Ga jij een website en logo (laten) ontwerpen? Wacht even!

Positioneer Jezelf als ondernemer als merk, vóórdat je aan de slag gaat met de presentatie ervan.

Of je nu zelf aan de slag gaat met het creëren van jouw brand identity of dat je een professionele grafisch designer inschakelt...  

Jouw personal brand vormt het beginpunt, het vertrekpunt en het uitgangspunt.

Door inzichtelijk te hebben wie jij bent, wie jouw klant is, wat jou typeert en kenMERkt, wat jouw eigenaardigheidjes en gekkigheidjes zijn kun jij jezelf los koppelen uit een groep want:

Je doet misschien hetzelfde, je bent NIET hetzelfde!

 

  1. Positioneren (wie ben jij als merk)
  2. Presenteren (hoe wil jij gezien worden en overkomen via je website, foto en Social media)
  3. Promoten (hoe ga je zorgen voor interactie en hoe kom je op de online radar)

Pas als je stap 1 voor jezelf scherp hebt kun je ook gericht gaan communiceren, in tekst maar ook zeker in beeld en dit gaan promoten. Stap 1 goed uitwerken:

  • Helpt je bewust keuzes te maken en bewust te gaan handelen, waardoor je uiteindelijk ook bewust wordt benaderd.
  • Helpt je focus te hebben en een stip op de horizon te zien.
  • Helpt je consistent en consequent te blijven in alles wat doet. 

Toch rennen 9 van de 10 ondernemers klakkeloos naar een ontwerper en gaan ze "iets" doen op Social Media. (stap 1 en 2 dus).

Alsof je je koffer inpakt zonder te weten
waar de reis naar toe gaat.

 

Dus: Download niet even snel een logo. Wacht met het kopen van stockfoto' s en ga nog even niet samen werken met een webdesigner. Echt! Je zult mij er dankbaar voor zijn. Je zult veel makkelijker keuzes maken als je weet voor wie je ontwerpt en wat jouw missie is. En ga je toch samenwerken met een grafisch ontwerper dan heb je een helder beeld van wat je wilt en hoe dit eruit moet komen te zien. Zo kun je beter portfolio's vergelijken en kom je erachter welke stijl aansluit bij jouw wensen. 

Ja maar wijsneus, Jij bent hier toch de creatieveling?

Ik heb geleerd van mijn fouten. Op het moment dat ik de vrije hand kreeg en na enkele dagen trots iets liet zien kwam het voor dat hij of zij het toch iets anders wilde. "Zou je dit eens willen proberen en dit en dat...." of: "ik wil mijn logo precies zoals hem". En zo duurde het soms voort, om uiteindelijk te eindigen bij het eerste voorstel. 

Ik vroeg me serieus af wat ik fout deed: ik was behulpzaam, vroeg voor al die niet afgesproken extra uren en rondes geen extra geld, bleef streven naar perfectie, stuurde schets naar schets...

En toch kwam ik er niet doorheen. Is dit de schuld van de klant? Nee. Is dit de schuld van mij? Nee. Het was de schuld van een ontbrekende factoren: voorbereiding en focus. Om te groeien is focus het belangrijkste, waarom dan niet als je een brand identity wilt laten ontwerpen?

Het was alsof ik geblinddoekt aan het schieten was. Ik schoot maar wat in het rond in de hoop iets te raken.

Er was een ding zeker en dat was dat het zo niet langer kon doorgaan. Op het punt dat ik zelfs alweer een sollicitatiegesprek had gehad besloot ik er écht voor te gaan en het goed te gaan aanpakken. Ik las al jaren heel veel over branding, online marketing en Social Media alleen deed ik niets met deze kennis. Totdat ik dat dus wél ging doen.

En sindsdien is er veel veranderd. Niet snel, maar slow & steady.

Doordat ik als eerste designer in Nederland de do-it-yourself (online) ontwerpprogramma's ben gaan promoten en hierover tips ben gaan delen (en zelfs workshops erover gaf) heb ik een aardige community opgebouwd. Het delen van tips (waar veel ondernemers naar op zoek waren) zorgde ervoor dat ik werd opgeMERKt. 

Ik had een gat in de markt te pakken. 

Er komen steeds meer zp'ers bij die hetzelfde doen als jij en ik. Opvallen en onderscheidend zijn is belangrijker dan ooit. Wil jij jezelf als personal brand ontwikkelen?

Wil jij weten wat jou kenMERKt?

Wil jij weten hoe je kunt worden opgeMERkt in een verzadigde op moeilijke markt? Meld je hier aan voor mijn 7 daagse mini training. 7 dagen lang mailtjes voor een fitter merk en een strakkere missie!