Toffe Tool Tips

eBook of weggever maken? Mijn persoonlijke stappenplan

Dit is hét ultieme artikel met al mijn persoonlijk tips & tricks voor het maken van een "email-adressen verslindend" eBook.

Wil jij dat je de e-mail aanmeldingen je om de oren vliegen? Ping ping ping: allemaal notificaties van nieuwe e-mailadressen in je inbox voor je e-maillijst (dankzij jouw eBook). Of wil je voor jouw online programma of cursus werkboeken maken in PDF en dit aanbieden aan jouw cursisten?

Dan is dít blog precies wat jij nodig hebt. Lees het, bewaar het en laat die nieuwe e-mailadressen maar binnenstromen! In dit blog deel ik mijn tips en tricks met je, zodat jij binnen no-time een onweerstaanbaar eBook of andere weggever in handen hebt. 

Wil jij jouw e-maillijst laten groeien? Je kunt inzetten op Facebook advertenties, maar dan heb je eerst een lead-magnet of weggever nodig. In de complete artikel deel ik al mijn tips met je als jij een eBook of andere weggever wilt maken. Dit artik…

SNELLE NAVIGATIE

Dit artikel staat vol met informatie over het maken van een weggever. Om makkelijker te navigeren kun je gebruik maken van de jump links hieronder.

Is een eBook niet een beetje geweest?

Een eBook maken is niets nieuws, het is al jaren een van de meest gebruikte manieren om e-mailsubscribers te generen en je lijst te laten groeien. Dit artikel is geschreven in 2017 en zelfs nu - drie jaar later - maak ik er nog steeds gretig gebruik van. Een eBook of andere weggever is een formule die werkt. En blijft werken.

Een eBook is een visitekaartje van jouw personal brand. Iets wat je geeft als dank voor het krijgen van een e-mailadres. Een e-mailadres is enorm waardevol, vergis je niet. Je kunt digitaal niet verder komen dan die plek. Een inbox is heilige grond. Nog veel meer dan een inbox op Instagram of Facebook. Die platformen zijn niet van jou. Jouw inbox is dat wel.

Als mensen je weggever of leadmagnet aanvragen dan zijn ze geïnteresseerd in je geraakt. Misschien wel door een post op Instagram. Je wilt ze het liefst zo snel mogelijk converteren van volger naar lead. Als dit het eerste contact is tussen jou en jouw (misschien wel) toekomstige klant dan wil je dat deze eerste indruk goed is.

Ik heb eBooks die ik heb uitgeprint en heb laten inbinden omdat ik ze zo mooi vond. En omdat ik er veel aan had.

Sommige heb ik een keer geopend en meteen in de digitale prullenbak gegooid.

Het verschil tussen een “emailadressen-verslindende-deze-moet-ik-hebben” en een “digitale-prullenbak-vullende-variant” zit hem in drie elementen.

Deze drie moeten elkaar aanvullen. En dat is waar het vaak misgaat. Mensen maken een ‘braindump document’ (alles wat ze willen zeggen moet erin), ze hebben geen concreet doel en naar het design wordt niet omgekeken.

DE DRIE ELEMENTEN DIE JE MOET ONTHOUDEN:

  • Wat is het doel van je eBook? Zonder doel geen conversie.

  • De content: liever drie pagina’s met goede en praktische tips dan 30 pagina’s met random vulling en hier en daar een plaatje.

  • De verpakking: het design natuurlijk. Niet alleen vanwege de looks, maar denk ook aan leesbaarheid bijvoorbeeld.

de vier stappen om je ebook te maken:

  1. Inspiratie opdoen voor je gratis weggever/eBook.

  2. Het start- en eindpunt bepalen.

  3. De content uitwerken- en rollen.

  4. Je eBook ontwikkelen en ontwerpen.

  1. Inspiratie opdoen: hoe kom je op ideeën voor het maken van een eBook?

    Misschien heb je wel wat ideeën waar je over zou willen schrijven. Hoe dan ook, eerst even inspiratie opdoen (en kijken wat werkt en wat niet) kan geen kwaad. Zelf gebruik ik Pinterest. Totaal geen (zakelijke) ervaring met Pinterest? Lees dan dit blog. Het leuke is dat je kunt zien welk type content vaak wordt “gerepind” en dus populair is. Een andere tip is om te kijken waar naar wordt gevraagd. Als je bijvoorbeeld heel vaak dezelfde vragen krijgt dan zou je - specifiek voor dit vraagstuk - je weggever kunnen maken. Je kiest dan een (voor jou) klein en makkelijk te verhelpen probleem en blaast dit gigantisch op. Dit artikel is een voorbeeld: voor mij is het maken van een eBook eenvoudig, maar voor heel veel andere ondernemers is dat niet. Ik kies dus een deelprobleem en deel hier alles over.

  2. Het start- en eindpunt bepalen

    Bepaal het startpunt voor je eBook: wat zou jouw ideale klant nu willen leren? Waar staan ze nu, met welke vraag? Denk niet: “Dit weet iedereen toch?” Bedenk je liever: “Wat is voor mij super simpel wat voor een ander misschien wel super frustrerend is?” Bepaal dan eindpunt van je eBook: Wat leert of kan de lezer na het lezen van jouw eBook (af andere weggever).Ik blijf het herhalen: mensen hebben specifieke behoeftes, wensen, doelen of problemen. Zij zoeken dus ook specifiek. Hoe specifieker jij hierop inspeelt met je weggever hoe beter.

  3. De content uitwerken- en uitrollen voor je eBook.

    Nu je een startpunt en eindpunt hebt bepaald kun je aan de content gaan werken. Verdeel de “tussenstations” van het start- en eindpunt op in hoofdstukken. Het is aan jou om te bepalen hoeveel pagina’s je eBook wordt. Een eBook hoeft niet 60 pagina’s te hebben. Sterker nog: ik raad het af. Meer info betekent niet dat het daardoor beter wordt. Ga niet meteen in een ontwerpprogramma aan de slag, maar werk eerst je (platte) tekst uit. Dat kan in diverse programma’s zoals: Microsoft Word, Evernote of Google Docs. Werk van achteren naar voren. Zorg dat dat je einddoel heel scherp is. Maak het niet te groot!

Je kunt wel degelijk teveel geven! Wees niet bang om je kennis te delen, maar probeer de lezer wel altijd nieuwsgierig te maken naar “meer”. Dat je veel info deelt wil niet meteen zeggen dat je eBook daarmee waardevoller wordt.

Jouw content moet geweldig zijn, NIET overweldigend.
— Manon Toma
Weggever maken? Lees dit complete artikel bomvol tips en tricks.

4. Je eBook ontwikkelen en ontwerpen in 5 stappen

  1. Ontwerp een tof titelblad met duidelijk het uitgangspunt benoemd: het resultaat. Dit is wat moet opvallen, niet je logo, niet je website. Wat gaat jouw bezoeker leren of kunnen? Schrijf een simpele, maar pakkende titel eventueel met een subtitel.

  2. Voer je visuele branding door. Vraag je designer naar de kleurcodes, lettertypes, je logo en merk elementen. Gebruik het liefst eigen beeldmateriaal. Juist door uniek (en dus eigen beeldmateriaal) te gebruiken creëer je een persoonlijke merk beleving. Durf ook een hele pagina te gebruiken voor een eigen quote of foto.

  3. Speel met typografie. Wissel koppen af met subkoppen en maak gebruik van vet gedrukte teksten. Zo zorg je ervoor dat de leesbaarheid wordt beïnvloed. Dit is natuurlijk absoluut nodig, anders gooien ze je eBook weg en sla je de plank dus mis, zonde!

  4. Maak een mockup van je eBook en zet dit op de pagina waar je jouw leadmagnet en weggever promoot. Zo lijkt het net een “echt” boek. Maak de pagina waar mensen de weggever aanvragen aantrekkelijk, maar wel eenvoudig. Geen onnodige afleiding en toeters en bellen. Som duidelijk op - met bullets - wat het downloaden oplevert.

  5. Bewaar het document altijd als PDF. Een PDF is sowieso altijd het formaat wat je als eindwerk wilt hebben. Je kunt een PDF uploaden en makkelijk delen. Je kunt ook prinsscreens maken van losse pagina’s (of deze los bewaren) en hier weer een los plaatje mee maken om te delen op je socials. Zoals het voorbeeld hieronder van Amber.

Waarom is een eBook of weggever maken belangrijk?

Allereerst is e-mailmarketing het belangrijkste kanaal om in te zetten. Verder kom je online gewoon niet. Als social media de kroeg is, dan is e-mail de woonkamer. Zo zie ik het althans. Er zijn geen restricties om te -mailen en je hebt ok niet te maken met algoritmes.

Je inbox is van jou en daar heeft verder niemand grip op. Met e-mailmarketing kun je bovendien veel meer aan personificatie werken: dit betekent niet zozeer dat je persoonlijk moet zijn (al raad ik dit natuurlijk ten zeerste aan). Het betekent vooral dat je gericht - op basis van gedrag en handelingen van je subscribers - gericht emails kunt versturen aan de persoon die de mail opent.

Volgens onderzoek van McKinsey is e-mail 40x (!!!) zo effectief dan Facebook en Twitter gecombineerd. Bron

Ik zeg niet dat je je alleen op e-mail moet richten. Het is een keuze. Eerlijk gezegd laat je mensen die echt in je geïnteresseerd zijn voor een dichte deur staan als je niks met e-mail doet. Zie het zo: op social media leren ze je kennen, je maakt een praatje en deelt wat tips. Als ze geïnteresseerd in je zijn willen ze meer. Dát geef je ze middels e0mail. het is je “inner circle”. Conclusie: social media is niet weg te denken en is zeer waardevol, maar met e-mail kun je nog beter werken aan die nieuwe relatie.

BONUS TIP: WIL JIJ EEN ONLINE PROGRAMMA OF ONLINE CURSUS MAKEN, MAAR WEET JE NIET OF DEZE ZAL VERKOPEN? OF HEB JE NIET DE FINANCIËLE MIDDELEN OM DIT TE LATEN BOUWEN OF OM ER EEN CURSUS VOOR TE VOLGEN?

Wat ik je nu ga vertellen is geniaal (al zeg ik het zelf):

Je kun een online training maken in de vorm van jawôhl! Een eBook! Huh? Hoe dan?! 

Het is geen online omgeving met allerlei toeters en bellen zoals je die misschien kent. Wat je bakken met geld, tijd en energie kost. Nee, je online training ís het eBook.Wil je meer weten hoe je zelf een online programma maakt? Lees dan hier hoe je dit aanpakt.

Door het toevoegen van interactieve elementen, zoals het linken naar filmpjes (die je afschermt met een wachtwoord) of een audio, het toevoegen van links of het maken van invulvelden heb je op een hele eenvoudige manier een online "training" gemaakt.

Zie het als een opstapje voordat je aan de slag gaat met het groots aanpakken van een online programma. Geloof mij, na drie cursussen zelf gemaakt te hebben weet ik wat er bij komt kijken. Het maken is één, maar het verkopen is een tweede!

Kort samengevat + hoe nu verder?

Nog een aantal laatste aandachtspunten bij het maken van je eBook:

  1. Bied jouw lezer een snelle snack aan, geen vijfgangendiner. Laat ze snakken naar wat je nog meer te bieden hebt.

  2. Zorg dat je eBook iets oplost en dat ze er echt iets mee kunnen (actie gericht).

  3. Zorg dat je weggever een opstapje naar jouw aanbod.

  4. Maak een aansprekend en aantrekkelijk design. Denk bijvoorbeeld aan leesbaarheid en duidelijke call-to-actions.

  5. Maak een mock-up van je eBook zodat het net op een echt boek lijkt.


 
Weggever maken online cursus emailmarketing
 
Heel veel succes met het maken van jouw eBook!

Instagram voor ondernemers: lees mijn do' s en dont' s + hoe plan ik mijn instagram posts in?

Waarom Instagram gebruiken als ondernemer?

Je kunt jezelf of je product of dienst echt als merk gaan presenteren en laten zien! Maar los van het posten van een kopje koffie of een waanzinnig uitzicht kom je misschien niet. In ieder geval ben je van plan er meer mee te gaan doen! Ik gebruik Instagram pas een jaar zakelijk (sinds januari 2016). Voorheen gebruikte ik het ook, maar deed ik het ‘verkeerd’. Door een training te volgen en zelf te gaan ontdekken ben ik in een jaar van 100 naar 1300 volgers gegroeid. 100 nieuwe volgers per maand, niet slecht!

Sterker nog: sommige klanten hebben mij benaderd via Instagram. Ik ben er nog lang niet, mijn grote inspiratiebronnen hebben 10x zoveel volgers, maar ik wil mijn lessen graag met je delen. 

Ik geloof dat Instagram waardevol is voor creatieve denkers of doeners, ondernemers die zichzelf als merk wil positioneren én presenteren. Mijn uitgangspunt is altijd het onderdeel personal branding. Zorg dat dit eerst glashelder is voordat je gaat nadenken over inrichting en opzet van online kanalen. Instagram kan daar een prachtig aanvullend onderdeel van zijn.

Wil jij weten hoe je vanaf je computer kunt posten op Instagram? Het afgelopen jaar ben ik Instagram als kleine ondernemer gaan inzetten en heeft het mij al veel gebracht. Ik deel mijn tips & triks met je over hoe je Instagram kunt inzetten voor…

 

Instagram groeit en is inmiddels Twitter voorbij. Niet zo vreemd, want mensen zijn visueel ingesteld!

WERKT INSTAGRAM VOOR IEDERE ONDERNEMER, PRODUCT, DIENST EN MERK?

Je hoeft je niet af te vragen of Instagram voor jou kan werken. Wat jij je moet afvragen is of jouw klant (to be) Instagram gebruikt! Als dat zo is dan gaat het werken. Laten we eerst even enkele statistieken bekijken:

Enkele feiten over Instagram:

  • Instagram is opgericht in 2010 en is in 2016 overgenomen door Facebook.

  • Er zijn 600 miljoen maandelijkse actieve gebruikers (15-12-2016).

  • Er worden dagelijks 95 miljoen foto’s en video’s gedeeld.

  • 31% is vrouw en 24% man (Amerikaanse gebruikers).

  • 55% is tussen de 18 en 29 jaar (Amerikaanse gebruikers).

  • 28% is tussen de 30 - 49 jaar (Amerikaanse gebruikers).

  • 48,8% van alle merken gebruikt nu Instagram, dat percentage gaat oplopen naar 70,7% in 2017. Daarom is nú de tijd om er echt mee te beginnen.

  • Interessant is ook dat 80% van alle wereldwijde gebruikers NIET uit de VS komt volgens Hootsuite. Ik ben benieuwd wanneer er data wordt bekeken van de Europese of Nederlandse gebruikers. Maar goed: bovenstaande geeft een idee.

Bronnen: expandedramblings.com | hootsuite.compewresearch.com

WELKE VOORDELEN HEEFT INSTAGRAM VOOR JOUW BEDRIJF EN HOE ZET JE INSTAGRAM ZAKELIJK IN?

Allereerst moet je beseffen dat Instagram de online etalage is van jouw personal brand. Van hieruit laat je zien wie je bent als merk, waar je voor staat en wat jij te bieden hebt aan degene die naar binnen staat te gluren. Vervolgens stappen ze de winkel binnen: ze worden nieuwsgierig en klikken door naar jouw website, weggever of evenement.

Wil je een pakkende Instagram belofte schrijven?

Maak dan gebruik van mijn super simpele script en schrijf jouw brandbio én belofte!

Andersom kan het natuurlijk ook! Iemand die op jouw website landt en zelf een Instagram account heeft zal benieuwd zijn wat jij doet op Instagram. Spreekt de feed hen aan (hetgeen ze dus zien op jouw profiel) dan gaan ze je volgen.

Misschien verlaten ze daarna je website, maar je zit wel op hun radar doordat ze je zijn gaan volgen. Daarom is het verstandig om op je website te laten zien dat je Instagram hebt of dit zo nu en dan te delen op andere social media kanalen. Klinkt logisch toch?

Instagram is een plaatjesboek waar je doorheen wilt blijven bladeren. Instagram laat zien wie jij bent en welk verhaal je te vertellen hebt rondom jouw dienst of product. Deze etalage richt je dus in op een manier die de bezoeker aanspreekt. Je wilt immers dat hij of zij jouw winkel binnen stapt!

HOE WORD JE GEVONDEN ALS ONDERNEMER OP INSTAGRAM?

Simpel: door zogeheten hashtags. Bijvoorbeeld #socialmediaexpert of #webdesigner.

Een bezoeker zoekt op hashtags en ziet vervolgens afbeeldingen die aan deze desbetreffende hashtag gekoppeld zijn. Instagram laat ook verwante hashtags zien. Klikken ze jouw foto aan en spreekt de rest van jouw feed hun ook aan dan gaan ze je volgen of geven ze je een like of reactie. Des te meer likes en echte reacties des te beter. Heeft iets met het algoritme te maken, maar daar weet ik te weinig vanaf dus hier ga ik verder niet op in.

 
Tips en tricks over hoe Instagram in te zetten als kleine ondernemer.
 

10 TIPS OM MET JE BEDRIJF TE (RE)STARTEN MET INSTAGRAM:

  1. Bepaal het doel: wat wil je bereiken door het inzetten van Instagram?

  2. Dit spreekt voor zich: zorg dat je een foto en duidelijke omschrijving gebruikt in je biografie.

  3. Zorg dat het duidelijk is waarom iemand jou moet gaan volgen!
    Dus: formuleer een missie speciaal voor Instagram. Waarom moet ik JOU gaan volgen?

  4. Zorg voor een call to action in jouw biografie + plaats een link (website, weggever, webinar whatever).

  5. Schakel om naar een zakelijk account: je kunt dan statistieken bekijken en zien wanneer jouw volgers online zijn. Je kunt ook een contact knop inschakelen.

  6. En nu komt het belangrijkste: hoe richt je de etalage in? Werk dit uit: kies een kleurschema en denk na over de look & feel. Alles moet met elkaar verbonden zijn, dus je website en social media kanalen moeten op elkaar aansluiten. Deel échte foto's en content. Geloof me: er worden hele kanalen ingericht met materiaal van anderen. Dit werkt misschien op de korte termijn, maar op de lange termijn wil je aan de connectie werken.

  7. Bepaal welke content je gaat delen op Instagram en bepaal hoe vaak je gaat posten.

  8. Hou een grote schoonmaak! Een winkel met een rommelige etalage stap je toch ook niet binnen? Kijk ook regelmatig naar jouw volgers. Heb je de indruk dat het nep account zijn? Blokkeer ze.

  9. Post volgens mijn 3 C’s: Zorg dat het beeldmateriaal Catchy is. Wees Consequent in waar je voor staat (check je Instagram missie!) en post Continue. Dat wil niet zeggen dat je 6x per dag hoeft te posten. Ik zelf hou 3 - 4x per week aan.

  10. Denk aan hashtags waarop jouw ideale klant zou zoeken en zorg dat ze relevant zijn aan jouw merk. Je mag er per post 30 gebruiken, dus gebruik deze ook! Iedere hashtag is een mogelijk klik én dus mogelijke volger én dus mogelijke klant. Stel je bent hovenier: zoeken ze dan op #hovenier of zoeken ze op bijvoorbeeld #wilgentenen, #moestuin of #buitenkeuken?

WAT KAN IK GAAN POSTEN ALS ONDERNEMER OP INSTAGRAM EN WAAR MOET IK OP LETTEN?

  • Hierboven schreef ik al: hou een grote schoonmaak. Ruim eerst al je troep op. Loop iedere foto na in je feed en vraag je af: “Voegt deze post iets toe aan mijn Instagram missie en doel?" Zo nee? Dan crtl+alt+delete die hap.

  • Bepaal hoe je feed eruit moet gaan zien of hoe je hem opnieuw wilt inrichten. Uiteraard kijk je naar jouw brand strategie. Door exact te weten waar jij voor staat en gaat, wat jou uniek maakt, wat jouw niche is etcetera kun jij een aansprekende visuele vertaalslag gaan maken vanuit jouw merk.

  • [TIP➭] Is dit bij jou nog een wazige vlek? Dan is het tijd om dit helder te krijgen.
    Mijn e-course ‘Positioneer En Presenteer Jezelf Als Merk’ zal jou stap voor stap door dit proces heen helpen en zorgen dat jij dit kunt gaan beschrijven, benoemen, communiceren en visualiseren. Personal branding = input! Visual branding = output. Onder visual branding vallen onder andere logo, website, e-book, video maar ook jouw Instagram Feed! Ja, echt waar!

  • Jezelf laten zien is goed en raad ik ook aan, maar de boventoon moet de missie zijn van jouw Instagram (en waardoor mensen jou dus in eerste instantie zijn gaan volgen). Hierbij hanteer je jouw gekozen stijl en (kleuren) schema. Je kunt jezelf ook laten zien in de content onderwerpen die je kiest en de omschrijving van een post: refereer bijvoorbeeld naar een persoonlijke ervaring.

  • Wil je heel veel privé foto’s delen maak dan gewoon een extra (privé) account aan.

5 CONTENT ONDERWERPEN OF IDEEËN VOOR INSTAGRAM ZIJN:

  1. Tips of Wist je dat? Hoe doe ik [...vul in...] Hoe werkt [...vul in...].

  2. Foto’s van jouw product of dienst: vertel een verhaal en zorg voor een mooie presentatie. Ook leuk: re-post van klanten: dit is weer sociaal bewijs voor potentiële kopers.

  3. Behind the scenes of sneak peeks.

  4. Stel vragen!

  5. Doe een quiz.

  6. Verkort een blog en plaats dit op Instagram (uiteraard is de call to action dan: lees verder op mijn website). Je kunt geen link in de tekst zetten, maar wel verwijzen naar een link in je bio.

10 do's voor Instagram

  • Do: Zorg voor een Instagram omschrijving die aansluit op je personal brand.Gebruik hiervoor bijvoorbeeld mijn brandbelofte script. Download hem hier.

  • Do: gebruik ook je eigen hashtag(s). Bedenk zelf een hashtag en vergeet jouw eigen naam niet #manontoma. Zet in je bio ook een link naar je website. Gebruik bij voorkeur niet een andere tool (zoals Link.Tree) maar maak zelf een aparte landingspagina aan specifiek voor Instagram, zoals ik heb gedaan.

  • Do: de eerste 3 regels van de omschrijving (ook wel caption genoemd) moeten prikkelen en aanzetten tot verder lezen. Iemand die jou volgt doet dat om een reden. Scrolt deze persoon door zijn/haar tijdlijn dan zien ze de foto met slechts een klein gedeelte van de tekst.

  • Do: edit jij je foto’s vanaf je telefoon? Je kunt naast de filters van Instagram zelf ook gebruiken maken van de 'VSCO' of 'Snapseed' app. Denk aan jouw kleuren en probeer consistent te zijn in de look & feel.

  • Do: gebruik Instagram Stories voor nog meer beleving! Stel: je bent kapper en je hebt een prachtige foto van een feestkapsel welke je wilt gaan posten in je feed/tijdlijn. Met Instagram Stories zou je kunnen laten zien hoe je dit kapsel hebt gecreëerd. Een story (vind ik persoonlijk) is leuker als het bestaat uit een aantal stukjes. Maak gebruik van een intro, setting 1 (ik vertel jullie hoe ik dit bruidskapsel maak in deze story), gevolgd door setting 2 (dit zijn de materialen die ik gebruik), setting 3 (dit product is goed omdat…), setting 4 (de ultieme hack voor dit kapsel is…), setting 5 (zo doe ik het), setting 6 (klaar!). In de story kun je gemaak maken van zogeheten stickers (geo-locatie, vragen stellen aan je publiek of een poll). Doel: interactie creëren!

  • Do: naast rechtstreeks posten vanaf je mobiel kun je ook templates maken op je computer. Zelf gebruik ik Adobe Illustrator, maar het kan ook in Photoshop. Gratis tools zijn Picmonkey (de uitgebreide versie kun je nu 7 dagen gratis proberen) of Canva. Een template is een 'vast' stramien die je steeds aanpast en hergebruikt. Vervolgens plan je hem in.

  • Do: Stel vragen en probeer de interactie te behouden. Je kunt bijvoorbeeld een stelling bedenken en bewust vragen naar hun mening. Ook kun je in je feed/tijdlijn een foto plaatsen en vervolgens verwijzen naar je story’s waar je nog verder op het onderwerp doorgaat.

  • Do: plan je posts in en werk zo vooruit voor bijvoorbeeld de hele week of maand, maar probeer ook sociaal te blijven: spontaan iets posten kan vaak goed werken.

  • Do: maak setjes met hashtags aan in je notitie app. Deze kun je makkelijk kopiëren en plakken. Zelf zet ik ze in de app Evernote (mega fan van deze app), maar je kunt zelfs een snelkoppeling maken onder toetsenborden (via Iphone). Voor Android kun je hier een text-expander app voor installeren.

  • Do: zet niet alle hashtags in de tekst zelf, maar plaatst ze als nieuwe reactie onder de post en doe dit z.s.m. nadat je post is geplaatst.

5 DONT’S VOOR INSTAGRAM:

  • Don’t: je profiel op privé zetten als je het tenminste als ondernemer wilt gebruiken. Je draait de deur van je winkel toch ook niet op slot op een zaterdagmiddag?

  • Don’t: té sleazy stockfoto’s gebruiken. Zorg dat je aandacht besteedt aan jouw feed, dat straal je dan ook uit. Wil jij jezelf als merk positioneren en presenteren? Heb je personal branding hoog in het vaandel staan? Dan maak je natuurlijk je eigen beeldmateriaal
    of je laat het maken.

  • Don’t: Verschillende afmetingen en uitsneden gebruiken. Dus: een liggende foto plaatsen met tekst kan echt niet, de zijkanten zullen eraf vallen. Hou vierkant aan!

  • Don’t: likes of volgers kopen. #sneu Mocht je nu denken gebeurt dit echt? Ja! Een interessante documentaire hierover is deze.

  • Don’t: sommige apps schijnen tegen de regels van Instagram te zijn. Apps waar je kunt controleren wie jou is gaan ontvolgen bijvoorbeeld. Ik heb er zelf geen ervaring mee gehad, maar Instagram zou je dan een ban kunnen geven.

HOE PLAN IK INSTAGRAM POSTS IN VANAF MIJN COMPUTER? DEZE APPS KUN JE GEBRUIKEN OM TE PLANNEN OP INSTAGRAM. EN JA, IK HEB ER MEERDERE GETEST!

Mijn 3 favoriete tools om je Instagram Posts mee in te plannen zijn:

  1. Later: is gratis (30 posts per maand: meer dan prima!) Met deze app kun je jouw plaatjes uploaden en in de kalender slepen. Groot voordeel van deze app is dat je enters in je tekst kunt zetten en teksten kunt bewaren, iets wat ik bij veel andere tools niet terug zie. Je plant op een specifiek tijdstip en vervolgens geeft je telefoon een melding. Je installeert de app dus ook op je telefoon! Met 'Later' kun je ook labels toevoegen. Handig als je bepaalde content categorieën hebt en iets wilt zoeken. Update 2 maart 2017: Later laat je nu ook statistieken zien.

  2. Planoly: is ook gratis voor 30 posts per maand! Jammer dat deze app geen mooie witregels maakt en de hele tekst onder elkaar zet. Voordeel is dat je statistieken kunt bekijken. Ook Planoly geeft je een melding op je telefoon waar je hem vervolgens kunt doorplaatsen naar Instagram. Wat ook fijn is dat je setjes hashtags hier kunt bewaren.

  3. Plann: Deze app is alleen voor je smartphone en tablet! Kosten: 9 euro. Het fijne van deze app is dat je kunt schuiven met beeldmateriaal zodat je echt kunt zien hoe je feed eruit komt te zien. Persoonlijk werk ik liever vanaf mijn computer, maar verder is dit een geweldige tool!

Om je te inspireren en als voorbeeld!

Ik kijk altijd af bij grote merken. Hoe doe zij het? Een ding is zeker: non-stop promoten is niet de bedoeling en werkt niet. Vertel een verhaal, ga de interactie aan. 

Bekijk de prachtige missie van Nuuna: zoveel meer dan notitieboekjes! En wat dacht je van het tijdschrift Quest? Ze stellen vragen en zetten mensen aan het denken. Het merk Harley Davidson staat voor het ultieme vrijheidsgevoel. Dat laten ze zien! Zo zijn er heel veel voorbeelden. Wil je echt alles leren over Instagram, dan moet je zeker The Social Good Girl gaan volgen. Absolute aanrader! Dankzij haar training groei ik gestaag op Instagram.

OP ZOEK NAAR EEN CURSUS OF PROGRAMMA OVER INSTAGRAM VOOR ONDERNEMERS?

Wil je als ondernemer goed starten met Instagram of wil je meer leren over het snelstgroeiende kanaal op Social Media? Dan raad ik je deze eCourse aan van mijn collega Amber van Leeuwen van The Social Good Girl.

Ik heb een groei van 100 volgers (zakelijke start in begin 2016) tot nu (juli 2017) naar 3000 volgers. Dat is een gemiddelde van 155 volgers per maand. Er zijn veel mensen die de volg-ontvolg techniek (veel mensen gaan volgen en zodra ze jou terug volgen hen weer gaan ontvolgen: slechtste techniek ever) toepassen, dus de werkelijkheid ligt lager. Als ik uitga van 150 nieuwe volgers per maand dan is dit 5 personen per dag. Ik zorg dat ze via Instagram weer mijn gratis cursus volgen en zo op mijn e-maillijst komen en in mijn Facebook groep.

Ik wil graag leren Instagram zakelijk in te zetten, waar let ik als ondernemer op bij het aanschaffen van een cursus?

☛ Er zijn veel cursussen en workshops te volgen over Instagram, maar let goed op, want er zit een hoop gal tussen. Kijk naar de volgers die zo'n aanbieder heeft. Zie je dit soort "volgers?" in hun profiel er tussen staan? Vreemde namen zonder foto? Allemaal nep en gekocht, zodat het lijkt alsof ze succesvol zijn op Instagram.

instagram cursus pas op voor de zelfbenoemde experts.PNG
instagram cursus zo moet het dus niet.PNG

☛ Kijk ook naar de opbouw van een feed (profiel). Zit er totaal geen logica in: teksten die er afvallen op de foto (liggende afbeelding geplaatst), kinderen, smoothies, honden, bureau etcetera etcetera. Geen consistente en consequente manier van posten dus. Dit zijn niet de Instagram experts die je zoekt. 

Welke cursus kan ik jou aanraden? Degene die ik zelf heb gevolgd natuurlijk!

Instagram voor ondernemers. Amber van The Social Good Girl is echt een aanrader. Haar feed is "on brand" en geeft je mega veel tips voor Instagram. Haar zeer uitgebreide cursus over Instagram is een absolute aanrader!
 

En dat is de cursus ‘InstaGroei” van The Social Good Girl. Amber is voor mij een ware inspiratiebron op het gebied van Instagram. Walk the talk, practice what you preach en ze is echt en daar hou ik van.

Ik ben heel benieuwd! Hoe zet jij Instagram in? Laat het mij weten in een reactie! Vergeet niet de formule te downloaden en schrijf die pakkende #brandbelofte.

Groetjes, Manon

Hoe plan ik Instagram posts in vanaf mijn computer? Deze apps kun je gebruiken om te plannen op Instagram.

Jezelf onderscheiden als ondernemer? Gebruik mijn 'supersimpele' strategie + gratis consult [tip]

Hoe zorg je er in een overvolle of verzadigde markt voor dat klanten voor jou kiezen en niet voor je concurrenten?

Even terug in de tijd: Ik was de eerste designer in Nederland die gratis tips, een gratis training en zelfs workshops gaf over de online do-it-yourself ontwerpprogramma' s zoals Canva & Canva For Work. Dit besloot ik te doen op het moment dat mijn bedrijf voor geen meter liep.

Personal Branding Voor Ondernemers

Ik wist niet wat mijn onderscheidend vermogen was ik wist al helemaal niet hoe ik dit kon onderbouwen.

Ik verslond boeken en trainingen, maar al die kennis bleef lekker veilig in mijn ‘rugzak’. Kennis is geen euro waard als je het opbergt. Boeken, podcasts, webinars, trainingen, workshops…. Alle informatie is er. Voor iedereen. Het gaat erom hoe je die informatie toepast. Of je de discipline en de drang hebt om het helemaal tot je te laten doordringen.

Transformatie is informatie gecombineerd met implementatie. That’s it.

Zo begon ik mijn ‘rugzak’ uit te pakken. Opnieuw in te delen, zaken te elimineren en te versimpelen. Stoppen met sprokkelen en er stiekem weer van alles bijstoppen. #guilty. Meer kennis ging mij niks bieden. Ik moest juist iets zien te vinden waardoor mijn belanghebbend publiek zag dat ik überhaupt wat te bieden had.

Even terug naar de gratis ontwerptools…

Toen deze net opkwamen was ik boos, alsof grafisch ontwerpers het nog niet lastig genoeg hadden. Ik besloot er iets mee te doen, ik zag een kans. Dit was wat ik zocht en niemand deed het nog. Alhoewel destijds mijn collega ontwerpers mij voor gek verklaarden zijn er nu een paar jaar later, een hoop die hierdoor geïnspireerd zijn geraakt en hetzelfde zijn gaan doen.

Hoe simpel kan het zijn: Weet wat er speelt en speel hier op in

Drie eenvoudige stappen om jouw haakje te vinden waar klanten op happen:

  1. Pak een (groot) vel papier en teken drie grote cirkels die elkaar overlappen. Als je naar beneden scrolt zie je mijn eigen voorbeeld. Je kunt dit digitaal doen, maar ik geloof dat het daadwerkelijke schrijven, arceren en visualiseren krachtiger werkt dan een digitale mindmap maken.

  2. In iedere cirkel schrijf je de titel: feit - kans en actie. Ga nu brainstormen. Wat zijn feiten binnen jouw vakgebied? Hoe denkt jouw potentiële klant over jouw vakgebied? Wat zijn de kansen die hierdoor kunnen ontstaan? Het kan zijn dat dit nog niet bestaat en dat nog niemand (net zoals in mijn geval) hier iets mee doet. Welke acties zou je kunnen doen?

  3. Bedenk het haakje. Hoe creëer jij de (inter)actie tussen de kansen, de feiten en de vragen/problemen/wensen/doelen van jouw publiek? Hoe kun je concreet in actie komen om deze twee cirkels samen te laten smelten? Hoe kun je een brug maken tussen dat wat je klant wilt vs. dat wat je klant nodig heeft?

Kom in (inter)actie in drie stappen (mijn voorbeeld):

Dit is het startpunt geweest van wat ik nu bereikt heb. De eerste twee jaar (denk ik) rommelde ik maar wat aan. Ik volgde mijn passie, deed waar mijn hart lag. Lees hier waarom het volgen van je passie het stomste is wat je kunt doe.

Feiten:

  • Er komen meer en meer zzp' ers.

  • Alles moet toegankelijker, makkelijker, goedkoper en sneller.

  • Je hebt geen grafisch/webdesigner meer nodig voor een website en huisstijl.

Kans:

  • Inspelen op de DIY ontwerp cultuur door het aanbieden van workshops in o.a. Canva.(dit is voor mij ontzettend simpel)

  • Het delen van mijn kennis waardoor ik hen help betere ontwerpen te maken en zo wek aan mijn ‘know - like - trust’ factor. Ondertussen kan ik meer leren over positionering en personal branding.

  • Iedereen maakt gebruik van de gratis programma' s waardoor ook iedereen de mogelijkheid krijgt om veel content te maken en zichzelf te promoten, waardoor het voller en voller wordt. Ook hier: personal branding en positionering wordt belangrijker dan ook #markmywords!

Actie: 

  • Delen van direct toepasbare kennis waarmee mensen hun huidige ontwerpen naar een hoger level gaan tillen m.b.v. Canva via een besloten Facebook Groep.

  • Inmengen van positionering en personal branding in mijn diverse workshops. Feedback verzamelen zodat ik gebaseerd hierop mijn programma kan ontwikkelen.

  • Blijven delen en geven wat voor mij niet van het grootste belang is (dus niet mijn nieuwe positionering als personal branding expert), maar wat voor mijn potentiële klanten - op dit moment - als zeer belangrijk wordt ervaren.

wat is jouw waarom? En hoe ontdek je jouw why!

Bovenstaande verhaal heeft gewerkt. Heel goed gewerkt!

Doordat ik mijn publiek gaf waar ze om vroegen, maar tegelijkertijd liet zien wat ze écht nodig heb ik een community opgebouwd. Dit deed ik op Facebook.

Op den duur had ik 3000 ondernemers in deze groep en was mijn conversie (mensen die klant werden echt bizar hoog). Exacte cijfers heb ik niet meer, maar ik weet wel nog dat ik niet wist wat mij overkwam.

Het werd zelfs zoveel dat ik besloot met veel uitvoerende werkzaamheden te stoppen en mij (sinds 2018) alleen nog bezig te houden met het geven van advies en coaching.

Ik ontwerp wel nog, maar alleen voor klanten die ik begeleid heb. Dit doe ik overigens samen met een team van specialisten.

Deze Facebook groep heb ik gesloten, omdat ik a) de vraag niet meer aan kon en b) het aan alle kanten werd gekopieerd, waardoor het algoritme zakte. Facebook stelt namelijk andere groepen voor aan de leden van jouw groep. Hoe meer mijn leden ook in andere groepen zaten des te meer hun aandacht versnipperde.

Tip: Je hoeft niet per se je eigen community op te richten.

Vooral bij vrouwelijke ondernemers is dit een dingetje, ze willen allemaal hun eigen groepje hebben. Hun tribe. And I get that! Ik ben een groot voorstander van ‘keep it simple stupid’. Word actief in bestaande groepen: deel tips, geef advies en denk met mensen mee.

Zorg er voor dat je helder hebt waar je voor staat en gaat. Leg jezelf ook grenzen op, waar wil je dat mensen jou aan gaan herkennen?

Worden er vragen gesteld waar jij ze echt bij kunt helpen? Denk je “Oehhhh dit is mijn klant!” Sla de tekst dan letterlijk op, je kunt dit gebruiken als voer voor aan het haakje. Dit is letterlijke tekst en dus de taal van jouw ideale klant.

Inmiddels heb ik een nieuwe Facebook Groep gelanceerd. Je koopt nu een kaartje en krijgt toegang tot drie modules vol waardevolle content voor je business op het gebied van jezelf positioneren, presenteren en promoten als merk.

Final note:

Ik geef gratis adviesgesprekken weg, deze plekken zijn beperkt en op aanvraag. Klik op de knop om te lezen of jij al zover bent.

Personal branding: Je moet jezelf onderscheiden als ondernemer. Dit lees en hoor je overal. Maar hóe pak je dat een beetje handig aan? Ik heb een oefening voor je die jou zal helpen: een supersimpele straegie voor jouw personal brand.

Zelf je website maken: doen of niet doen?

Als ondernemer heb je, om jezelf als personal brand te positioneren, o.a. een website, logo, en visuals voor Social Media nodig.

Waar je vroeger een webbouwer nodig had, kun je nu, als je een beetje handig bent veel zelf. Dat geldt niet alleen voor het maken van een website, maar voor zo'n beetje alles staat er wel een tutorial op YouTube. Neemt niet weg dat een professional veel meer kan en je beter kan helpen. Soms heb je (nog) niet de middelen of misschien vind je het het gewoon erg leuk om iets zelf te leren en toe te passen.

Hoe maak je nu de afweging om je website zelf te maken of te laten maken?

Alles uitbesteden aan een grafisch ontwerper is niet nodig, maar het help je wel om een goede visuele basis te creëren voor jouw brand.

Toen ik net begon als ondernemer deed ik álles zelf.

Ik vind het oprecht leuk om dingen te leren en doe nog steeds veel zelf. Toch heb ik inmiddels diverse experts die ik inhuur als ik ze nodig heb en waarvan ik weet: dit kan hij of zij beter.

Een VA (virtueel assistent), een emailexpert die mijn funnels in Active Campaign heeft ingericht en een webdesigner die de technische kant van de websites goed opzet. Daarnaast heb ik sinds kort ook een SEO deskundige ingeschakeld die campagnes op Google laat draaien. 

Het punt wat ik wil maken:

Als ik kijk naar mijn e-mailprogramma, Active Campaign, dan kan ik daar mee lezen en schrijven. Dacht ik. Ik heb ooit een training erover gevolgd en kan er redelijk mee werken. En het werkte ook! Alleen niet optimaal en op volle toeren. Ik benutte hooguit 25% van wat dit programma allemaal kon, hóe zonde! Want toen mijn collega er eenmaal mee aan de slag ging dacht ik: "Oké Manon, baas boven baas, dit is te gek!"

Of je het nu hebt over het inrichten van je e-mailprogramma, het laten maken van een website of het inschakelen van een boekhouder. Jij zoekt specifiek en hebt specifieke behoeften. Díe persoon die hier specifiek op inspeelt (en verder niks anders doet) werkt zo aan zijn/haar expertise en naamsbekendheid. 

Andersom geldt dit voor jou ook: Wat is datgene wat jij het beste kunt? Wat is jouw potentie? Ik zeg bewust niet passie, omdat ik niet geloof in het volgen van je passie. Lees hier waarom niet.

In je bedrijf heb je drie personen die je vaak alle drie vertegenwoordigt (en dat is niet goed, kwam ik achter):

  • De SEO

  • De Manager

  • De Uitvoerder

Als je dit al leest denk je: "wat vermoeiend." Ik zou helemaal niet alle drie deze functies moeten doen. En dat klopt.

Op die manier blijf je van binnenuit alle ballen in de lucht houden, terwijl je juist van buitenaf aan jouw bedrijf moet werken. De meeste weten dit wel, maar hoe pak je dit nu aan? 

Ik geloof oprecht dat alle grote bedrijven en merken óóit zijn ontstaan bij een individu. Die éne persoon met een visie en een diepe drang om iets nú te willen veranderen. Omdat hij of zij gelooft dat het anders kan. Weet dat anderen hiermee geholpen zijn, ook al zien ze dat zelf nog niet.

Maar al die grote bedrijven, die ooit begonnen bij die éne persoon, werden groter en groter, omdat diegene die het startte wist dat hij of zij het niet alleen kon. Die persoon wist dat hij het bedrijf moest opdelen en de goede mensen achter de juiste knoppen te zetten.

Sinds ik het boek 'The E-Myth Revisited' van
Michael E. Gerber heb gelezen ben ik anders
gaan denken.

Goede boeken lees ik regelmatig opnieuw, omdat ik steeds weer nieuwe dingen lees of hoor (als ik een luisterboek koop).

Dit boek heb ik inmiddels 2x gelezen en het heeft mij echt de ogen geopend. Michael legt ook de kracht uit van franchise ondernemingen en hoe jij dit ook kunt realiseren. In feite is dit boek de reden waarom ik nu een onderzoek ben gestart om mijn programma te gaan aanbieden bij ontwerpers.  Of dit wat wordt? Geen idee. Ik onderzoek het.

Waar let je op? Hoe neem je mensen aan? Wat doet een SEO en en COO? Hoe kun je als kleine ondernemer groot worden? Terwijl ik dit typ heb ik alweer zin om het te lezen. Iedere bladzijde die ik lees groei ik.

Anyway: Ik geloof dat je als ondernemer álles zelf kunt doen. Ik geloof ook dat je als ondernemer niet alles zelf móet doen.

Dankzij dit boek dus. Het is een kwestie van keuzes maken en bepalen wat je prioriteiten zijn. Als je net start als ondernemer dan roept iedereen dat investeren erbij hoort, anderzijds is het drukken van de kosten ook belangrijk.

Een reden dat ik allergisch ben voor online sprookjesfiguren die alleen maar bezig zijn met omzet en dit van de daken schreeuwen. Begrijp me niet verkeerd, geld verdienen is leuk, je hebt het nodig en je kunt er leuke dingen mee doen. Maar je omzet in TIJD is waar het écht omgaat.

Focus je niet puur en alleen op omzet in geld. Kijk naar je omzet in tijd.

Leuk en aardig, een ton omzet, maar als je ook een ton aan kosten maakt dan is je winst 0. Het online beeld schetst dat het hier om draait en als ik voor mijzelf spreek: ik staarde mij blind op deze ondernemers. Waar het in het begin nog motiveerde, ging het mij steeds meer de-motiveren. Ik verloor mijzelf in het online oerwoud. Ik dook overal bovenop om dit ook te realiseren. 

Dit werkte dus niet. Hoe ik nu werk is:

  • Het 1e wat ik doe is bepalen wat iemand inhuren kost vs. de tijd die ik er
    zelf aan kwijt ben.

  • Het 2e wat ik mij afvraag is of ik het dan ook net zo goed weet op te zetten.

  • Het 3e wat ik mij afvraag is wat het mij oplevert als ik het uitbesteedt.

Om een lang verhaal kort te maken: focus je op je potentie en doe dit met passie. Kijk naar waar jouw kwaliteit ligt en ga hier méér van doen. Ga minder doen van alles waar niet écht jouw kunde ligt.

Ja, je gaat waarschijnlijk eerst inleveren en ja, het voelt eng. Maar geloof mij: je koopt tijd vrij om meer te worden van wie jij bent en wat jouw toegevoegde waarde is. Zo bouw je sneller je expert status op en word je hiervoor op den duur bewust benaderd.

Zorg dat je exact weet wat jij als individu wilt nastreven en wat je wilt bewerkstelligen.

  • Welke verandering zie jij voor je?

  • Wat is de stempel die jij wilt zetten op de wereld?

  • Wat is jouw kijk op de bepaalde zaken?

  • Hoe zou jij een verandering voor je zien binnen jouw markt wat niemand anders nog ziet

De wereld heeft genoeg mensen die ‘nadoen’ in plaats van ‘voordoen’. Durf die éne te zijn!

Bouwen aan jouw personal- en visual brand is belangrijk.
Het vormt en visualiseert de reden waarom iemand voor jou kiest. Een sterke basis is belangrijk.

Jouw personal brand is een filter. 
Het zorgt voor jezelf dat je vanuit jouw brand keuzes maakt en hier naar handelt (of niet).

Door het maken van specifieke keuzes ga je ook bewust handelen.
Ik geloof dat dit jouw personal brand en doel ten goede komt.

Je kunt alles zelf.
Op YouTube vind je alles wat je nodig hebt. De vraag is of je dit moet willen.

Ik ben benieuwd: ontwerp jij alles zelf? Laat het mij weten in een reactie!

Je bedrijf is wat je brengt, je personal brand is hoe je dit brengt.

PS: Kun je wel wat hulp gebruiken? Klik op de knop hieronder en laat je verrassen!

♥︎ Ik ben heel benieuwd naar jouw mening! Besteed jij veel uit of doe je alles zelf? Laat het mij weten in de comments hieronder!

Wil jij zelf je website maken? Laat ik je beginnen te vragen met te checken of jij de CEO, de manager of de uitvoerder bent binnen jouw bedrijf. Als je net zoals ik op alle drie de stoelen zit is het tijd om iets te verander. Lees het hier >>