bepalen is lastig. Als jij al je kennis en ideeën met iemand 1-op-1 zou delen wat zou dit dan die persoon kosten? Ik heb járen geïnvesteerd in mijn kennis en hier mijn hoofd over gebroken, zodat anderen dit niet hoeven te doen. Dat is meer waard dan 100,- euro. Denk ook aan wat het jouw klant uiteindelijk oplevert. Uiteindelijk koopt 1-3 % van je lijst. Stel je omzet doel is 5.000 euro. Je hebt een e-maillijst van 1000 personen. Dan zou je, als je uitgaat van 2% conversie, 20 personen hebben die kopen. Je cursus zou dan 250,- moeten kosten om de omzetdoelstelling te behalen. Dit is een formule, ik ben zelf meer van "het moet goed voelen". 
  5. Betrek je publiek er vanaf het begin bij: stel vragen en laat ze meedenken! Zelf heb ik een besloten Facebook Groep waar ik ook veel tips weggaf.
  6. Daarnaast maakte ik gratis content op Instagram en postte ik veel 'behind te scenes' (stories), gaf ik Facebook Lives en geef ik (sinds kort pas) webinars.
  7. Op dit moment is mijn betaalde cursus: 'Positioneer En Presenteer Jezelf Als Merk' nog continue te volgen (evergreen), maar dit ga ik veranderen naar (waarschijnlijk) 1x per kwartaal. Op deze manier, heb ik nu geleerd, kan ik meer toewerken naar iets. Op dit moment heb ik 30 cursisten in mijn online academy. Mijn doel was toen: online zetten en daarna ga ik wel uitzoeken wat werkt en wat niet.

WAT KOST HET MAKEN VAN EEN ONLINE PROGRAMMA?

  • Ik kon de plug-in goedkoper inkopen (multi-licentie). Normaal kost deze rond de 150$
  • Los van de plugin wilde ik de online academy op een separate website laten draaien. Op dit domein installeerden wij een WordPress thema en natuurlijk de plug-in!

  • Voor het bestelproces (shoppingcard) gebruik ik WooCommerce (gratis). Je hebt ook betaalde plug-ins van WooCommerce.

  • De betalingen worden geregeld via Mollie. Per transactie kost dit 0,29 cent. Werkt top!

  • Andere opties voor het betaalproces zijn Pay of Autorespond. De eerstgenoemde heeft ook een gratis variant. Heb je meer opties nodig dan betaal je net als bij Autorespond een vast bedrag per maand. Ik hoor hele goede verhalen over deze twee, maar toch koos ik ervoor om dit niet te doen. 
  • Het enige abonnement wat ik, naast Adobe natuurlijk (als ontwerper kan ik niet zonder), heb is van Vimeo, waar al mijn video's op staan. Je kunt Vimeo ook gratis gebruiken, maar dan heb je een wekelijkse upload limiet. Dat vond ik niet opschieten en ik besloot Vimeo Plus aan te schaffen. Dit kost mij 8 euro per maand.

We zijn aan het einde gekomen van dit blog! Maar... Ik heb nog iets voor je! Een hands-on eGuide met filmpjes én een extra bonus (zo zet je gratis een webinar op binnen je eigen website!)

Ik ben benieuwd hoe jij denkt over het maken van online programma's en waar je tegenaan loopt? Laat het mij weten via een reactie onder dit blog.

Een compleet stappenplan voor het maken van een eBook!

Dit is hét ultieme artikel met tips & tricks voor het maken van een "email-adressen verslindend" eBook.

LET OP: Onderaan deel ik een briljante tip (al zeg ik het zelf) als je overweegt een online programma of cursus te maken.

Wil jij dat je de e-mail aanmeldingen je om de oren vliegen en dat je knettergek van wordt van alle meldingen in je inbox? (ping ping ping: allemaal nieuwe e-mailadressen voor je lijst dankzij jouw eBook!). Of wil je voor jouw online programma of cursus werkboeken maken in PDF en dit aanbieden aan jouw cursisten?

Dan is dít blog precies wat jij nodig hebt.

Hoe maak je een online programma of online cursus? Ik heb zelf diverse online cursussen ontwikkeld i.s.m. een opleidingskundige en technisch ontwikkelaar. Test eerst je idee via deze handige (en slimme truc)!

In dit blog deel ik mijn 5 stappenplan én design tips zodat jij binnen no-time een onweerstaanbaar eBook in je digitale handjes hebt. 

SNELLE NAVIGATIE

Dit artikel staat vol met informatie. Om makkelijk te navigeren kun je gebruik maken van de jump links hieronder:

HET EBOOK ANNO 2017

Een eBook maken is niets nieuws, het is al jaren een van de meest gebruikte manieren om e-mailsubscribers te generen en je lijst te laten groeien. Een eBook is, al is deze gratis, een visitekaartje van jouw personal brand. Als dit het eerste contact is tussen jou en jouw (misschien wel) toekomstige klant dan wil je dat deze eerste indruk goed is.

Werkt een eBook maken nog?

Ja! Ik heb eBooks die ik heb uitgeprint en heb laten inbinden omdat ik ze zo mooi vind en omdat ik er veel aan had. Sommige heb ik een keer geopend en meteen in de digitale prullenbak gegooid.

Het verschil tussen een “emailadressen-verslindende-deze-moet-ik-hebben” en een “digitale-prullenbak-vullende-variant” zit hem in drie elementen. Deze drie moeten elkaar aanvullen. En dat is waar het vaak misgaat. Mensen maken een content dump document (veel te veel info), ze hebben geen concreet doel of ze kijken niet naar het design.

DE DRIE ELEMENTEN DIE JE MOET ONTHOUDEN:

  • Wat is het doel van het eBook? Zonder doel geen conversie.
  • De content: liever drie pagina’s met goede en praktische tips dan 30 pagina’s met zomaar wat vulling en hier en daar een plaatje.
  • De verpakking: het design natuurlijk!

VERVOLGENS HOU JE DIT STAPPENPLAN AAN:

  1. Inspiratie opdoen
  2. Het start- en eindpunt bepalen
  3. De content uitrollen
  4. Je eBook ontwerpen
  5. De content presenteren
  1. Inspiratie opdoen: hoe kom je op ideeën voor het maken van een eBook?
    Misschien heb je wel wat ideeën waar je over zou willen schrijven. Hoe dan ook, eerst even inspiratie opdoen (en kijken wat werkt en wat niet) kan geen kwaad. Gebruik Pinterest. Pinterest is een zoekmachine gericht op het visuele aspect. Het is geen Social Media kanaal dus volgers zijn niet zo belangrijk. Totaal geen (zakelijke) ervaring met Pinterest? Lees dan dit blog. Het leuke is dat je kunt zien welk type content vaak wordt “gerepind” en dus populair is. Als je wat verder doorleest laat ik een printscreen zien.
     
  2. Het start- en eindpunt bepalen. 
    Bepaal het startpunt voor je eBook: wat zou jouw ideale klant nu willen leren? 
    Bepaal het eindpunt van je eBook: Wat leert de lezer van jouw eBook? ☝︎BONUSTIP: Ik blijf het herhalen: mensen hebben vandaag de dag specifieke behoeftes, wensen, doelen of problemen. Zij zoeken dus ook specifiek. Hoe specifieker jij hierop inspeelt hoe sneller de inter(actie) zal ontstaan en uiteindelijk de klik en het contact.
     
  3. Zorg dat je voorbeelden hebt.
    Dat kunnen mensen zijn in een totaal ander vakgebied. Juist in een ander vakgebied, want dat inspireert & motiveert. Ga je (te)veel mensen in je eigen vakgebied volgen dan krijg je (onbedoeld) veel van hetzelfde. Zo vliegen mij de Canva workshops en gratis trainingen mij nu om de oren, iets wat drie jaar geleden (toen ik de eerste was) nog niet was. Dit soort dingen gebeuren, maar probeer altijd nét even wat anders te doen of te delen.
     
  4. Lees & luister. 
    Ik lees iedere dag in een boek en ik luister ook minstens een podcast per dag en zelden gaat het over design. Lees ik online iets dan bewaar ik dit met Get Pocket, een gratis app. Of ik typ even snel een notitie in Evernote.
     
  5. De content uitrollen en bepalen voor je eBook.
    Nu je een startpunt en eindpunt hebt bepaald kun je aan de content gaan werken. Verdeel de “tussenstations” van het start- en eindpunt op in hoofdstukken. Het is aan jou om te bepalen hoeveel pagina’s je eBook wordt. Een eBook hoeft niet 60 pagina’s te hebben om gewild te zijn. Denk aan het einddoel. Ga niet meteen in een ontwerppogramma aan de slag, maar werk eerst je (platte) tekst uit. Dat kan in diverse programma’s zoals: Microsoft Word, Evernote of Google Docs (ik heb de betaalde variant van Google Suite van 4 euro per maand en kan niet zonder). Heb je dit uitgewerkt dan zul je zien dat de rest makkelijker wordt. Op deze manier maak en bouw ik ook mijn online programma’s. Zo werk ik van achteren naar voren.
     

☝︎BONUSTIP: Je kunt wel degelijk teveel geven! Wees niet bang om je kennis te delen, maar probeer de lezer wel altijd nieuwsgierig te maken naar “meer”. Dat je veel info deelt wil niet meteen zeggen dat deze info ook waardevol is.

➜ Hierboven twee bijná exact dezelfde visuals en soorten content. Toch wordt de rechter bijna dubbel zoveel bewaard (gepind), zoals je rechtsonder bij het punaise icoontje ziet. Wat betekent dat? De specifieke en concrete titel spreekt veel meer aan. In dit geval kun je er dus uit opmaken dat mensen die zoeken op Pinterest meer klikken en de pin bewaren waarin de 8 tools worden omschreven. In de tijd dat ik mij nog aan het oriënteren was op het maken van een online programma (iets wat nu van een leien dakje gaat) erg van van pas kwam. Op die manier ben ik diverse tools en programma's gaan uitproberen.

➜ Hierboven twee bijná exact dezelfde visuals en soorten content. Toch wordt de rechter bijna dubbel zoveel bewaard (gepind), zoals je rechtsonder bij het punaise icoontje ziet. Wat betekent dat? De specifieke en concrete titel spreekt veel meer aan. In dit geval kun je er dus uit opmaken dat mensen die zoeken op Pinterest meer klikken en de pin bewaren waarin de 8 tools worden omschreven. In de tijd dat ik mij nog aan het oriënteren was op het maken van een online programma (iets wat nu van een leien dakje gaat) erg van van pas kwam. Op die manier ben ik diverse tools en programma's gaan uitproberen.

ENKELE DESIGNTIPS OM IN DE GATEN TE HOUDEN BIJ HET MAKEN VAN JE EBOOK

  • Ontwerp een tof titelblad met duidelijk het uitgangspunt benoemd. Dit is wat moet opvallen, niet je logo, niet je website. Wat ga jij jouw bezoeker leren?
  • Voer je visuele branding door. Vraag je designer naar de kleurcodes, lettertypes, je logo en merk elementen. Geen kleuren uitzoeken die erop lijken, hou het consistent.

  • Maak het visueel en gebruik het liefst eigen beeldmateriaal. Is dit lastig lees dan dit blog voor mijn advies wat betreft stockfoto’s. Juist door uniek (en dus eigen beeldmateriaal) te gebruiken creëer je beleving. Denk ook aan icoontjes of patronen. Mijn partners van Creative Market of The Hungry JPG hebben wekelijks gratis downloads, maar ook zeer betaalbare foto’s, lettertypes, patronen, icoontjes en zelfs website thema's.

  • Speel met typografie. Wissel koppen af met subkoppen en dik gedrukte teksten. Zo zorg je ervoor dat de leesbaarheid wordt beïnvloed wat het lezen van je eBook bevorderd. Een tijd geleden zag ik een onderzoek waaruit bleek dat mensen die een menukaart lazen meestal het schuingedrukte gerecht kozen.

  • Maak een mockup van je eBook en zet dit op je website! Een hele makkelijk site is bijvoorbeeld www.placeit.net. Sommige zijn gratis te downloaden, voor andere en/of grote formaten betaal je een aantal dollar.

  • Maak het interactief. In Google Slides kun je een link of filmpje toevoegen aan het eBook. Nadat je de link of de YouTube video hebt gekoppeld bewaar je het document als PDF. Een PDF is sowieso altijd het formaat wat je als eindwerk wilt hebben. Je kunt een PDF uploaden en makkelijk delen.

Voor de online cursus Instagram marketing (InstaGroei) van de Nederlandse Instagram expert The Social Good Girl ontwierp ik het complete werkboek met interactieve invulvelden in Adobe Indesign. 

Voor de online cursus Instagram marketing (InstaGroei) van de Nederlandse Instagram expert The Social Good Girl ontwierp ik het complete werkboek met interactieve invulvelden in Adobe Indesign. 

Wil jij concrete handvaten en (design)tips voor
het maken van je eBook?

➽➽➽ Dan heb ik een fijne en beknopte online cursus voor je klaarstaan. Meer info en aanmelden doe je hier. Oh ja: de cursus kost slechts 75,- ex BTW (augustus 2017). Een gemiddelde ontwerper vraagt per uur al tussen de 50,- en 85,- euro. Tel uit je winst.

BONUS TIP: WIL JIJ EEN ONLINE PROGRAMMA OF ONLINE CURSUS MAKEN, MAAR WEET JE NIET OF DEZE ZAL VERKOPEN? OF HEB JE NIET DE FINANCIËLE MIDDELEN OM DIT TE LATEN BOUWEN? OF OM ER ÜBERHAUPT EEN CURSUS VOOR TE VOLGEN ZODAT JE LEERT EEN ONLINE PROGRAMMA ZELF TE BOUWEN?

Wat ik je nu ga vertellen is geniaal (al zeg ik het zelf):

Je kun een online training maken in de vorm van jawôhl! Een eBook! Huh? Hoe dan?! 

En nééé niet zoals mensen een betaald eBook kennen. Het is ook geen online omgeving met allerlei toeters en bellen zoals je die misschien kent. Nee, je online training is het eBook:

Door het toevoegen van interactieve elementen, zoals het linken naar een filmpje of een audio, het toevoegen van links of het maken van invulvelden (een apart werkboek voor de cursisten) heb je op een hele eenvoudige manier een online "training" gemaakt.

Je maakt een bestelformulier op je website (eventueel met een shoppingcard) en hopsakee. Je klant ontvangt het eBook en/of werkboek en kan zo doorklikken naar (beveiligde) pagina's op je website waarin je afgeschermde filmpjes van YouTube of Vimeo invoegt. Hij of zij kan ook rechtstreeks in het document de antwoorden invullen of meerkeuzes aanvinken.

Zie het als een opstapje voordat je aan de slag gaat met het zelf ontwikkelen van een online programma of het zelfs compleet te gaan uit besteden. Geloof mij, na drie cursussen zelf gemaakt te hebben weet ik wat er bij komt kijken. Het maken is één, maar het verkopen is een tweede!

Ik heb alles zelf uitgezocht en inmiddels mijn eigen online cursussen en online academy gebouwd. Dit heeft mij veel tijd gekost. Maar omdat ik het mij niet kon permitteren er een programma voor te volgen (zodat ik het zou leren zelf te maken), laat staan uit te besteden, besloot ik alles zelf te gaan uitzoeken, te gaan leren en te doen. Bovenstaande manier heb ik 3 jaar terug zelf gedaan in combinatie met workshops. Toen ik positieve reacties kreeg en ik ook steeds de workshops vol had heb ik het door vertaald naar een online omgeving.

Zo test je makkelijk de markt en kun je bepalen of er behoefte is aan een een online programma binnen jouw niche en publiek. Het kost jou (behalve tijd) niets! Lees meer in deel 2!

Goed idee of niet? Laat me je reactie weten in de comments onder dit blog. Ik vind het leuk om van je te horen!

In 7 stappen een onweerstaanbare contentstrategie

Dit artikel staat boordevol informatie! Wil je Snel navigeren?

Gebruik de jump links hieronder om naar specifieke onderdelen van het artikel te gaan:

Krijg het bedenken en maken van jouw contentstrategie onder de knie met deze 7 stappen. Iedere dag van deze week een oefening voor een gezonde en fitte contentstrategie!

  • Wil jij worden opgemerkt als online actieve ondernemer en ambitieuze professional binnen jouw niche?
  • Wil je eenvoudiger meer mensen bereiken?
  • Wil jij minder hoeven te ploeteren om (nieuwe) klanten aan te trekken?
  • Wil jij meer volgers, likes en deelacties én een groeiende e-maillijst?
  • Wil jij meer sales voor jouw online programma?
  • Wil jij jouw diensten of producten onder de aandacht brengen?
Krijg jij spontane zenuwtrekjes als je voor de zoveelste keer hoort of leest dat je nu echt content moet gaan maken en plannen? Dat content ó zo belangrijk is voor jouw expertstatus is al redelijk uitgekauwd. Jahááá, dat weten we nu wel!

Tuurlijk wil jij dat, maar...

Krijg jij spontane zenuwtrekjes als je voor de zoveelste keer hoort of leest dat je nu echt content moet gaan maken en plannen? Dat content ó zo belangrijk is voor jouw expertstatus is al redelijk uitgekauwd. Jahááá, dat weten we nu wel!

Hetzelfde geldt voor meer bewegen en sporten: Iedereen weet wel dat dit belangrijk is en tóch blijft het een dingetje voor veel mensen.

Hoe komt dat toch?
Het is niet zo dat het aanleren van een nieuwe gewoonte (sporten, gezonder eten) zo lastig is. Het is vaak teveel in een keer. Daardoor geef je op en val je terug in je oude bekende en vertrouwde gewoonte. “Voor mij werkt dit niet.”

Datzelfde geldt voor het bedenken, maken en verspreiden van content. Ondernemers proberen het 6 maanden en geven dan aan dat het niet werkt, maar je zult het moeten blijven doen en stap voor stap je "levensstijl" omgooien. Dit klinkt drastisch, maar je snapt mijn punt.

Stap voor stap iets doen of iets aanleren werkt in de meeste gevallen prettiger, zo heb je er op de lange termijn écht profijt van. Moet je persé aan de eiwitshakes, de powerfoods, de killerboekenbody’s en iedere dag aan de apparaten hangen om je goed en gezond te voelen? Welnee. Dit is voor ieder mens anders. Misschien wandel jij liever iedere dag een uur, begin je de dag met yoga en eet je graag broccoli (ook gewoon powerfood). Om je lekker in je vel te voelen hoef je heus niet te doen wat in alle boekjes staat. 

Datzelfde geldt voor contentmarketing.

Er zijn tal van opties en mogelijkheden dat er voor ieder wat wils is, ook voor jou, op een manier die bij jou past. Hierdoor ga je het zelfs leuk vinden en dit komt jouw content absoluut ten goede. Zoiets is merkbaar en voelbaar voor jouw publiek.

Wat betekent dit nu concreet voor jou?

Misschien lees je dit wel en denk je: “Mijn bedrijf loopt op rolletjes en ik weet niet of content voor mij werkt.”

Feit is en blijft dat waardevolle content belangrijk is en nog veel belangrijker gaat worden! Daarbij komt er misschien een punt dat jouw bedrijf uitgerold raakt. Dat wil je niet. Blijven bewegen, dat houdt je fit en gezond. En ook dit geldt ook voor jouw onderneming!

Daarom is het creëren van content de belangrijkste schakel tussen jou en jouw toekomstige klant.

  • Zonder schakel geen klik.
  • Zonder klik geen interactie.
  • Zonder interactie geen contact.
  • Zonder contact geen omzet. 

Wat is content nu eigenlijk?

Content is het aanbieden van informatie over een specifiek onderwerp. Content kan gratis zijn om mensen naar je toe te bewegen, maar het kan natuurlijk ook betaald zijn in de vorm van een online programma of workshop. Het aanbieden kan op diverse manieren. In boekvorm, als online cursus, als video, als blog of als e-mail, you name it!

Content maken. Hoe begin je? Hoe ik het zie:

Kies een trigger -> kies een vorm -> kies een kanaal -> kies een verpakking.

  1. Voorbeeld #1: leren -> luisteren -> website -> podcast.
  2. Voorbeeld #2: motiveren -> lezen -> blog -> Pinterest.
  3. Voorbeeld #3: entertainen -> horen en zien -> Facebook -> Livestream.

Content gaat voor jou werken. Geen twijfel mogelijk!

Mensen zoeken specifiek. Jij. Ik. Jouw klant. Iedereen! Jouw klant (to be) heeft op dit moment een specifiek probleem, doel, wens of droom. Hier zoeken ze een recept voor. En het liefst zo snel mogelijk via deze 3 manieren:

  1. In de meeste gevallen duik je Google of Pinterest in (deze laatste is een zoekmachine en geen Social Media kanaal). Meer over het gebruiken van Pinterest vertel ik hier.
  2. Een andere mogelijkheid is dat je denkt aan iets wat je onlangs voorbij hebt zien komen in een nieuwsbrief of op Social Media. Je had het toen niet nodig, maar nu denk je er “toevallig” wel aan.
  3. De laatste optie is dat je informatie vraagt bij (online) relaties. “Kan er iemand mij een professional aanbevelen die mij kan helpen met [...].”
Ik garandeer jou dat het creëren van content werkt!

Daar twijfel ik niet aan. Het punt is alleen dat mensen opgeven. Ze zijn een half jaar een soort van actief op Instagram en geven dan op, omdat het niet werkt zoals ze hadden gehoopt. Stel je erop in dat er meer voor nodig is!

Mensen balen er soms zó van dat ze zelfs volgers gaan kopen. En als zelfs dát niet zijn vruchten afwerpt ben je online ten dode opgeschreven, want niet alleen zak je in de algoritmes, maar je zakt ook met je geloofwaardigheid.

Vriendschap koop je niet, online dus ook niet.

Je moet moeite doen, dat het online is wil niet zeggen dat de mensen achter het beeldscherm nep zijn. Geef het de tijd en aandacht die het verdient. Verspreid jouw content met de juiste intentie.

De juiste intentie zet de toon voor een connectie tussen jou en jouw gewenst publiek.
Je zult merken dat je niet alleen een band maar ook een brand (als in: merk) opbouwt.
Je wordt opgemerkt, door consequent en consistent te delen en aanwezig te zijn.

Dit is de kracht van herhaling en volhouden.

Het is niet moeilijk, je moet alleen discipline hebben, net zoals met meer sporten en meer bewegen. 

  • Doorgaan, ook al krijg je nauwelijks likes.
  • Doorgaan, ook al heeft jouw concurrent meer volgers.
  • Doorgaan, ook al hoor je krekels wanneer jij kijkt hoeveel e-mailsubscribers
    je op je lijst hebt.
  • Doorgaan.

HOE BEGIN JE NU MET HET BEDENKEN VAN EEN CONTENTSTRATEGIE? VOLG DIT WEEKMENU VOOR ONWEERSTAANBARE CONTENT.

Voordat ik de 7 stappen met je deel wil ik je aanraden het de tijd en aandacht te geven die het verdient. Plan deze week iedere dag een blok in om hieraan te werken. 

1: Omschrijf jouw huidige positie.

In welke markt zit je? Wat geloven jouw klanten? Wat doen concurrenten? Wat doen bedrijven die jou inspireren. Ga op onderzoek! (mijn markt is verzadigd en moeilijk, er is veel concurrentie en innovatie. Mijn klant denkt: ik heb geen ontwerper meer nodig, er zijn toch gratis designtools. Mijn concurrent denkt: ik haat die gratis ontwerpprogramma's. Dit zag ik als een mogelijkheid, het haakje*).

2: Verplaats je in jouw klant.

Hij of zij zit nu nagelbijtend achter de computer. Wat zouden de zoektermen zijn die ze nu (ja, nu!) aan het intypen zijn? (Canva is een fijn ontwerpprogramma en het kost me niets, maar ik mis toch wel designskills om mijn website en social media er professioneel uit te laten zien).

3: Hoe kun jij deze persoon met jouw expertise voorzien in zijn/haar behoefte?

Maak het zo specifiek mogelijk. Dit is zoals ik het altijd noem: *Het Haakje, zo vang ik hun aandacht en interesse (ik gaf gratis designtips en uitleg over Canva).

4: Welk punt of welk statement wil jij maken?

Wat is de bewustwording die je wilt overbrengen? Wat moeten ze uiteindelijk doen?  (het besef krijgen dat goed design verkoopt en ze daardoor meer klanten zullen krijgen, dat zelf lopen te klungelen alleen maar afbreuk doet aan hun kwaliteiten. Dat ze mij inschakelen voor hulp).

5: Maak een braindump file.

Las tijdblokken in en geef jezelf alleen dan toestemming om je te laten inspireren. Ik kom heel veel tegen waarvan ik denk: “hier moet ik iets mee!”. Alleen dat doe ik niet, want dan kom ik zelf niet vooruit. Kom ik iets tegen dan gebruik ik de app getpocket om het te bewaren. Op een later tijdstip bekijk ik het dan goed en bepaal ik of ik er iets mee moet ja of nee. Kom ik op Facebook iets tegen dan bewaar ik het desbetreffende artikel of de video door rechtsboven in de post op het driehoekje te klikken.

6: Feel the rhythm!

Moet je iedere dag posten en aanwezig zijn? Iedere dag hoeft niet, bepaal wat prettig voelt anders hou je het niet vol. Probeer consequent te zijn. Plan vooruit (bijvoorbeeld 90 dagen), dit geeft houvast. Je kunt topics voor je content in je agenda schrijven of gebruik maken van een digitale planner

7: Sterf geen digitale dood.

Als je op alles tegelijkertijd duikt val je om en sta je waarschijnlijk niet meer op; je sterft een digitale dood. Wees liever op één kanaal mega zichtbaar dan dat je op 5 kanalen maar een keer in de twee weken je gezicht laat zien. Zodra iets lekker loopt en je voelt je prettig voeg je een extra kanaal óf een extra type content toe. (stel je hebt een blog en die deel je wekelijks op je Facebook pagina. Je kunt er als toevoeging een Live Stream over opzetten op je Facebook Pagina en deze video na afloop downloaden en vervolgens uploaden op YouTube. Bedenk voor jezelf wat voor jou werkt en waarmee je jouw publiek nog meer kunt prikkelen.

BONUS: Gratis Interactieve Content Planner

Content bedenken, creëren en verspreiden
is een hele klus.

Een goede voorbereiding voor een goede contentstrategie is echt het halve werk. In mijn nieuwe cursus neem ik je stap voor stap mee. Ik leer je niet alleen hoe je content maakt, maar ook hoe je op ideeën komt, hoe je zelf een contentkalender maakt, hoe je een mapstructuur maakt en archiveert, maar denk ook aan het mixen & matchen van content!

En… je leert alle ins- en outs over Canva For Work, ik heb verschillende bonusmodules van andere experts zoals Facebook Livestreamen, bloggen en zelfs een mini training over het maken van een online cursus. Meer over deze cursus lees je hier.

Heb je een vraag? Mail mij gerust op mail@manontoma.nl

Jouw beurt! Hoe zet je nu op dit moment content in voor jouw merk? Ik ben benieuwd!

5 effectieve no-nonsense manieren waarmee jij jezelf als ondernemer onderscheidt van je concurrent.

Ik deel mijn 5 effectieve no-nonsense manieren waarmee jij als ambitieuze ondernemer groot gaat worden in een verzadigde markt.

(Helaas zonder magische formule, oplossing of truc: die is er gewoon niet!)

Ik zou niet meer voor een werkgever willen werken. Jij? Van allemaal heb ik veel geleerd, maar ik was blij toen ik eindelijk voor mezelf kon beginnen. Iets wat al jong in mijn hoofd zat. Ik wil dit. Jij wilt dit. Jouw hart gaat hier ook sneller van kloppen. Leergierigheid is een belangrijke eigenschap en die heb je, anders was je hier niet.

Als ondernemer ga je soms kopje onder. Zeker als je in een moeilijke en verzadigde markt zit. Het kan voelen als watertrappelen in een kweekvijver. Ik verzoop bijna, maar vond manieren die mij meer ademruimte gaven. Ik heb mijn eigen poel waar ik in rondzwem :-)

➜ Snel navigeren

Wil je snel navigeren naar specifieke onderdelen? Gebruik dan de links hieronder

Jezelf onderscheiden van de concurrent? Wat maakt jou anders? Leuke vragen, maar hoe kom je hierachter? Ik heb 5 manieren waarmee jij in een moeilijke en verzadigde markt gaat opvallen.

BEGRIJP MIJ NIET VERKEERD: ALS JE NET VOOR JEZELF BEGINT DAN DOE JE MAAR WAT.

Je stort je erin en onderweg zie je wel. Dit houdt een jaar aan. Twee jaar als je eigenwijs bent. Je komt erachter dat je geen steek bent opgeschoten en dán komt het keerpunt. Bij mij althans wel.

Ik ben van origine grafisch ontwerper, maar dat zijn triljoenen anderen ook. Dat realiseerde ik mij snel, nadat ik fulltime voor mezelf ging werken. Tel daar de gratis online ontwerptools zoals Canva bij op en je snapt dat ik het moeilijk had als ondernemer. Misschien zit jij nu in een soortgelijke situatie.

Op dit punt ga jij je dingen afvragen:

  • Moet ik andere diensten gaan aanbieden?
  • Moet ik mijn prijzen gaan verlagen?
  • Een nieuwe website laten bouwen?
  • Moet ik een online programma gaan maken?
  • Moet ik gaan vloggen?

Al deze zaken helpen. Zeker. Moet je er dan meteen bovenop duiken? Nee. Dat is hetzelfde als je koffer inpakken zonder te weten of je op safari, ski-vakantie of strandvakantie gaat.

IK ZAT OP HET PUNT "ZAL IK STOPPEN?"

Ik stopte ook een soort van. Ik nam de tijd om kritisch naar mezelf te kijken. Hoe kan ik mij als ondernemer nu onderscheiden...

Wat zeurde ik eigenlijk? Mijn opa bouwde na de oorlog en alle ellende die hij heeft moeten doorstaan een goedlopend bedrijf op waar zijn gezin van kon leven. Hij stapte twee uur op de fiets om naar een potentiële klant te gaan. Wat nou moeilijk?

Ophouden met janken en ervoor gaan. Maar hoe? Wat had ik nog meer te bieden?

Ik ging nadenken en dacht na over mijn tijd op het Grafisch Lyceum. Daar waren klasgenoten die van school af moesten, terwijl hun ontwerpen absoluut fantastisch waren. Maar verder? Hadden ze geen interesse in communicatie, reclame en overige vakken. Ik wel. Ik slurpte alles op. Behalve wiskunde, dat skipte ik (geloof mij, ik kan nog tien blogs schrijven over mijn reken- en wiskunde trauma’s van vroeger). 

Ik verdiep mij al jaren in (personal) branding, marketing en social media. Die kennis was er al maar ik deed er alleen niets mee.

PERSONAL BRANDING HEEFT MIJN LEVEN GERED! NOU JA, MIJN LEVEN ALS ONDERNEMER DAN.

Ik ging alles wat ik geleerd had op mezelf toepassen. Dat was lastig want alle boeken en trainingen gingen over grote bedrijven. Ik brak er mijn hoofd over. Maar nu, twee jaar later, kan ik zeggen dat mijn eigen re-branding goed gelukt is.

Bedrijven, groot of klein: ik heb geleerd dat een merk het uitgangspunt, het vertrekpunt en het verzamelpunt is van alles wat je (wilt) doen. Dit vormt voor mij de basis. Mijn fundering. Mijn focus. Mijn recept.

Als ik deze kennis niet had opgedaan dan had jij dit blog nu niet gelezen. Dan was ik namelijk gestopt. Werkte ik weer voor een baas.

Mensen zoeken specifiek. Ondernemers zoeken specifiek. Ze hebben een specifiek probleem, doel, wens of droom. Ze willen het liefst zo snel en zo goed mogelijk geholpen worden en een recept of kant-en-klaar maaltijd vinden. Dit is dé reden dat branding werkt en waarom geld uiteindelijk niet belangrijk is.

Mensen hebben geen zin én tijd om zelf maanden met iets bezig te zijn.

Jij kunt overal kennis over personal branding vinden. Zoek op YouTube, meld je aan voor cursussen en lees boeken over deze onderwerpen. Hoe denk je dat ik aan deze kennis kom? De meeste mensen hebben daar geen tijd voor en kopen daarom bij mij de eCourse ‘Positioneer & Presenteer Jezelf Als Merk’ eventueel in combinatie met een online sessie en styling. Het is óf 395,- ex BTW betalen óf zelf maanden gaan zoeken, studeren en het dan ook nog gaan toepassen.

Ook al doe je hetzelfde, je bent niet hetzelfde!
— Manon Toma
Personal branding is geen product of iets wat je koopt of download. Jij bent jouw personal brand. Je gaat het verschil maken door je bewust te worden van wie jij bent als merk, maar ook hoe je over wilt komen. Ik deel 5 tips waarmee jij je als kleine ondernemer gaat onderscheiden in een verzadigde markt.

MIJN 5 MANIEREN DIE MIJ ONLINE ZICHTBAAR HEBBEN GEMAAKT ALS ONDERNEMER EN WAARDOOR IK NU ZELFS NOG MAAR BEPERKT KLANTEN AANNEEM:

Online zichtbaar worden is een veelgehoorde term. Zichtbaar worden is een, dat blijven is een tweede. Ik kan een uur door mijn Facebook tijdlijn scrollen waarbij er een hoop "zichtbaar" is. Uit die berg prikkels blijft maar weinig hangen. Hoe zorg je ervoor dat je niet alleen online zichtbaar wordt, maar ook blijft hangen?

  1. JIJ moet je hoofd breken.
    Blijf leren en investeren. Ga je ergens extra in verdiepen, ontwikkel je sterke kwaliteiten en talenten enzovoorts. De wereld waarin we leven vraagt om flexibiliteit, je zult jezelf steeds opnieuw moeten uitvinden. Alles om uiteindelijk dat stukje onderscheidende waarde te bieden. Het gaat jouw klant, die nú op jouw website of Instagram account aan het rondneuzen is, NIET om jouw service, dienst of product. Wat levert het hem of haar op? Wees je daar héél bewust van. Als jij je daar bewust van bent, ga je ook bewust handelen en keuzes maken. En 3x raden wie dan bewust benaderd wordt?
  2. Hoe word jij opgemerkt?
    Zorg voor een haakje: iets waarop je kunt inhaken, hoe simpel het ook is!  Ik was “not amused” toen de gratis online ontwerptools op de markt kwamen. Menig ontwerper verklaarde mij voor gek dat ik hierover juist tips begon te delen. Dit was ruim twee jaar geleden, maar ik ben hierdoor ontzettend gegroeid en ik hoef nu niet aan acquisitie te doen. En het leukste? Er zijn nu diverse ontwerpers die mijn voorbeeld volgen. “If you want to be original? Get ready to be copied.” - Coco Chanel.
  3. Zorg voor iets lekkers aan het haakje.
    Zorg voor waardevolle content waar jouw potentiële klanten in willen happen. Zorg dat dit oprecht is, zorg dat het leerzaam is. Wees jezelf in de content die je deelt. Door fijne tips te delen stijgt het vertrouwen in jou en werk je aan een relatie. Know, like, trust!
  4. Inspiratie vs. Imitatie.
    Zorg voor enkele voorbeelden en laat je inspireren. Dit wil niet zeggen dat je iemand moet napraten of nadoen. Door te kijken naar hoe zij iets doen en hoe zij overkomen kun je een beter beeld creëren van jouw eigen branding, maar ook naar de visuele vertaalslag hiervan. Wat is het wat zij doen wat juist die connectie vormt met jou?
  5. Spieken en concluderen.
    Ik geloof niet in concurrentie. Iets wat ik wel vaker hoor. Onzin, want ook al geloof jij er niet in, zij geloven misschien wel in jou! Wees je dus bewust dat zij er zijn en wat zij doen, want het maakt jou scherp en je leert er juist van. 

Ik ben benieuwd of je geïnspireerd bent geraakt! Laat in een reactie hieronder weten met welke tip jij aan de slag gaat. Ik hoor het graag!
 

Meld je hieronder aan voor mijn Branding Booyah 7 Daagse!

LET OP: Schrijf je hieronder in!

Ben jij klaar voor de aankomende 7 dagen? Iedere dag stuur ik je een tip waarmee jij meer duidelijkheid en inzicht rondom jouw eigen brand positionering. Zo ga jij effectiever en efficiënter aan- en doorpakken.

Of je nu een website wilt gaan maken of nadenkt over de inzet van jouw Social Media...

Alles wordt helder en scherp. Mijn mantra is niet voor niets: "zonder aansprekende input, geen aantrekkelijke output."

Vul je naam en beste e-mailadres in om mee te doen.

Marketing by