Wat is personal branding? En hoe zet je het in als ondernemer?

Je zult het waarschijnlijk niet willen horen...

Maar personal branding heeft in de eerste plaats niets te maken met een nieuwe website. Je wilt als ambitieuze ondernemer graag een aantrekkelijke (nieuwe) website en werken aan jouw online presencé. Ik snap dat! En je hebt geen tijd te verliezen! Tijd is kostbaar, dus ik zal proberen het kort te houden.   

voor ondernemers die online actief (willen) zijn, zoals jij en ik, is personal branding van essentieel belang.

Het helpt jou juist helpt bij het verdere proces en al jouw plannen. Zoals een website (laten) maken. Of aan de slag met social media of het maken een online programma. Het helpt je zelfs bij het verkrijgen van een bepaalde mindset en je eigenwaarde hierin, doordat je actief aan de slag gaat met jou positionering. Het geeft bovendien rust bij het maken van keuzes:

  • Moet ik dit webinar wel volgen? Sluit het aan op mijn personal brand?
  • Wil ik mijzelf associeren met bepaalde producten of personen (samenwerkingen?
  • Past het aanbod van deze coach wel bij mij en is dit wel een goede keuze als ik kijk naar mijn waarden, visie en strategie?

Door je bewust te worden van wie jij bent als merk, ga je bewust handelen en bewust keuzes maken. Het resultaat is dat je bewust wordt benaderd door jouw klant (to be).

Ik geloof dat het individu in deze uitpuilende online wereld belangrijker wordt! Ik denk echt, nee ik weet zeker dat wij juist in die massa weer op zoek gaan naar de speld in de hooiberg. Jij bent zo’n speld! Maar die speld moet wel gevonden kunnen worden.

Dááág massa! Hallo interessant individu!

Als ondernemer en professional heb je het niet altijd makkelijk… Eens? Als ik naar mezelf kijk de afgelopen jaren: Ik was aanwezig op social media, ik had een website, ik schreef wel eens een blog, maar toch… echt lekker liep het niet.  

Weet je wat het was?

Ik sprak niemand in het bijzonder aan, dus er was ook niemand die zich in het bijzonder aangesproken voelde. Branding is iets waar veel over te lezen valt. Maar wat je leest is óf lastige taal óf de link wordt gelegd met het maken van een moodboard, kleurenpalet of website. 

Als digital brand designer is het mijn drive om branding behapbaar en design dragelijk
te maken.

Goed design verkoopt!

Maar als het niet is afgestemd op jouw klant, jouw missie en kernwaarden dan wordt het niks.
En hier gaat het 9 van de 10 keer fout. Ondernemers rennen direct naar een ontwerper of webbouwer, omdat ze denken dat dit 'branding' is. 

Hij of zij moet er dan maar 'iets' moois van maken of ze gaan met de beste bedoelingen zelf aan de slag. Je zult eerst moeten werken een je positionering (input) en pas daarna aan je presentatie (output).  

Voordat je hier stappen in zet MOET je eerst een stap terug doen.
Heb jij kraakhelder waar jij voor staat en gaat? Het hele inhoudelijke stuk, weten wat jou anders maakt dan al die anderen... Je moet een uniek verhaal hebben, daar gaat het om. Je kunt wel gaan werken aan je presentatie, maar als je niet hoe jij je wilt positioneren dan ontstaat er ruis. 

Ben jij een ambitieuze ondernemer of zelfstandige professional en sta je te trappelen om de wereld te laten zien wat jij te bieden hebt?

Jouw merk vormt het uitgangspunt, het vertrekpunt én het verzamelpunt van alles wat jij doet of gaat doen. Kun je dit benoemen, omschrijven, overbrengen? Dan kun je het bruggetje gaan maken naar alles wat je eraan gaat ophangen.

Jij als ondernemer met grote plannen WEET dat personal branding, design en social media belangrijk zijn én dat je er iets mee moet. Maar ja…

Wat dan?

Het enige dat je wél weet is dat je een aansprekende en aantrekkelijke (online) brand identity wilt in de vorm van een website, logo, visuals en alles daaromheen zodat jij op de radar komt van jouw potentiële klant! Jij wilt een (online) look & feel die volledig aansluit bij jou als persoon, jouw merk én jouw klant.  

Tromgeroffel: Daarom ben ik mijn eigen online academy gestart. Met de allereerste eCourse 'positioneer en presenteer jezelf als merk.'

In deze online academy vind je alles op het gebied van personal branding en design. Hier is branding geen ondergeschoven "opvul-module". Branding is wel ietsje meer dan wat kernwaarden bedenken en een kleurenpalet maken in Canva of Picmonkey. HET GAAT VEEL DIEPER! 

Branding Booyah!

Na deze mini training van 7 dagen heb jij een fitter merk. Jij weet jij wat branding wel én niet is en je zet de eerste stappen naar een fit & fantastisch merk. 

Welk gevoel wil jij jouw klant (to be) geven?  

Jouw product of dienst is belangrijk, maar de manier hoe jij dit overbrengt bepaalt jouw succes. 

Al een tijdje was ik aan het stoeien hoe ik mijn USP’s kon vormgeven in mijn visual branding. Ik bleef in kringetjes rond draaien die niet de mijne waren. Manon’s open en professionele blik op de branding van je bedrijf, haar supergave werkboek met feedback, het heldere brand board dat ze voor iedere deelnemer maakt en de inspirerende workshop hebben bij mij kwartjes doen vallen en ze vallen nog steeds. Dankzij de workshop heb ik een basis gevonden van waaruit ik zowel mijn klanten als mijzelf kan blijven inspireren.
Manon geeft je veel tips & tricks. Ze laat je zien hoe je je ideeën vrij eenvoudig zélf kunt realiseren. Manon is een KANJER en supergoed in wat ze doet en hoe ze het doet!
— Henriëtte Visser - Studio Mosk