5 effectieve no-nonsense manieren waarmee jij jezelf als ondernemer onderscheidt van je concurrent.

Ik deel mijn 5 effectieve no-nonsense manieren waarmee jij als ambitieuze ondernemer groot gaat worden in een verzadigde markt.

(Helaas zonder magische formule, oplossing of truc: die is er gewoon niet!)

Ik zou niet meer voor een werkgever willen werken. Jij? Van allemaal heb ik veel geleerd, maar ik was blij toen ik eindelijk voor mezelf kon beginnen. Iets wat al jong in mijn hoofd zat. Ik wil dit. Jij wilt dit. Jouw hart gaat hier ook sneller van kloppen. Leergierigheid is een belangrijke eigenschap en die heb je, anders was je hier niet.

Als ondernemer ga je soms kopje onder. Zeker als je in een moeilijke en verzadigde markt zit. Het kan voelen als watertrappelen in een kweekvijver. Ik verzoop bijna, maar vond manieren die mij meer ademruimte gaven. Ik heb mijn eigen poel waar ik in rondzwem :-)

➜ Snel navigeren

Wil je snel navigeren naar specifieke onderdelen? Gebruik dan de links hieronder

Jezelf onderscheiden van de concurrent? Wat maakt jou anders? Leuke vragen, maar hoe kom je hierachter? Ik heb 5 manieren waarmee jij in een moeilijke en verzadigde markt gaat opvallen.

BEGRIJP MIJ NIET VERKEERD: ALS JE NET VOOR JEZELF BEGINT DAN DOE JE MAAR WAT.

Je stort je erin en onderweg zie je wel. Dit houdt een jaar aan. Twee jaar als je eigenwijs bent. Je komt erachter dat je geen steek bent opgeschoten en dán komt het keerpunt. Bij mij althans wel.

Ik ben van origine grafisch ontwerper, maar dat zijn triljoenen anderen ook. Dat realiseerde ik mij snel, nadat ik fulltime voor mezelf ging werken. Tel daar de gratis online ontwerptools zoals Canva bij op en je snapt dat ik het moeilijk had als ondernemer. Misschien zit jij nu in een soortgelijke situatie.

Op dit punt ga jij je dingen afvragen:

  • Moet ik andere diensten gaan aanbieden?
  • Moet ik mijn prijzen gaan verlagen?
  • Een nieuwe website laten bouwen?
  • Moet ik een online programma gaan maken?
  • Moet ik gaan vloggen?

Al deze zaken helpen. Zeker. Moet je er dan meteen bovenop duiken? Nee. Dat is hetzelfde als je koffer inpakken zonder te weten of je op safari, ski-vakantie of strandvakantie gaat.

IK ZAT OP HET PUNT "ZAL IK STOPPEN?"

Ik stopte ook een soort van. Ik nam de tijd om kritisch naar mezelf te kijken. Hoe kan ik mij als ondernemer nu onderscheiden...

Wat zeurde ik eigenlijk? Mijn opa bouwde na de oorlog en alle ellende die hij heeft moeten doorstaan een goedlopend bedrijf op waar zijn gezin van kon leven. Hij stapte twee uur op de fiets om naar een potentiële klant te gaan. Wat nou moeilijk?

Ophouden met janken en ervoor gaan. Maar hoe? Wat had ik nog meer te bieden?

Ik ging nadenken en dacht na over mijn tijd op het Grafisch Lyceum. Daar waren klasgenoten die van school af moesten, terwijl hun ontwerpen absoluut fantastisch waren. Maar verder? Hadden ze geen interesse in communicatie, reclame en overige vakken. Ik wel. Ik slurpte alles op. Behalve wiskunde, dat skipte ik (geloof mij, ik kan nog tien blogs schrijven over mijn reken- en wiskunde trauma’s van vroeger). 

Ik verdiep mij al jaren in (personal) branding, marketing en social media. Die kennis was er al maar ik deed er alleen niets mee.

PERSONAL BRANDING HEEFT MIJN LEVEN GERED! NOU JA, MIJN LEVEN ALS ONDERNEMER DAN.

Ik ging alles wat ik geleerd had op mezelf toepassen. Dat was lastig want alle boeken en trainingen gingen over grote bedrijven. Ik brak er mijn hoofd over. Maar nu, twee jaar later, kan ik zeggen dat mijn eigen re-branding goed gelukt is.

Bedrijven, groot of klein: ik heb geleerd dat een merk het uitgangspunt, het vertrekpunt en het verzamelpunt is van alles wat je (wilt) doen. Dit vormt voor mij de basis. Mijn fundering. Mijn focus. Mijn recept.

Als ik deze kennis niet had opgedaan dan had jij dit blog nu niet gelezen. Dan was ik namelijk gestopt. Werkte ik weer voor een baas.

Mensen zoeken specifiek. Ondernemers zoeken specifiek. Ze hebben een specifiek probleem, doel, wens of droom. Ze willen het liefst zo snel en zo goed mogelijk geholpen worden en een recept of kant-en-klaar maaltijd vinden. Dit is dé reden dat branding werkt en waarom geld uiteindelijk niet belangrijk is.

Mensen hebben geen zin én tijd om zelf maanden met iets bezig te zijn.

Jij kunt overal kennis over personal branding vinden. Zoek op YouTube, meld je aan voor cursussen en lees boeken over deze onderwerpen. Hoe denk je dat ik aan deze kennis kom? De meeste mensen hebben daar geen tijd voor en kopen daarom bij mij de eCourse ‘Positioneer & Presenteer Jezelf Als Merk’ eventueel in combinatie met een online sessie en styling. Het is óf 395,- ex BTW betalen óf zelf maanden gaan zoeken, studeren en het dan ook nog gaan toepassen.

Ook al doe je hetzelfde, je bent niet hetzelfde!
— Manon Toma
Personal branding is geen product of iets wat je koopt of download. Jij bent jouw personal brand. Je gaat het verschil maken door je bewust te worden van wie jij bent als merk, maar ook hoe je over wilt komen. Ik deel 5 tips waarmee jij je als kleine ondernemer gaat onderscheiden in een verzadigde markt.

MIJN 5 MANIEREN DIE MIJ ONLINE ZICHTBAAR HEBBEN GEMAAKT ALS ONDERNEMER EN WAARDOOR IK NU ZELFS NOG MAAR BEPERKT KLANTEN AANNEEM:

Online zichtbaar worden is een veelgehoorde term. Zichtbaar worden is een, dat blijven is een tweede. Ik kan een uur door mijn Facebook tijdlijn scrollen waarbij er een hoop "zichtbaar" is. Uit die berg prikkels blijft maar weinig hangen. Hoe zorg je ervoor dat je niet alleen online zichtbaar wordt, maar ook blijft hangen?

  1. JIJ moet je hoofd breken.
    Blijf leren en investeren. Ga je ergens extra in verdiepen, ontwikkel je sterke kwaliteiten en talenten enzovoorts. De wereld waarin we leven vraagt om flexibiliteit, je zult jezelf steeds opnieuw moeten uitvinden. Alles om uiteindelijk dat stukje onderscheidende waarde te bieden. Het gaat jouw klant, die nú op jouw website of Instagram account aan het rondneuzen is, NIET om jouw service, dienst of product. Wat levert het hem of haar op? Wees je daar héél bewust van. Als jij je daar bewust van bent, ga je ook bewust handelen en keuzes maken. En 3x raden wie dan bewust benaderd wordt?
  2. Hoe word jij opgemerkt?
    Zorg voor een haakje: iets waarop je kunt inhaken, hoe simpel het ook is!  Ik was “not amused” toen de gratis online ontwerptools op de markt kwamen. Menig ontwerper verklaarde mij voor gek dat ik hierover juist tips begon te delen. Dit was ruim twee jaar geleden, maar ik ben hierdoor ontzettend gegroeid en ik hoef nu niet aan acquisitie te doen. En het leukste? Er zijn nu diverse ontwerpers die mijn voorbeeld volgen. “If you want to be original? Get ready to be copied.” - Coco Chanel.
  3. Zorg voor iets lekkers aan het haakje.
    Zorg voor waardevolle content waar jouw potentiële klanten in willen happen. Zorg dat dit oprecht is, zorg dat het leerzaam is. Wees jezelf in de content die je deelt. Door fijne tips te delen stijgt het vertrouwen in jou en werk je aan een relatie. Know, like, trust!
  4. Inspiratie vs. Imitatie.
    Zorg voor enkele voorbeelden en laat je inspireren. Dit wil niet zeggen dat je iemand moet napraten of nadoen. Door te kijken naar hoe zij iets doen en hoe zij overkomen kun je een beter beeld creëren van jouw eigen branding, maar ook naar de visuele vertaalslag hiervan. Wat is het wat zij doen wat juist die connectie vormt met jou?
  5. Spieken en concluderen.
    Ik geloof niet in concurrentie. Iets wat ik wel vaker hoor. Onzin, want ook al geloof jij er niet in, zij geloven misschien wel in jou! Wees je dus bewust dat zij er zijn en wat zij doen, want het maakt jou scherp en je leert er juist van. 

Ik ben benieuwd of je geïnspireerd bent geraakt! Laat in een reactie hieronder weten met welke tip jij aan de slag gaat. Ik hoor het graag!
 

Meld je hieronder aan voor mijn Branding Booyah 7 Daagse!

LET OP: Schrijf je hieronder in!

Ben jij klaar voor de aankomende 7 dagen? Iedere dag stuur ik je een tip waarmee jij meer duidelijkheid en inzicht rondom jouw eigen brand positionering. Zo ga jij effectiever en efficiënter aan- en doorpakken.

Of je nu een website wilt gaan maken of nadenkt over de inzet van jouw Social Media...

Alles wordt helder en scherp. Mijn mantra is niet voor niets: "zonder aansprekende input, geen aantrekkelijke output."

Vul je naam en beste e-mailadres in om mee te doen.

Marketing by