5 mythes over personal branding én design ontrafelt!

Wat is (personal) branding? 5 denkfouten die (bijna) iedere ondernemer maakt.

+ 1 concrete actie die jouw personal brand (to be) écht nodig heeft!

Personal Branding is een hippe term (het bekt ook zo lekker!) waar je veel over hoort en leest. Menig ondernemer is zich ervan bewust dat personal branding belangrijk is én dat ze er iets mee moeten.


Maar ja…  Wat dan?

Wat is personal branding? In mijn blog vertel ik je de meest veelgemaakte denkfouten die bijna iedere ondernemer wel maakt over branding. Dat komt omdat branding zo'n hippe term is je er overal wel over leest. maar wat is branding nu écht? Ik geef je tips!

Veel ondernemers en professionals hebben een bepaald beeld van wat (personal) branding is. Dit beeld klopt alleen vaak niet...

Ik ga je uitleggen wat personal branding NIET is door de 5 meest voorkomende opmerkingen en reacties die ik vaak hoor en lees met je te delen. Als je tijd hebt vertel ik je ook graag wat branding dan wél is + deel ik een actie waar je vandaag nog mee aan de slag moet!

Snel navigeren:

Deze post staat weer bomvol informatie. Wil je snel navigeren? Gebruik dan de jump links hieronder:

Ben je er klaar voor?

5 Misvattingen over branding (en design):

Branding is alleen voor grote bedrijven.
Welnee, je kunt alles ‘branden’. Je draagt zorg waar jij voor staat, waarmee jij je onderscheidt en hoe je wilt overkomen. Of het nu om een product gaat, een stad of een persoon, alles kun je op een bepaalde manier positioneren en presenteren.

  1. Branding is duur en niet voor mij als zelfstandige ondernemer weggelegd.
    Niet waar, de uitvoering en presentatie van jouw merk kun je zo duur maken als je zelf wilt. Maar de input zit in jou. Hoeveel geld je in de output gaat steken mag je zelf bepalen.
  2. Ik doe niet aan personal branding, ik heb wel belangrijkere dingen te doen. 
    Of je er nu in gelooft of niet, je geeft een signaal af. Dus je ‘doet’ al aan branding. Ben je ooit wel eens op een verjaardag geweest waar je niet veel mensen kende? Automatisch vorm jij je een beeld van anderen en zij ook van jou! Iemand hoeft zich niet voor te stellen met een omschrijving van zijn/haar karakter. “Hoi! Ik ben X en ik ben erg vrolijk en enthousiast.” Als het goed is had je dit al door, want deze persoon kwam spontaan op je af.
  3. Branding is het laten maken van een logo en website. 
    Ik heb een branding nodig lees ik dan. Nope: Jouw merk is de puzzel. Een logo en website zijn slechts stukjes van de puzzel. Branding kun je niet maken, downloaden of bestellen. De manier waarop je dit zichtbaar maakt noem je visual branding. Het zijn de zichtbare en tastbare onderdelen die jouw merk een bepaalde look & feel geven en hetgeen waar jij voor staat vertegenwoordigen.
  4. Ik hoef niet zo nodig met foto's van mijzelf op de website; stockfoto's zijn toch prima?
    Mensen doen zaken met jou! Mensen willen weten wie jij bent. Dus laat je zien, juist op jouw website! Beelden creëren beleving en zetten aan tot de emotie. Ze dragen bij aan jouw (personal) branding. Dus zorg o.a. voor foto’s waar je recht in de camera (en dus ogen van de bezoeker) kijkt. 

WAT BETEKENT PERSONAL BRANDING NU ÉCHT? EN NOG BELANGRIJKER… WAT BRENGT HET JOU EN MIJ ALS ONDERNEMER?

Ik geloof oprecht dat ondernemers en zelfstandige professionals zoals jij en ik de wereld (gaan) veranderen. Oké, je gaat misschien niet de complete wereld veranderen, maar wel de wereld van jouw klant (to be). De klant die nu op jou zit te wachten!

Jij hebt als ondernemer (maar uiteraard ook privé) specifieke wensen, doelen, problemen en dromen.

Je zoekt dus heel specifiek en gericht via Google, Pinterest en Social Media. Dat geldt voor jou, voor mij en voor jouw klant. Bovendien worden al die wensen, doelen, problemen en dromen steeds specifieker. We weten steeds duidelijker wat we willen en wat we níet willen.

Dááág massa, hallo interessant individu!

Ik geloof dat het individu in deze uitpuilende online wereld belangrijker wordt. In de jaren 50 (denk ik, want ik bestond toen nog niet) kon je als bedrijf nog makkelijk roepen dat jouw product of dienst de enige (en dus de beste) was.

Maar tegenwoordig? Vergeet het maar!
Vandaag de dag is er van alles héél veel. Maar ik denk echt, nee ik weet zeker dat wij juist in die massa weer op zoek gaan naar de speld in de hooiberg.

Als jij net als mij online actief bent dan weet je: opvallen en op de radar komen van jouw potentiële klant (en daar blijven) is lastig. Het werkt ook niet (meer) om te roepen en te zenden. Mensen hebben er bovendien geen zin meer in. Dat gedram, al die prikkels, al die reclames. We hebben in alles zó ontzettend veel keuze.

Als we iets nodig hebben of we hebben ergens behoefte aan dan gaan we zelf wel gericht op zoek naar wat het beste bij ons past of waar we het beste gevoel bij hebben. En de rest negeren we gewoon. Je zoekt specifiek, zoals ik hierboven al aangaf.

HOE DOE JE DIT ALS JE ONDERNEMER BENT MET EEN MOOI PRODUCT OF DIENST? JE BENT HELEMAAL IN JE UPPIE. IN DE GROTE ONLINE WERELD MET ALLEMAAL MENSEN DIE HETZELFDE DOEN ALS JIJ EN ROEPEN EN PRIKKELS AFGEVEN?

Moet je dan nog harder gaan roepen? Nope. Je moet slim & stil zijn. Ik zit in een moeilijke en verzadigde markt. Het grafische vak heeft het lastig. Ik sukkelde daarin voort, net als de rest.

Totdat ik daarmee stopte en ging luisteren. Ik vroeg mij af:

  • Hebben ondernemers écht behoefte aan een kant-en-klaar logo?
  • Hebben ze écht behoefte aan do-it-yourself ontwerpprogramma’s?
  • Hebben ze écht behoefte aan een website?

Nee. Ze hebben de wens en het doel om ertoe te doen. Net als ik.

  • Met hun verhaal, missie, geloof en belofte. Ze willen de wereld van hun klant verbeteren of transformeren. Zij willen iets opbouwen en creëren met een boodschap en belofte. Iets wat verder en dieper gaat dan hun product of dienst.
  • Jij en ik hebben de mogelijkheid om specifiek in te gaan op de behoeftes, wensen, doelen, problemen en dromen die onze klanten hebben. Door de breedte (en dus de massa) te laten voor wat die is maar juist de diepte (het individu) op te zoeken.
  • Ik wil je uitdagen om te verdwalen, de hoek om te gaan en verder te kijken dan het product of dienst wat je aanbiedt. Alles wat je doet, van het verhaal wat je vertelt tot de manier waarop je dit presenteert via een website, social media en logo moeten op elkaar aansluiten.

Creëer bewustzijn en beleving!

Jouw karakter en jouw verhaal vormen je tot wie jij bent als mens, als ondernemer en dus als merk! Het typeert jou. Door je hiervan bewust te worden ga je ook bewust handelen en word je ook bewust benaderd. Is het voor jou nog wazig wie jij bent als merk? Focus je hier echt op, want zo wordt het beeld wat mensen van jou hebben helder en duidelijk.

Jouw klant kan zich zo beter identificeren met jou en jouw aanbod. En identificeren is precies waar het om gaat bij branding. Het is een bepaald gevoel wat je uitstraalt en een bepaald gevoel wat je jouw ideale klant wilt geven.

1 concrete actie die jouw personal brand (to be) écht nodig heeft!

Ren niet meteen naar een ontwerper, sta eerst stil!

Als ondernemer wil je zo snel mogelijk aan de slag met een (nieuw) logo, website en de rest wat erbij hoort. Dit geldt niet alleen voor starters, maar ook voor ondernemers die al een paar jaar bezig zijn en die het tijd vinden voor iets nieuws!

En weet je? Of je nu zelf aan de slag gaat óf je schakelt iemand in…

→ Zorg ervoor dat je helder hebt wie je wilt bedienen, waar je voor staat en met wat je daar dan staat. Maak bijvoorbeeld een (digitale) mindmap met Coggle of pak pen en papier en werk het daarna netjes uit. Vraag jezelf af: Hoe wil ik overkomen?

Mijn naam is Manon Toma en als digital brand designer is het mijn ding en dagelijkse drive om branding behapbaar te maken voor ondernemers die online actief (willen) zijn.

Even een logo ontwerpen doe ik niet (meer), ik help jou met een complete merkidentiteit die jouw potentiële klant gaat aanspreken én bereiken. Ik leer je bovendien hoe je vanuit deze basis van jouw merk zelf visuals kunt maken voor o.a. social media met behulp van do-it-yourself ontwerpprogramma’s zoals Canva. Ik help jou met het positioneren, presenteren en promoten van jouw merk, zodat jij op de online radar komt van jouw publiek en het "hebben" gevoel gaat creëren waardoor jouw omzet groeit.  

✰ Op dit moment ontwikkel ik een eCourse over personal branding en visual branding zodat ik nog meer ondernemers kan helpen bij het positioneren en presenteren van hun merk. In je eigen tijd stappen zetten, nadenken en toewerken naar een merk. Ik deel mijn kennis met je, stel eenvoudige vragen die stiekem toch verrekte lastig zijn omdat ze over jezelf gaan en probeer je te prikkelen, maar uiteindelijk ga je het allemaal zelf doen! ✰

PS: ik heb ook een gratis training voor je! Binnen nu en een week heb jij meer inzichten in personal branding! Klik op onderstaande knop om je aan te melden!

 

Ik hoor graag van jou, zet jij bewust jouw typerende eigenschappen en kenMERKen in? Laat het mij weten in een reactie. Enne, zet hem op met alles, boks! 👊🏼