Content Creatie Tips

Online programma maken 6-stappenplan | Een completer artikel dan deze is er niet

Zoek je tips en/of een stappenplan om je online cursus te maken? Ik hou niks achter!

Sterker nog: dankzij dit artikel bespaar je mínstens 2500 euro, zó waardevol is het!

  • Heb of wil je niet (net als ik destijds) 2500 euro spenderen om te leren hoe je een prachtig online programma maakt?

  • Wil je weten welke tools er zijn om een online community te bouwen?

  • Zoek je een stappenplan om je eerste online cursus te maken?

Het is jouw geluksdag: in dit mega uitgebreide blog deel ik ál mijn tips en tricks met je. Je moet het alleen zelf gaan implementeren. C'est ça!

Online cursus maken tips | Hoe maak je een online programma? Met dit blog maak jij een goede start met het maken van je eerste online cursus. En hoef je geen prachtig duur online programma te kopen om het te leren.

Dit artikel staat vol met informatie. Ik neem je stap voor stap mee in hoe ik mijn online cursussen en programma’s heb ontwikkeld, ontworpen en hoe ik ze verkoop. En ik deel met je welke tools en programma’s er zijn om een community te starten.

 
Met dit artikel leer jij jouw eigen prachtige online programma te maken, helemaal gratis!
 

Hoe ik in aanraking kwam met online programma's en "passief" inkomen

"Weet je wat jij moet doen" hoorde ik een jaren geleden: "een online cursus maken!"

Online cursussen, online programma’s, community’s en online trainingen. Het is én blijft een hype. Logisch ook. Het is een “makkelijke” manier om passief geld te verdienen. Zo wordt het althans verkocht door diegenen die het jou leren.

En uiteraard kan het zeker een goed verdienmodel zijn, míts (en hier komt mijn expertise om de hoek kijken) je positionering “klopt” en bewezen voor je werkt. Je een ‘woest aantrekkelijk aanbod’ hebt.

Is een online cursus maken wel zo makkelijk als alle goeroe’s met hun watertandende webinars, fabelachtige funnels en magische marketingmachines prediken?

Nee. Laat ik hierin meteen duidelijk zijn.

Neemt niet weg dat een online cursus zeker voor extra (forse) inkomsten kan zorgen, maar óók ondersteunend kan werken.

Uiteraard zijn dit mijn ervaringen. Mijn advies is om je vooral goed in te lezen en op onderzoek uit te gaan. Bekijk eerst alles op je gemak en check je bronnen.

Wees op je hoede bij berichten en video’s als: “is product Y een goed programma?” Of: “ervaringen naam business coach”.

Vaak is dit een misleidende titel en is de persoon die het schrijft een affiliatie partner van de verkopende partij. Dat betekent dat zij een percentage krijgen van een verkochte online cursus. Ik zeg nu niet dat dit niet mag hè? Maar ze hebben er dus belang bij om dergelijke berichten de wereld in te verspreiden.

Toen het maken van online programma’s in opkomst kwam in Nederland zag ik tientallen/honderden mensen instromen in online programma’s, maar een jaar later was het verrassend stil… Waar waren ál die online programma’ s en natuurlijk die bakken passief inkomen? Je raadt het al: van het merendeel hoorde en zag je niets meer.

Valkuil #1

Als je werkt aan je merk dan werkt je merk op den duur voor jou en je bedrijf.

Je bouwt zo eerst vertrouwen, herkenbaarheid en een band op met jouw publiek. Als er iets moeilijk te verdienen, maar ook net zo snel weer te verliezen is, dan is het vertrouwen.

Dus als jij nog geen bekendheid hebt (je hoeft heus geen goeroe te zijn) dan raad ik je - in eerste instantie - af een online cursus te maken.

Ook als starter zijnde: maak eerst meters. I hate to say it: maar als je geen marktwaarde hebt opgebouwd, gaat een online cursus niks voor je doen.

  • Zorg dat mensen je leren kennen.

  • Zorg dat je op de online radar komt.

  • Bouw aan je volgers achterban.

Valkuil #2: geen strategie en doel

Ik volgde webinar na webinar en was met van alles en nog wat heel druk. Al ploeterend en knokkend voor klanten ging ik tussendoor op onderzoek uit en kwam ik dus op het fenomeen "passief inkomen" en "online programma's".

DIT. WIL. IK.

Maar waarom ik dit wilde? En met wat? Waarmee? Voor wie? Kortom: alles stond op losse schroeven. Ik zie dit ook veel met de klanten die ik 1:1 help. Ze hebben zoveel staan en gedaan. Maar er mist iets cruciaals. Dat is een sterke positionering.

Confused people don’t buy.

Bij alles wat ik doe, met wie ik wil samenwerken (of niet), tot aan welke content ik maak, grijp ik terug naar mijn positionering. Something that ties it all together.

Back to basics.

Ik ging mijzelf anders positioneren en profileren. Ik verhoogde mijn prijzen en was duidelijk in wat ik wilde. En wat niet. De coach die ik momenteel heb in de VS noemt dit ook wel je ‘one thing’.

Focus je op één ding en zorg dat je daar rete-goed in wordt.

Hierdoor hakte ik knopen door. En had ik minder kleine tijdrovende klusjes die amper wat opleverden. Dat betekende dat ik dus meer tijd over hield terwijl ik onderaan de streep hetzelfde verdiende.

Het belangrijkste in dit proces was dat ik ontrafelde en ontdekte waar ik mij op wilde focussen. En hoe ik kon groeien als ondernemer. Ik koos voor één high-end aanbod.

High-end of high-value ondernemen

Ook iets waar je misschien al veel over hebt gelezen. Jezelf high-end positioneren betekent: het beste aanbod voor de beste klant voor de beste prijs.

Super simpel. En super winstgevend!

En… Zolang alles in je leven “goed” gaat en je niks gebeurt is dit een prima verdienmodel. Maar de misvatting die vaak ontstaat is dat het wordt weggezet als een slim businessmodel. Wat gewoon niet klopt.

Sorry highend businesscoaches!

En ik ben nogal controversieel. Stook graag de boel een beetje op. Omdat ik je wil laten nadenken.Want:

Welke businessmodel dat van een mens afhankelijk is, is slim? Géén één! Ik vind het ook tenenkrommend dat er high-end programma’s over de toonbank gaan die 30K - 50K kosten, waarbij dít de basis vormt.

Als je de verschillen tussen een businessmodel én een verdienmodel niet snapt, dan gaat er fundamenteel iets mis.

Daarom krijg ik steeds vaker klanten uit beide stromingen:

  • Mensen die all-in zijn gegaan op online programma’s

  • Mensen die all-in zijn gegaan op highend

Dus. Even een ‘rant’ misschien. Maar toen ik dit leerde van een business coach die echt beyond het hele high-end gebeuren en funnel geweld kijkt, opende het mijn ogen.

Vooral omdat ik ziek werd. Ik ben sinds 2017 gediagnosticeerd met een interstitiële longziekte. Wat me deed beseffen dat één aanbod lekker overzichtelijk is. Zeker in het begin. Maar uiteindelijk niet zo slim als ik aanvankelijk dacht.

Ik voelde me opeens kwetsbaar. Alsof ik vastzat.

En als je iets niet wil als ondernemer is het:

  • afhankelijk zijn en je onveilig voelen

  • inleveren op je gevoel van vrijheid

Het maken van een (onder andere) online cursus begon weer te knagen…

HIERONDER DEEL IK DE 6 STAPPEN DIE IK HEB GEZET BIJ HET REALISEREN VAN MIJN EERSTE ONLINE CURSUS.

➜ [STAP #1] MAAK JE (NOG) NIET DRUK HOE JE HET online PROGRAMMA GAAT MAKEN. START SIMPEL.

12644834_950064485046646_6631325614114662959_n.jpg

Ik las ooit het boek De Lean Startup van Eric Ries. Je start met een idee, maar houdt het zo simpel en klein mogelijk. Ze noemen dit ook wel je MVP: minimal viable product. Zie het als een uitgeklede variant van je uiteindelijke product. Dus geen westen, brand video en social media optuigen. Keep it simple, stupid.

In dit geval begon ik met het geven van kleinschalige workshops van max. 4-6 personen. Die kaartjes verkocht ik gewoon aan volgers. Ik had geen speciale website o.i.d.

Ik toetste allerlei onderwerpen en ik kreeg direct waardevolle inzichten.

Ik zorgde voor een fantastische dag met veel persoonlijke aandacht en deelde veel bruikbare tips & tricks. Ook stuurde ik twee weken van te voren een werkboek op (dit werd uiteindelijk de aanzet naar de online cursus!).

Uiteindelijk organiseerde ik meerdere workshops over meerdere onderwerpen om de behoefte en vraagstukken te polsen.

En ik verdiende meteen geld, ook prettig. Ja, je kunt een survey doen. Maar hou het hier niet bij. Dan voelen mensen niet echt commitment. Zodra er een transactie wordt gedaan zijn mensen meer betrokken. Logisch ook.

Takeaway: Ga zsm testimonials verzamelen en feedback vragen van betalende klanten (mensen die dus daadwerkelijk interesse hebben).

➜ [STAP #2] WAAR DENK JIJ DAT DE BEHOEFTE LIGT VS. WAAR LIGT DE BEHOEFTE ÉCHT?

personal branding expert.jpeg

De input die ik kreeg tijdens deze workshops schreef ik op. Zo kwam ik erachter waar écht de behoefte lag van mijn publiek. Maar ik had ook direct input voor de marketing. Salespagina en content bijvoorbeeld. Ik gebruikte de teksten die zij deelden.

Waarom ik geen enquête stuur.

Je kunt ook een "enquete" versturen, maar waarom niet op deze manier? Dan verdien je er ook meteen wat aan.

Bovendien: de mensen die een survey invullen zijn dit ook daadwerkelijk mensen die zouden betalen (zie stap #1?) of doen ze het ‘even’ tussendoor om jou te helpen en zijn ze het na een half uur alweer vergeten?

Ik had destijds een coach die mij adviseerde om de prijs onder de 100 euro te houden. En dat voor een hele dag plús alle voorbereidingen (moodboards maken).

Je begrijpt: dan gaan mensen je niet serieus nemen.

Althans niet de mensen waar ik mij op wilde richten. Dit advies heb ik uiteraard niet opgevolgd.

Als ik een online cursus koop van 1.500,- euro dan heb ik hier een andere verwachting bij dan als ik een coachingstraject van 15.000 euro volg.

Datzelfde geldt voor een workshop. Training. Retraite. Whatever. Tenzij je een dergelijk ‘event’ inzet als upsell. Je houdt dan de prijs van een live-dag laag, maar doet wel een aanbod op zo’n dag.

De prijs zegt niets over de inhoud. Maar het zegt alles over de waarde die jouw publiek er (onbewust) aan koppelt.

De inhoud kan bij verschillende programma’s of coaches goed zijn, tóch werkt het in ons brein zo dat we de duurdere optie vaak beter inschatten.

Takeaway: ik zie workshops die voor een appel en ei worden gegeven, maar onbewust koppelt iemand hier een waarde én verwachting aan. En een hogere prijs vragen zorgt dat deelnemers wel echt gaan doen. En niet denken: “ach, het was maar 50 euro.”

➜ [STAP #3] MAAK EEN SCHEMA MET LEERDOELEN, ACTIES EN MIDDELEN EN BEGIN BIJ HET EINDE! 

Oftewel: ‘reversed engineering’. Bedenk je goed wat iemand gaat leren, kunnen of doen ná afloop van jouw cursus, programma of training. En met dat doel voor ogen breng je in kaart wat er voor nodig is.

Dit wil je duidelijk formuleren. Dus niet: “Ik help vrouwen in hun kracht te gaan staan”. Maar: “ik help vrouwen krachtig onderhandelen over hun salaris middels mijn eigen ontwikkelde methode, zodat ze minstens 20% meer gaan verdienen.” Of zoiets.

 
zo-lanceer-je-online-programma.png
 

JOUW ONLINE CURSUS LANCEREN (FIRE IN THA HÓLE!)

  • Wat levert de cursus jouw cursist aan het einde van de rit op? Omschrijf dit zo concreet en compact mogelijk op. Deze teksten plaats je ook op je salespagina. Deze kun je zelfs nú al maken.

  • Pak een stapel post-its en ga alles wat je een ander zou willen leren opschrijven. Een post-it is klein en het dwingt je om beknopt te zijn. Alsof je communiceert als een holbewoner: “ik kan vuur maken.” You get the idea 😉.

  • Werk nu van achteren naar voren en ga je schema invullen. Ik zelf gebruik spreadsheets van Google. Bedenk vanuit het eindstation de tussenliggende haltes. Schrijf deze zo beknopt mogelijk op. Dit vormen de onderwerpen van de modules. Wat je ook kunt doen is op je computer een mapstructuur aanmaken.

  • Zorg dat je lijst geen kladje is, maar een leidend document. Dit zorgt ervoor dat je straks als je daadwerkelijk gaat bouwen niet hoeft na te denken over de structuur en de inhoud.

  • Laat dit document nakijken. Iemand die dit document en jouw plannen niet kent moet kunnen achterhalen wat het online programma behandelt en oplevert. Zelf heb ik het grote geluk dat ik mijn kantoor deel met een vriendin en tevens opleidingskundige. Heel handig!

➜ [STAP #4] Waarin of waarmee bouw ik mijn online cursus?

⓵ Een makkelijke oplossing is het maken van een interactief eBook

Het eBook kun je interactief maken door te verwijzen naar linkjes of filmpjes op bijvoorbeeld YouTube. YouTube filmpjes (je kunt ook Vimeo gebruiken) kun je afschermen zodat alleen degene met de link het kunnen bekijken. Interactief maken kan bijvoorbeeld met Adobe Indesign (dit gebruik ik) of PDF Escape (gratis). Meer over het maken van een Ebook lees je hier.

⓶ Een andere oplossing is het gebruiken van een platform.

Twee bekende Amerikaanse zijn Teachable en Thinkific. Een Nederlandse partij die ik onlangs heb ontdekt is Pluvo. Deze gebruik ik momenteel voor mijn groepsprogramma en ik ben fan.

Een andere is Huddle van internetondernemer Tonny Lorbach. Met deze laatste heb ik zelf geen ervaring, ik vond hem erg prijzig. probeer er gewoon een paar uit. Kijk wat je fijn vindt!

Voordelen van dit soort platformen zijn dat ze makkelijk zijn. Ook worden alle updates e.d. door dit soort partijen gedaan. Hier heb je dus geen omkijken naar! Nadelen: Persoonlijk had ik geen trek in maandelijks abonnementskosten. Zeker in het begin.

Als het niet zou lopen, wat zou ik dan doen? Bovendien heb jij jouw lesmateriaal niet in je 'eigen kast' staan. Het staat op hun server. Daarom is het altijd verstandig om niet rechtstreeks in een platform te werken, maar er ook voor te zorgen dat je jouw materiaal op je eigen harde schijf hebt staan. Just in case.

⓷ De derde oplossing is het aanschaffen van een plugin.

Ik gebruikte LearnDash in combinatie met BuddyBoss en Divi. Het nadeel is dat er soms door een update bijvoorbeeld iets niet goed staat en je echt alles zelf aan elkaar moet knopen. Dit bied je enorm veel vrijheid, maar het is wel lastiger. Zo zijn er voor LearnDash nog tig plugins die je erbij kunt gebruiken. Denk aan gamification (spel-elementen) en het behalen van badges. Inmiddels (2022) ben ik volledig over op Pluvo.

⓸ Waarom ik persoonlijk niet voor Instagram kies als middel om mijn online cursus te maken

Instagram voor je online cursus? Wait what?!

Het is inmiddels een ware hype online. Instagram is gratis. De meeste mensen hebben Instagram en je kunt de cursus kijken wanneer je inlogt op het kanaal.

Het is een laagdrempelige manier van leren en eerlijk is eerlijk: het is ontzettend leuk!

Het idee is dat je een apart Instagram account aanmaakt speciaal voor jouw cursus waarop je mensen toelaat die een kaartje hebben gekocht.

In de ‘feed’ (waar je normaal de foto’s in kolommen van drie als een grid ziet) plaats je opdrachten en via de ‘story’ functie van Instagram kun je video’s en content delen. Je kunt verwijzen naar story’s en andersom. En van deze story’s kun je weer highlights maken.

Tot nu toe: te gek! Maar ook héél bewerkelijk.

Je moet van te voren zó goed alles plannen en uploaden. Achteraf “even” iets aanpassen of schuiven met lessen is niet mogelijk. Je hebt ook geen zicht waar mensen ‘zitten’ en huiswerk uploaden is ook niet mogelijk.

➜ [STAP #5] WAARMEE VUL IK MIJN ONLINE PROGRAMMA?

Hiervoor heb je allerlei manieren en opties:

  • Je kunt natuurlijk je tekst uittypen, maar alleen tekst is wat saai.

  • Filmpjes van jezelf of je beeldscherm waarin je iets uitlegt (ook wel een screencast genoemd). Je zet gewoon de webcam aan of neemt je beeldscherm op de camera van je computer. Mijn cursus ‘Maak Je Aanbod Woest Aantrekkelijk’ is zo’n soort cursus.

  • Je kunt ook alleen de audio opnemen en dit uploaden. Een podcast dus. Dit is ook fijn als iemand gewoon wil luisteren, onder het wandelen bijvoorbeeld. Het geluid is sowieso heel belangrijk! Zelf heb ik de Blue Yeti Microfoon.

  • Werkboeken (interactief uiteraard). Printen kan dan nog steeds, maar het is wel zo fijn als mensen ook rechtstreeks in de PDF kunnen werken.

  • Gamification: Quizzes, oefeningen, meerkeuze vragen enzovoorts.

  • Chatroom/Forum: ik vind het fijn als een cursist mij een berichtje kan sturen zonder dat ze daarvoor uit de leeromgeving moeten gaan. Je kunt ook een WhatsApp groepje aanmaken of een Facebook Groep. Easy peasy lemon squeezy!

  • Templates, downloads, workflows of stappenplannen: allemaal ideale vormen om te gebruiken en in te zetten.

➜ [STAP #6] DE PRIJS BEPALEN VAN MIJN ONLINE PROGRAMMA OF ONLINE CURSUS

Wat kan ik verdienen met mijn online programma? Dit is vaak het eerste waar iedereen aan denkt. Ik zie een online programma als toevoeging in je product-ecosysteem. De prijs hangt ook niet zozeer af van de vorm, de duur of het aantal video’s. Welk probleem los je op? Hoe groter het probleem, hoe hoger de prijs.

Een online programma kán werken, maar pas als je naam hebt gemaakt binnen een bepaald vakgebied. Nu verkoop ik dagelijks online producten, maar dat komt ook omdat ik jarenlang gezaaid heb en mijzelf bewezen heb.

De prijs van je online programma bepalen is lastig.

Als jij al je kennis en ideeën met iemand 1-op-1 zou delen wat zou dit dan die persoon kosten? Ik heb járen geïnvesteerd in mijn kennis en hier mijn hoofd over gebroken, zodat anderen dit niet hoeven te doen.

Daarom is 1-op-1 met mij werken niet voor iedereen haalbaar. Op zo’n moment kán een online programma een uitkomst bieden. Zo kun je mensen bereiken op een laagdrempelige manier, die misschien nog niet kunnen investeren, maar wel graag vooruit willen.

Mijn laatste investering was 10.000 euro. Terwijl, toen ik net begon… ik al stijl achterover sloeg als een coaching sessie 1000 euro kostte.

Alles hangt af van de timing en op het moment waar je staat. Natuurlijk hoort investeren erbij, maar ook hierin moet je groeien.

Uiteindelijk koopt 1-3 %. Althans dat is een beetje een stelregel.

Stel je omzet doel met de cursus is 5.000 euro. Je hebt een e-maillijst van 1000 personen. Dan zou je, als je uitgaat van 2% conversie, 20 personen hebben die kopen. Je cursus zou dan 250,- moeten kosten om de omzetdoelstelling te behalen.

Dit is een formule en dus niet zaligmakend. Maar het is leuk om zo eens te rekenen.

Het maken van een online programma is een, het vermarkten en verkopen is een tweede. Als je 25.000 euro omzet maakt met dit programma dan lijkt dit aantrekkelijk.

Als je er 6 maanden dag en nacht mee bezig bent, je gezin niet ziet en 15.000 euro hebt uitgegeven aan een website, tools en advertenties om je webinars te vullen dan is dit bedrag opeens een stuk onaantrekkelijker.


Je online cursus vermarkten en verkopen in 5 stappen

  1. Maak een pagina voor je cursus: een zogeheten salespage. Omdat je jouw schema helemaal hebt uitgewerkt kun je ook makkelijk schrijven over wát je gaat verkopen.

  2. Vervolgens maak je een knop met 'meld je aan voor de wachtlijst'. Of misschien heb je een leuke weggever die aansluit bij het programma en die ze alvast kunnen downloaden. Je wilt in ieder geval zo snel mogelijk meer e-mailadressen verzamelen.

  3. Sommige mensen verkopen zelfs al trainingen aan de hand van alleen de salespage en gaan pas ontwikkelen zodra er verkopen binnen zijn. Koopt er niemand dan gaan ze ook niet al het werk verzetten. Dat is pas écht 'lean' starten.

  4. Betrek je publiek er vanaf het begin bij: stel vragen en laat ze meedenken! Zo kun je along the way je cursus verbeteren conform de vragen die mensen hebben.

  5. Daarnaast deel ik gratis content op Instagram en post ik vaak mijn idee. Vroeger durfde ik dit niet, bang dat er weer iemand mee aan de haal ging. Deel daarom vooral ‘de wat’ en waarom je de cursus wilt maken, niet hóe je dit gaat doen.

WAT KOST HET MAKEN VAN EEN ONLINE PROGRAMMA?

  • Ik kon de Leardash plug-in goedkoper inkopen (multi-licentie). Normaal kost deze rond de 150$.Momenteel heb ik een maandabonnement bij Pluvo

  • Los van de plugin wilde ik de online academy op een separate website laten draaien. Op dit domein installeerden wij een WordPress thema en natuurlijk de plug-in! Hier betaal ik jaarlijks hostingkosten voor. Momenteel gebruik dit dus niet meer.

  • Voor het bestelproces (shoppingcard) gebruik ik de gratis variant van WooCommerce. Op die manier kunnen mensen jouw cursus toevoegen aan het winkelmandje, zoals je kent van webshops.

  • De betalingen worden geregeld via Mollie. Per transactie kost dit 0,29 cent. Werkt top! Per betaling kost mij dit via Mollie een kleine fee, als er geen verkopen zijn kost het me ook niks. Je kunt ook gewoon een zakelijk ‘tikkie’ sturen.

  • Inmiddels ben ik overgestapt (2023) naar het betaalsysteem PayPro! Ik ben helemaal fan: gebruiksvriendelijk en een kind kan de was doen.

  • Het enige abonnement wat ik, naast Adobe natuurlijk (als ontwerper kan ik niet zonder), heb is van Vimeo, waar al mijn video's op staan. Je kunt Vimeo ook gratis gebruiken, maar dan heb je een upload limiet. Dat vond ik niet opschieten en ik besloot Vimeo Pro aan te schaffen. Dit kost 16 euro per maand. Inmiddels zit alles inbegrepen bij Pluvo en gebruik ik ook Vimeo niet meer.

In Nederland zijn we er eindelijk achter dat community’s hip en happening zijn.

Pardon my ongezouten mening, maar dit is niets nieuws.

In de tijd van de bizons zaten we ook al samen op rotsen te krijten. En te roddelen over mannen die op jacht waren. Dat is anno 2022 écht niet anders.

Wat anders is, zijn de ontwikkelingen.

We zitten niet meer rond een kampvuur, maar we zitten in online hubs. Facebook groepen kan. maar een Whatsappgroepje kan ook.

Maar tegenwoordig zijn mensen boos op Facebook. Terwijl diezelfde mensen die moord en brand roepen dat wél doen op jawel: Facebook.

Een community of membership starten? Dit zijn mijn favoriete alternatieven voor een Facebook groep:

  1. Mighty Networks: een online community waarin je ook cursussen kunt hosten. Ik zit hier zelf als FCA member (Fascinate® Certified Advisor) in.

  2. Discord: hier kun je zover ik weet geen cursussen in hosten, maar wel posten, video’s plaatsen etc. Ik zit hier zelf in als lid van een beleggersclub. Werkt prima!

  3. Circle: ook een bekende waar je live kunt gaan, zaken kunt delen en op elkaar kun reageren. Ik heb deze gevonden voor Sick Style in samenwerking met een ander platform voor chronisch zieken. En het is als je het mij vraagt een veelbelovend platform.

Omdat ik liever geen materiaal deel van binnen een groep laat ik dat achterwege. Van alles drie kun je ook een app installeren op je telefoon. Handig! Je hebt een gratis variant, maar voor meer opties kom je al snel aan het betalen. Bij Circle heb je alleen een gratis proeftijd (14 dagen).

Dus zoek je een platform of app om je community te bouwen? Bekijk dan eens deze drie! Uiteraard kun je ook een Whatsapp groep maken. Alle facebook haters hebben zeker te weten Whatsapp. Zo ver denken die slimmeriken niet. Want: surprise surprise! Whatsapp is van Facebook🤔.

Ik hoop dat je dit artikel waardevol vond en dat het je helpt jouw eigen online programma te maken, zonder dat dit je een godsvermogen kost.


Aanbod:

⚡️Wil je gebruik maken van mijn persoonlijke werkinstructies en files? Deze heb ik zorgvuldig gedocumenteerd in Trello. Trello is een gratis website (en app) waarop je processen en acties in kaart kunt brengen. Ik vraag hier 47,- euro voor.

Bizar als je weet welke prijzen er online rond gaan en wat het jou oplevert. Je kunt je hier aanmelden. Je ontvangt direct de link naar het Trello bord.

Al dit werk heb ik voor je gedaan. Trello bestaat uit lijsten en die bestaan weer uit kaarten. Iedere lijst behandelt een bepaalde fase en in deklasten vind je opdrachten of een filmpje. Hierin heb ik 5 fases uitgewerkt die essentieel zijn bij het maken van een online programma. Let op: Dit is géén technische stappenplan (als bespreek ik wel handige tools en how to’s. De kracht zit hem in goed vooronderzoek te doen, een cursus maken waar je klant écht blij van wordt en die converteert: in resultaten voor je klant en geld voor jou.

 
IMG_2784-compressor.png
 

Het doel is vooral: hoe begin ik – zo simpel mogelijk met het maken van een online cursus, zonder dat dit meteen een grote investering is (qua geld, tijd en energie), die naadloos aansluit op de behoefte van mijn klant en verkoopt.

eBook of weggever maken? Mijn persoonlijke stappenplan

Dit is hét ultieme artikel met al mijn persoonlijk tips & tricks voor het maken van een "email-adressen verslindend" eBook.

Wil jij dat je de e-mail aanmeldingen je om de oren vliegen? Ping ping ping: allemaal notificaties van nieuwe e-mailadressen in je inbox voor je e-maillijst (dankzij jouw eBook). Of wil je voor jouw online programma of cursus werkboeken maken in PDF en dit aanbieden aan jouw cursisten?

Dan is dít blog precies wat jij nodig hebt. Lees het, bewaar het en laat die nieuwe e-mailadressen maar binnenstromen! In dit blog deel ik mijn tips en tricks met je, zodat jij binnen no-time een onweerstaanbaar eBook of andere weggever in handen hebt. 

Wil jij jouw e-maillijst laten groeien? Je kunt inzetten op Facebook advertenties, maar dan heb je eerst een lead-magnet of weggever nodig. In de complete artikel deel ik al mijn tips met je als jij een eBook of andere weggever wilt maken. Dit artik…

SNELLE NAVIGATIE

Dit artikel staat vol met informatie over het maken van een weggever. Om makkelijker te navigeren kun je gebruik maken van de jump links hieronder.

Is een eBook niet een beetje geweest?

Een eBook maken is niets nieuws, het is al jaren een van de meest gebruikte manieren om e-mailsubscribers te generen en je lijst te laten groeien. Dit artikel is geschreven in 2017 en zelfs nu - drie jaar later - maak ik er nog steeds gretig gebruik van. Een eBook of andere weggever is een formule die werkt. En blijft werken.

Een eBook is een visitekaartje van jouw personal brand. Iets wat je geeft als dank voor het krijgen van een e-mailadres. Een e-mailadres is enorm waardevol, vergis je niet. Je kunt digitaal niet verder komen dan die plek. Een inbox is heilige grond. Nog veel meer dan een inbox op Instagram of Facebook. Die platformen zijn niet van jou. Jouw inbox is dat wel.

Als mensen je weggever of leadmagnet aanvragen dan zijn ze geïnteresseerd in je geraakt. Misschien wel door een post op Instagram. Je wilt ze het liefst zo snel mogelijk converteren van volger naar lead. Als dit het eerste contact is tussen jou en jouw (misschien wel) toekomstige klant dan wil je dat deze eerste indruk goed is.

Ik heb eBooks die ik heb uitgeprint en heb laten inbinden omdat ik ze zo mooi vond. En omdat ik er veel aan had.

Sommige heb ik een keer geopend en meteen in de digitale prullenbak gegooid.

Het verschil tussen een “emailadressen-verslindende-deze-moet-ik-hebben” en een “digitale-prullenbak-vullende-variant” zit hem in drie elementen.

Deze drie moeten elkaar aanvullen. En dat is waar het vaak misgaat. Mensen maken een ‘braindump document’ (alles wat ze willen zeggen moet erin), ze hebben geen concreet doel en naar het design wordt niet omgekeken.

DE DRIE ELEMENTEN DIE JE MOET ONTHOUDEN:

  • Wat is het doel van je eBook? Zonder doel geen conversie.

  • De content: liever drie pagina’s met goede en praktische tips dan 30 pagina’s met random vulling en hier en daar een plaatje.

  • De verpakking: het design natuurlijk. Niet alleen vanwege de looks, maar denk ook aan leesbaarheid bijvoorbeeld.

de vier stappen om je ebook te maken:

  1. Inspiratie opdoen voor je gratis weggever/eBook.

  2. Het start- en eindpunt bepalen.

  3. De content uitwerken- en rollen.

  4. Je eBook ontwikkelen en ontwerpen.

  1. Inspiratie opdoen: hoe kom je op ideeën voor het maken van een eBook?

    Misschien heb je wel wat ideeën waar je over zou willen schrijven. Hoe dan ook, eerst even inspiratie opdoen (en kijken wat werkt en wat niet) kan geen kwaad. Zelf gebruik ik Pinterest. Totaal geen (zakelijke) ervaring met Pinterest? Lees dan dit blog. Het leuke is dat je kunt zien welk type content vaak wordt “gerepind” en dus populair is. Een andere tip is om te kijken waar naar wordt gevraagd. Als je bijvoorbeeld heel vaak dezelfde vragen krijgt dan zou je - specifiek voor dit vraagstuk - je weggever kunnen maken. Je kiest dan een (voor jou) klein en makkelijk te verhelpen probleem en blaast dit gigantisch op. Dit artikel is een voorbeeld: voor mij is het maken van een eBook eenvoudig, maar voor heel veel andere ondernemers is dat niet. Ik kies dus een deelprobleem en deel hier alles over.

  2. Het start- en eindpunt bepalen

    Bepaal het startpunt voor je eBook: wat zou jouw ideale klant nu willen leren? Waar staan ze nu, met welke vraag? Denk niet: “Dit weet iedereen toch?” Bedenk je liever: “Wat is voor mij super simpel wat voor een ander misschien wel super frustrerend is?” Bepaal dan eindpunt van je eBook: Wat leert of kan de lezer na het lezen van jouw eBook (af andere weggever).Ik blijf het herhalen: mensen hebben specifieke behoeftes, wensen, doelen of problemen. Zij zoeken dus ook specifiek. Hoe specifieker jij hierop inspeelt met je weggever hoe beter.

  3. De content uitwerken- en uitrollen voor je eBook.

    Nu je een startpunt en eindpunt hebt bepaald kun je aan de content gaan werken. Verdeel de “tussenstations” van het start- en eindpunt op in hoofdstukken. Het is aan jou om te bepalen hoeveel pagina’s je eBook wordt. Een eBook hoeft niet 60 pagina’s te hebben. Sterker nog: ik raad het af. Meer info betekent niet dat het daardoor beter wordt. Ga niet meteen in een ontwerpprogramma aan de slag, maar werk eerst je (platte) tekst uit. Dat kan in diverse programma’s zoals: Microsoft Word, Evernote of Google Docs. Werk van achteren naar voren. Zorg dat dat je einddoel heel scherp is. Maak het niet te groot!

Je kunt wel degelijk teveel geven! Wees niet bang om je kennis te delen, maar probeer de lezer wel altijd nieuwsgierig te maken naar “meer”. Dat je veel info deelt wil niet meteen zeggen dat je eBook daarmee waardevoller wordt.

Jouw content moet geweldig zijn, NIET overweldigend.
— Manon Toma
Weggever maken? Lees dit complete artikel bomvol tips en tricks.

4. Je eBook ontwikkelen en ontwerpen in 5 stappen

  1. Ontwerp een tof titelblad met duidelijk het uitgangspunt benoemd: het resultaat. Dit is wat moet opvallen, niet je logo, niet je website. Wat gaat jouw bezoeker leren of kunnen? Schrijf een simpele, maar pakkende titel eventueel met een subtitel.

  2. Voer je visuele branding door. Vraag je designer naar de kleurcodes, lettertypes, je logo en merk elementen. Gebruik het liefst eigen beeldmateriaal. Juist door uniek (en dus eigen beeldmateriaal) te gebruiken creëer je een persoonlijke merk beleving. Durf ook een hele pagina te gebruiken voor een eigen quote of foto.

  3. Speel met typografie. Wissel koppen af met subkoppen en maak gebruik van vet gedrukte teksten. Zo zorg je ervoor dat de leesbaarheid wordt beïnvloed. Dit is natuurlijk absoluut nodig, anders gooien ze je eBook weg en sla je de plank dus mis, zonde!

  4. Maak een mockup van je eBook en zet dit op de pagina waar je jouw leadmagnet en weggever promoot. Zo lijkt het net een “echt” boek. Maak de pagina waar mensen de weggever aanvragen aantrekkelijk, maar wel eenvoudig. Geen onnodige afleiding en toeters en bellen. Som duidelijk op - met bullets - wat het downloaden oplevert.

  5. Bewaar het document altijd als PDF. Een PDF is sowieso altijd het formaat wat je als eindwerk wilt hebben. Je kunt een PDF uploaden en makkelijk delen. Je kunt ook prinsscreens maken van losse pagina’s (of deze los bewaren) en hier weer een los plaatje mee maken om te delen op je socials. Zoals het voorbeeld hieronder van Amber.

Waarom is een eBook of weggever maken belangrijk?

Allereerst is e-mailmarketing het belangrijkste kanaal om in te zetten. Verder kom je online gewoon niet. Als social media de kroeg is, dan is e-mail de woonkamer. Zo zie ik het althans. Er zijn geen restricties om te -mailen en je hebt ok niet te maken met algoritmes.

Je inbox is van jou en daar heeft verder niemand grip op. Met e-mailmarketing kun je bovendien veel meer aan personificatie werken: dit betekent niet zozeer dat je persoonlijk moet zijn (al raad ik dit natuurlijk ten zeerste aan). Het betekent vooral dat je gericht - op basis van gedrag en handelingen van je subscribers - gericht emails kunt versturen aan de persoon die de mail opent.

Volgens onderzoek van McKinsey is e-mail 40x (!!!) zo effectief dan Facebook en Twitter gecombineerd. Bron

Ik zeg niet dat je je alleen op e-mail moet richten. Het is een keuze. Eerlijk gezegd laat je mensen die echt in je geïnteresseerd zijn voor een dichte deur staan als je niks met e-mail doet. Zie het zo: op social media leren ze je kennen, je maakt een praatje en deelt wat tips. Als ze geïnteresseerd in je zijn willen ze meer. Dát geef je ze middels e0mail. het is je “inner circle”. Conclusie: social media is niet weg te denken en is zeer waardevol, maar met e-mail kun je nog beter werken aan die nieuwe relatie.

BONUS TIP: WIL JIJ EEN ONLINE PROGRAMMA OF ONLINE CURSUS MAKEN, MAAR WEET JE NIET OF DEZE ZAL VERKOPEN? OF HEB JE NIET DE FINANCIËLE MIDDELEN OM DIT TE LATEN BOUWEN OF OM ER EEN CURSUS VOOR TE VOLGEN?

Wat ik je nu ga vertellen is geniaal (al zeg ik het zelf):

Je kun een online training maken in de vorm van jawôhl! Een eBook! Huh? Hoe dan?! 

Het is geen online omgeving met allerlei toeters en bellen zoals je die misschien kent. Wat je bakken met geld, tijd en energie kost. Nee, je online training ís het eBook.Wil je meer weten hoe je zelf een online programma maakt? Lees dan hier hoe je dit aanpakt.

Door het toevoegen van interactieve elementen, zoals het linken naar filmpjes (die je afschermt met een wachtwoord) of een audio, het toevoegen van links of het maken van invulvelden heb je op een hele eenvoudige manier een online "training" gemaakt.

Zie het als een opstapje voordat je aan de slag gaat met het groots aanpakken van een online programma. Geloof mij, na drie cursussen zelf gemaakt te hebben weet ik wat er bij komt kijken. Het maken is één, maar het verkopen is een tweede!

Kort samengevat + hoe nu verder?

Nog een aantal laatste aandachtspunten bij het maken van je eBook:

  1. Bied jouw lezer een snelle snack aan, geen vijfgangendiner. Laat ze snakken naar wat je nog meer te bieden hebt.

  2. Zorg dat je eBook iets oplost en dat ze er echt iets mee kunnen (actie gericht).

  3. Zorg dat je weggever een opstapje naar jouw aanbod.

  4. Maak een aansprekend en aantrekkelijk design. Denk bijvoorbeeld aan leesbaarheid en duidelijke call-to-actions.

  5. Maak een mock-up van je eBook zodat het net op een echt boek lijkt.


 
Weggever maken online cursus emailmarketing
 
Heel veel succes met het maken van jouw eBook!

In 7 stappen een onweerstaanbare contentstrategie voor jouw personal brand

Dit artikel staat boordevol informatie over het maken van content voor jouw personal brand! Wil je snel navigeren?

Gebruik de jump links hieronder om naar specifieke onderdelen van het artikel te gaan:

Krijg het bedenken en maken van jouw contentstrategie onder de knie met deze 7 stappen. Content maken is belangrijk voor jouw positionering en personal branding.

  • Wil jij worden opgemerkt als online actieve ondernemer en ambitieuze professional binnen jouw niche als personal brand?

  • Wil je eenvoudiger meer mensen bereiken?

  • Wil jij minder ploeteren om (nieuwe) klanten aan te trekken?

  • Wil jij meer volgers, likes en deelacties én een groeiende e-maillijst?

  • Wil jij meer sales voor jouw online programma?

  • Wil jij jouw diensten of producten onder de aandacht brengen?

  • Wil jij op een opMERKelijke manier online zichtbaar worden?

Krijg jij spontane zenuwtrekjes als je voor de zoveelste keer hoort of leest dat je nu echt content moet gaan maken en plannen? Dat content ó zo belangrijk is voor jouw expertstatus is al redelijk uitgekauwd. Jahááá, dat weten we nu wel!

Tuurlijk wil jij dat, maar...

Krijg jij spontane zenuwtrekjes als je voor de zoveelste keer hoort of leest dat je nu echt content moet gaan maken en plannen? Dat content ó zo belangrijk is voor jouw expertstatus is al redelijk uitgekauwd. Jahááá, dat weten we nu wel!

Hetzelfde geldt voor meer bewegen en sporten: Iedereen weet wel dat dit belangrijk is en tóch blijft het een dingetje voor veel mensen.

Hoe komt dat toch?
Het is niet zo dat het aanleren van een nieuwe gewoonte (sporten, gezonder eten) zo lastig is. Het is vaak teveel in een keer. Daardoor geef je op en val je terug in je oude bekende en vertrouwde gewoonte. “Voor mij werkt dit niet.”

Datzelfde geldt voor het bedenken, maken en verspreiden van content voor je personal brand. Ondernemers proberen het 6 maanden en geven dan aan dat het niet werkt, maar je zult het moeten blijven doen en stap voor stap je "levensstijl" omgooien. Dit klinkt drastisch, maar je snapt mijn punt.

Stap voor stap iets doen of iets aanleren werkt in de meeste gevallen prettiger, zo heb je er op de lange termijn écht profijt van. Moet je persé aan de eiwitshakes, de powerfoods, de killerboekenbody’s en iedere dag aan de apparaten hangen om je goed en gezond te voelen? Welnee. Dit is voor ieder mens anders. Misschien wandel jij liever iedere dag een uur, begin je de dag met yoga en eet je graag broccoli (ook gewoon powerfood). Om je lekker in je vel te voelen hoef je heus niet te doen wat in alle boekjes staat. 

Datzelfde geldt voor contentmarketing.

Er zijn tal van opties en mogelijkheden dat er voor ieder wat wils is, ook voor jou, op een manier die bij jou past. Hierdoor ga je het zelfs leuk vinden en dit komt jouw content absoluut ten goede. Zoiets is merkbaar en voelbaar voor jouw publiek.

Wat betekent dit nu concreet voor jou?

Misschien lees je dit wel en denk je: “Mijn bedrijf loopt op rolletjes en ik weet niet of content voor mij werkt.”

Feit is en blijft dat waardevolle content belangrijk is voor je personal brand en nog veel belangrijker gaat worden! Daarbij komt er misschien een punt dat jouw bedrijf uitgerold raakt. Dat wil je niet. Daarom is werken aan je personal brand belangrijker dan ooit. Blijven bewegen, dat houdt je fit en gezond. En ook dit geldt ook voor jouw onderneming en je personal brand!

Daarom is het creëren van content de belangrijkste schakel tussen jou en jouw toekomstige klant.

  • Zonder schakel geen klik.

  • Zonder klik geen interactie.

  • Zonder interactie geen contact.

  • Zonder contact geen omzet.

Wat is content nu eigenlijk?

Content is het aanbieden van informatie over een specifiek onderwerp. Content kan gratis zijn om mensen naar je toe te bewegen, maar het kan natuurlijk ook betaald zijn in de vorm van een online programma of workshop. Het aanbieden kan op diverse manieren. In boekvorm, als online cursus, als video, als blog of als e-mail, you name it!

Content maken. Hoe begin je?

Kies een trigger -> kies een vorm -> kies een kanaal -> kies een verpakking.

  1. Voorbeeld #1: leren -> luisteren -> website -> podcast.

  2. Voorbeeld #2: motiveren -> lezen -> blog -> Pinterest.

  3. Voorbeeld #3: entertainen -> horen en zien -> Facebook -> Livestream.

Content gaat voor jouw personal branding werken. Geen twijfel mogelijk!

Mensen zoeken specifiek. Jij. Ik. Jouw klant. Iedereen! Jouw klant (to be) heeft op dit moment een specifiek probleem, doel, wens of droom. Hier zoeken ze een recept voor. En het liefst zo snel mogelijk via deze 3 manieren:

  1. In de meeste gevallen duik je Google of Pinterest in (deze laatste is een zoekmachine en geen Social Media kanaal). Meer over het gebruiken van Pinterest vertel ik hier.

  2. Een andere mogelijkheid is dat je denkt aan iets wat je onlangs voorbij hebt zien komen in een nieuwsbrief of op Social Media. Je had het toen niet nodig, maar nu denk je er “toevallig” wel aan.

  3. De laatste optie is dat je informatie vraagt bij (online) relaties. “Kan er iemand mij een professional aanbevelen die mij kan helpen met [...].”

Ik garandeer jou dat het creëren van content werkt!

Daar twijfel ik niet aan. Het punt is alleen dat mensen opgeven. Ze zijn een half jaar een soort van actief op Instagram en geven dan op, omdat het niet werkt zoals ze hadden gehoopt. Stel je erop in dat er meer voor nodig is!

Mensen balen er soms zó van dat ze zelfs volgers gaan kopen. En als zelfs dát niet zijn vruchten afwerpt ben je online ten dode opgeschreven, want niet alleen zak je in de algoritmes, maar je zakt ook met je geloofwaardigheid.

"Vriendschap koop je niet,

online dus ook niet."

Je moet moeite doen, dat het online is wil niet zeggen dat de mensen achter het beeldscherm nep zijn. Geef het de tijd en aandacht die het verdient. Verspreid jouw content met de juiste intentie.

De juiste intentie zet de toon voor een connectie tussen jou en jouw gewenst publiek.

Je zult merken dat je niet alleen een band maar ook een brand (als in: merk) opbouwt. Je wordt opgemerkt als personal brand, door consequent en consistent te delen en aanwezig te zijn. Dit is de kracht van herhaling en volhouden.

Het is niet moeilijk, je moet alleen discipline hebben, net zoals met meer sporten en meer bewegen. 

  • Doorgaan, ook al krijg je nauwelijks likes.

  • Doorgaan, ook al heeft jouw concurrent meer volgers.

  • Doorgaan, ook al hoor je krekels wanneer jij kijkt hoeveel e-mailsubscribers
    je op je lijst hebt.

  • Doorgaan.

HOE BEGIN JE NU MET HET BEDENKEN VAN EEN CONTENTSTRATEGIE? VOLG DIT WEEKMENU VOOR ONWEERSTAANBARE CONTENT.

1: Omschrijf jouw huidige positie.

In welke markt zit je? Wat geloven jouw klanten? Wat doen concurrenten? Wat doen bedrijven die jou inspireren? Ga op onderzoek! Werk aan jouw personal brand en blijf dit doen! Mijn markt is verzadigd en moeilijk, er is veel concurrentie en innovatie. Mijn klant denkt: ik heb geen ontwerper meer nodig, er zijn toch gratis designtools.

2: Verplaats je in jouw klant.

Hij of zij zit nu nagelbijtend achter de computer. Wat zouden de zoektermen zijn die ze nu (ja, nu!) aan het intypen zijn? (Canva is een fijn ontwerpprogramma en het kost me niets, maar ik mis toch wel designskills om mijn website en social media er professioneel uit te laten zien).

3: Hoe kun jij deze persoon met jouw expertise voorzien in zijn/haar behoefte?

Maak het zo specifiek mogelijk. Dit is zoals ik het altijd noem: het haakje, zo vang ik hun aandacht en interesse (ik gaf gratis designtips en uitleg over Canva).

4: Welk punt of welk statement wil jij maken als personal brand?

Wat is de bewustwording die je wilt overbrengen? Wat moeten ze uiteindelijk doen?  (het besef krijgen dat goed design verkoopt en ze daardoor meer klanten zullen krijgen, dat zelf lopen te klungelen alleen maar afbreuk doet aan hun kwaliteiten. Dat ze mij inschakelen voor hulp).

5: Maak een braindump file.

Las tijdblokken in en geef jezelf alleen dan toestemming om je te laten inspireren. Ik kom heel vaak iets tegen waarvan ik denk: “hier moet ik iets mee!”. Alleen doe ik dat niet, want dan kom ik zelf niet vooruit. Kom ik iets tegen dan gebruik ik de app getpocket om het te bewaren. Op een later tijdstip bekijk ik het dan goed en bepaal ik of ik er iets mee moet ja of nee. Kom ik op Facebook iets tegen dan bewaar ik het desbetreffende artikel of de video door rechtsboven in de post op het driehoekje te klikken.

6: Feel the rhythm!

Moet je iedere dag posten en aanwezig zijn? Iedere dag hoeft niet, bepaal wat prettig voelt anders hou je het niet vol. Probeer consequent te zijn.

➜ Plan vooruit (bijvoorbeeld 90 dagen), dit geeft houvast. Je kunt topics voor je content in je agenda schrijven of gebruik maken van een planner.

7: Sterf geen digitale dood.

Als je op alles tegelijkertijd duikt val je om en sta je waarschijnlijk niet meer op; je sterft een digitale dood. Wees liever op één kanaal mega zichtbaar dan dat je op 5 kanalen maar een keer in de twee weken je gezicht laat zien. Zodra iets lekker loopt en je voelt je prettig voeg je een extra kanaal óf een extra type content toe. (stel je hebt een blog en die deel je wekelijks op je Facebook pagina. Je kunt er als toevoeging een Live Stream over opzetten op je Facebook Pagina en deze video na afloop downloaden en vervolgens uploaden op YouTube. Bedenk voor jezelf wat voor jou werkt en waarmee je jouw publiek nog meer kunt prikkelen.

Content bedenken, creëren en verspreiden is een hele klus.

Een goede voorbereiding voor een goede contentstrategie is echt het halve werk. Om dit te laten slagen kun je mijn gratis checklist aanvragen.

Wil jij online zichtbaar worden of leren hoe je content maakt en gericht met jouw marketing aan de slag gaat?