Hoe maak je (super simpel) een online cursus?

Mijn 6 stappenplan voor het maken van een online programma. Fire in tha hóóóle!

"Weet je wat jij moet doen" hoorde ik dan: "een online programma maken!"

Alleen... er zijn maar weinig mensen die daadwerkelijk een online programma lanceren, laat staan verkopen. Zo makkelijk is het niet! Dus voordat je veel geld gaat investeren om dit alles te leren om het uiteindelijk zelf te kunnen maken lees dit blog!

Hoe maak je een online programma? Met dit blog maak jij een goede start met het maken van je eerste online cursus.

De afgelopen jaren heb ik mij er met enige regelmaat in verdiept en heb ik meerdere platformen en LMS-systemen (learning management systemen) uitgeprobeerd én van alles uitgedokterd.

Laat ik vandaag in een opperbest humeur zijn (bijna vakantie YES!) en mijn lessen van A tot Z met jou willen delen. Ik weet zeker dat het jou een flinke stap voorwaarts helpt. 

Snelle navigatie

Dit artikel staat vol met informatie. Om makkelijk te navigeren kun je gebruik maken van de jump links hieronder:

Hoe ik in aanraking kwam met online programma's en "passief" inkomen

Toen ik net begon als fulltime ondernemer (najaar 2013) deed ik alleen grafische klussen: logootjes voor 125,- euro en als ik mazzel had een flyer en website. Keidruk zoals ik het dan maar even plat noem, maar geen geld op de bank.

Ik had geen strategie en doel.
Ik volgde webinar na webinar en was met van alles en nog wat heel druk. Al ploeterend en knokkend voor klanten ging ik tussendoor op onderzoek uit en kwam ik op het fenomeen "passief inkomen" en "online programma's". DIT. WIL. IK. Passief is nooit passief, maar goed, het is wel aantrekkelijk ;-)

Je kunt diverse (online natuurlijk!) programma's volgen om vervolgens zélf te leren hoe je een online programma maakt (wat ik onwijs graag wilde), maar de krekels op mijn bankrekening lieten het niet toe. Werkelijk iedereen online schreef "je moet investeren", dan komt dat geld vanzelf. Dat is ook wel, maar de kosten zo laag mogelijk houden is ook belangrijk. Dus droop ik af. Achteraf gezien ben ik daar zó blij om!

Als ik in deze tijd was gaan werken aan een online programma dan was ik gaan metselen met los zand. 


Alsof ik mijn koffer ga in pakken zónder te weten of ik op safari, strandvakantie of wintersport wil.

Zonder doel en strategie = geen conversie.

Ik besloot daar éérst wat aan te doen. Lees hier het hele verhaal ;-) Heel in het kort: ik ben mijzelf als merk gaan positioneren (personal branding). Dat klinkt heel overdreven (ik zie je wel kijken), maar dit proces geeft focus, sturing en houvast.

Door je bewust te worden van jezelf (als merk), ga je bewust keuzes maken en bewust handelen. Het resultaat is dat je uiteindelijk bewust wordt benaderd.

Bij alles wat ik doe, met wie ik wil samenwerken (of niet), tot aan welke content ik maak, grijp ik terug naar mijn personal brand. In mijn eigen "personal brand plan" heb ik alles uitgewerkt en uitgeschreven. De mist in mijn hoofd trok weg. Dit deed ik niet in een week, maar ik trok er enkele maanden voor uit. Na een goed jaar begon ik het effect ervan te ervaren.

Ik bleef bijschaven. Nu nog. Branding stopt niet. Nooit.

Ik zei klanten gedag die niet meer bij mij pasten, ging mijzelf anders positioneren en presenteren, verhoogde mijn prijzen en was duidelijk in wat ik wilde en wat niet meer. Daardoor had ik minder kleine tijdrovende klusjes die amper wat opleverden en hield ik dus meer tijd over terwijl ik onder de streep toch hetzelfde verdiende. Het belangrijkste in dit proces was dat ik echt ontrafelde en ontdekte wat ik wilde en hoe ik dat ging doen. 

Het Maken Van Een Online Programma Begon Weer Te Knagen...

En dus ging ik aan de slag. Ik ben begonnen in het voorjaar van 2016 en ging aan het einde van 2016 online. Zonder lanceerplan of wat dan ook. De meeste ondernemers (zo was ik namelijk ook) zijn met name druk met de lancering van de raket, terwijl die hele raket nog gebouwd moet worden, laat staan dat er een koers of eindbestemming bekend is. 

HIERONDER DEEL IK DE 6 STAPPEN DIE IK HEB GEZET BIJ HET REALISEREN VAN MIJN EERSTE ONLINE CURSUS.

Dit is heel belangrijk: kies een werkwijze die voor JOU werkt. Datzelfde geldt voor de marketing die erna begint. Als jij geen webinars wilt geven dan doe je dat niet, ook al zegt iedereen dat je dit wél moet doen. 

Is het maken van een online programma moeilijk? Nee. Het is alleen een knakenklus. Het is heel veel werk, dus "even" binnen een maand lanceren en verkopen kun je vergeten.

➜ [STAP #1] MAAK JE (NOG) NIET DRUK HOE JE HET PROGRAMMA GAAT MAKEN. START SIMPEL.

12644834_950064485046646_6631325614114662959_n.jpg

Ik las ooit het boek 'The Lean Startup' van Eric Ries. Je start met een idee, maar houdt het zo simpel mogelijk. Ik begon met het geven van kleinschalige workshops van max. 4 personen. Ik zorgde voor een fantastische dag met veel persoonlijke aandacht, deelde zoveel mogelijk bruikbare tips & tricks. Ook stuurde ik twee weken van te voren een werkboek op (dit werd uiteindelijk de aanzet naar de online cursus!) en zorgde op de dag zelf dat de deelnemers een moodboard kregen als verrassing en gaf zelfs nog "nazorg". Zo verzamelde ik testimonials en kreeg ik veel input van de deelnemers.

➜ [STAP #2] WAAR DENK JIJ DAT DE BEHOEFTE LIGT VS. WAAR LIGT DE BEHOEFTE ÉCHT?

personal branding expert.jpeg

De input die ik kreeg tijdens gesprekken schreef ik op. Zo kwam ik erachter waar écht de behoefte lag van mijn publiek. Ze kochten een kaartje (347,- ex BTW) voor een dag inclusief alle extra's met mij, dus dit was mijn ideale klant in levende lijve! Je kunt ook een "survey" versturen, maar waarom niet op deze manier? Dan verdien je er ook meteen wat aan. Bovendien vergeet ik na een uur al wat ik invul in zo'n vragenlijst, omdat ik er niet echt bij betrokken ben. Deze dag duurde 6 uur, de voorbereiding p/p nam voor mij ook nog ruim een dag in beslag.

Aanvullende tip: ik zie workshops die voor een appel en ei worden gegeven, maar onbewust koppelt iemand hier een waarde én verwachting aan. Ik had destijds een coach die aanraadde goedkoop te beginnen met bovenstaande workshop (onder de 100 euro), maar dat vond ik niet echt een goed advies. Ik wilde juist kappen met dat geploeter en 'gehobby' ;-) 

Wat zegt de prijs over jouw online cursus? Als ik een online cursus koop van 1500,- euro dan heb ik een andere verwachting dan bij een cursus van 150,-. Volgend jaar ga ik een Amerikaanse korte studie volgen bij een groot voorbeeld van mij. Hiervoor betaal ik dan ruim $5000,-. Deze opleider leidt beperkt nieuwe adviseurs op en ik hoop dat ik dan word uitgekozen. Ze houden het (bewust) exclusief. Ik heb hier heel veel verwachtingen bij en kan niet wachten om het geld naar ze toe te smijten, omdat ik zo hongerig ben naar deze kennis. 

Branding is dus ook: hoe prijs jij jezelf én je diensten. 

➜ [STAP #3] MAAK EEN SCHEMA MET LEERDOELEN, ACTIES EN MIDDELEN EN BEGIN BIJ HET EINDE! (CHECK DE GRATIS DOWNLOAD AAN HET EINDE VAN DIT BLOG)

Denk aan de lancering van de raket. Bedenk eerst welke planeet je wilt bereiken en stippel dan de koers terug naar de hangaar. Het lanceerplatform en het daadwerkelijke lanceren van de raket is dus niet het begin (zo klinkt het misschien wat logischer).

zo-lanceer-je-online-programma.png

HET LANCEERPLAN VAN JOUW ONLINE CURSUS (FIRE IN THA HÓLE!)

  • Wat levert het jouw cursist aan het einde van de rit op. Omschrijf dit zo concreet en precies mogelijk.
  • Pak een stapel post-its en ga alles wat je zou willen leren opschrijven.

  • Werk nu van achteren (wat levert het hen uiteindelijk op) naar voor en ga je schema invullen. Bedenk vanuit het eindstation de haltes. Schrijf deze zo concreet mogelijk op.
  • Zorg dat je lijst geen kladje is, maar een leidend document. Dit zorgt ervoor dat je straks als je daadwerkelijk gaat bouwen niet meer hoeft na te denken over de structuur en de inhoud.
  • Laat dit nakijken. Iemand die dit document en jouw plannen niet kent moet kunnen achterhalen wat het online programma behandelt en oplevert. Zelf heb ik het grote geluk dat ik mijn kantoor deel met een vriendin en tevens opleidingskundige. Heel handig:-)! Jetske Kralendonk werkt voor diverse Nederlandse bedrijven en heeft mij een flinke slinger gegeven en geleerd hoe ik het moest aanpakken.
  • Je kunt niet iemand met alleen jouw training op het niveau van jezelf krijgen. Vergeet dat dus! Wat je wilt is ze bijvoorbeeld van een 3 naar een 7 krijgen. Schrap daarom in jouw online cursus zodat het voor jouw cursist behapbaar én verteerbaar blijft. Je wilt niet dat ze buikpijn krijgen.
worksheet online programma maken.png

➜ [STAP #4] WAARIN BOUW IK MIJN ONLINE PROGRAMMA?

Ik deel 3 manieren met je: 

⓵ Een makkelijke oplossing is het maken van een interactief eBook

Dit gebruikte ik al in de workshop en ik bedacht mij dat ik dit ook los zou kunnen verkopen. Ik heb dit toen niet gedaan, maar het kán. Het eBook kun je interactief maken door te verwijzen naar linkjes of filmpjes op bijvoorbeeld YouTube. Interactief maken kan bijvoorbeeld met Adobe Indesign (dit gebruik ik) of PDF Escape (gratis). De pagina waar je dan naar linkt beveilig je met een wachtwoord, zodat anderen hem niet kunnen zien. Dit wachtwoord typ je dan uiteraard wel in het eBook. 

Een link maken in je werkboek.

Een link maken in je werkboek.

⓶ Een andere oplossing is het gebruiken van een platform.

Twee bekende Amerikaanse zijn Teachable en Thinkific. Een Nederlandse partij die ik super vind is EasyGenerator
Voordelen van dit soort platformen zijn dat ze erg makkelijk zijn. Ook worden alle updates e.d. door hen gedaan. Hier heb je dus geen omkijken naar.
Nadelen: Wil je meer features, dan zul je toch op een betaald account moeten overstappen. Persoonlijk had ik geen trek in maandelijks abonnementskosten. Want als het niet zou lopen, wat zou ik dan doen? Bovendien heb jij jouw lesmateriaal niet in je 'eigen kast' staan.

⓷ De derde oplossing (die ik uiteindelijk heb gekozen) is het aanschaffen van een plugin.

Ik gebruik LearnDash. Deze is mij aangeraden door mijn collega Danielle Jansen, zij maakt systemen voor o.a. overheidsinstanties en ministeries. Ik vertrouwde op haar kennis en expertise aangezien zij al zo veel ervaring heeft op dit gebied. Het nadeel is dat er soms door een update bijvoorbeeld iets niet goed staat en je echt alles zelf aan elkaar moet knopen. Dat bied je enorm veel vrijheid, maar het is wel wat lastiger. Zo zijn er voor LearnDash nog tig plugins die je erbij kunt gebruiken. Denk aan gamification (spel-elementen), notificaties en social learning.

➜ [STAP #5] WAARMEE VUL IK MIJN ONLINE PROGRAMMA?

Hiervoor heb je allerlei manieren en opties:

  • Je kunt natuurlijk je tekst uittypen, maar alleen tekst is wat saai.

  • Filmpjes van jezelf waarin je iets uitlegt. Je zet gewoon de webcam aan of neemt het op met een filmcamera. Ik heb sinds kort een nieuwe webcam die een betere kwaliteit heeft: de C922 van Logitech. Zelf vind ik Camtasia een handig programma om vervolgens te editen (als je dat zou willen).
  • Je kunt ook alleen de audio opnemen en dit uploaden. Het geluid is sowieso heel belangrijk! Zelf heb ik de Blue Snowball en de Blue Yeti microfoon. Eentje staat thuis en de andere op kantoor. Omdat ik steeds de Snowball moest meeslepen (ik deel mijn kantoor en ben dus niet altijd alleen) besloot ik de Yeti erbij aan te schaffen. 
  • Screencasts: oftewel een filmopname van jouw beeldscherm. Dit kan met Camtasia, maar ook met Quicktime. Andere alternatieven zijn UseLoom en ScreencastOMatic.
  • Werkboeken (interactief uiteraard). Printen kan dan nog steeds, maar het is wel zo fijn als mensen ook rechtstreeks in de PDF kunnen werken. Ik heb hiervoor een minicursus! Bekijk en bestel hem hier.
  • Quizzes, oefeningen, meerkeuze vragen enzovoorts.
  • Chatroom/Forum: ik vind het fijn als een cursist mij een berichtje kan sturen zonder dat ze daarvoor uit de leeromgeving moeten gaan.

➜ [STAP #6] MIJN ONLINE PROGRAMMA OF ONLINE CURSUS GAAN VERKOPEN.

Wat kan ik verdienen? Dit is vaak het eerste waar iedereen aan denkt. Ik destijds ook. Als je zo denkt gaat het bij voorbaat al mis. Er is niets mis met (makkelijker) geld verdienen. Maar als dit de eerste gedachte is die je erbij hebt, dan begin je (denk ik dan) niet vanuit het juiste uitgangspunt. 

Kennis an sich is waardeloos. Kennis is pas wat waard als anderen ermee geholpen zijn en jouw kennis zich vermenigvuldigd.

Voordat ik überhaupt begon met het maken van mijn eerste online cursus begon ik mij al druk te maken: "moet ik webinars gaan geven?" en "hoe verzamel ik meer e-mailadressen?

Ook hier geldt: hou het simpel en maak het jezelf niet te moeilijk.

  1. Maak een pagina voor je cursus: een zogeheten salespage. Omdat je jouw schema helemaal hebt uitgewerkt kun je ook makkelijk schrijven over wat je gaat verkopen.
  2. Vervolgens maak je een knop met 'meld je aan voor de wachtlijst'. Of misschien heb je een leuke weggever die aansluit bij het programma en die ze alvast kunnen downloaden. Je wilt in ieder geval zo snel mogelijk meer e-mailadressen verzamelen. Zelf heb ik deze gratis mini training gemaakt waarin ik jou gedurende 7 dagen meer vertel over branding en waar je op den duur ook in aanraking komt met mijn betaalde cursus: 'Positioneer En Presenteer Jezelf Als Merk'.
  3. Sommige mensen verkopen zelfs al trainingen aan de hand van alleen de salespage en gaan pas ontwikkelen zodra er verkopen binnen zijn. Koopt er niemand dan gaan ze ook niet al het werk verzetten. Dat is pas écht 'lean' starten, maar ik wilde dit graag maken. Of er nu iemand kocht of niet.
  4. De prijs bepalen is lastig. Als jij al je kennis en ideeën met iemand 1-op-1 zou delen wat zou dit dan die persoon kosten? Ik heb járen geïnvesteerd in mijn kennis en hier mijn hoofd over gebroken, zodat anderen dit niet hoeven te doen. Dat is meer waard dan 100,- euro. Denk ook aan wat het jouw klant uiteindelijk oplevert. Uiteindelijk koopt 1-3 % van je lijst. Stel je omzet doel is 5.000 euro. Je hebt een e-maillijst van 1000 personen. Dan zou je, als je uitgaat van 2% conversie, 20 personen hebben die kopen. Je cursus zou dan 250,- moeten kosten om de omzetdoelstelling te behalen. Dit is een formule, ik ben zelf meer van "het moet goed voelen". 
  5. Betrek je publiek er vanaf het begin bij: stel vragen en laat ze meedenken! Zelf heb ik een besloten Facebook Groep waar ik ook veel tips weggaf.
  6. Daarnaast maakte ik gratis content op Instagram en postte ik veel 'behind te scenes' (stories), gaf ik Facebook Lives en geef ik (sinds kort pas) webinars.
  7. Op dit moment is mijn betaalde cursus: 'Positioneer En Presenteer Jezelf Als Merk' nog continue te volgen (evergreen), maar dit ga ik veranderen naar (waarschijnlijk) 1x per kwartaal. Op deze manier, heb ik nu geleerd, kan ik meer toewerken naar iets. Op dit moment heb ik 30 cursisten in mijn online academy. Mijn doel was toen: online zetten en daarna ga ik wel uitzoeken wat werkt en wat niet.

WAT KOST HET MAKEN VAN EEN ONLINE PROGRAMMA?

  • Ik kon de plug-in goedkoper inkopen (multi-licentie). Normaal kost deze rond de 150$
  • Los van de plugin wilde ik de online academy op een separate website laten draaien. Op dit domein installeerden wij een WordPress thema en natuurlijk de plug-in!

  • Voor het bestelproces (shoppingcard) gebruik ik WooCommerce (gratis). Je hebt ook betaalde plug-ins van WooCommerce.

  • De betalingen worden geregeld via Mollie. Per transactie kost dit 0,29 cent. Werkt top!

  • Andere opties voor het betaalproces zijn Pay of Autorespond. De eerstgenoemde heeft ook een gratis variant. Heb je meer opties nodig dan betaal je net als bij Autorespond een vast bedrag per maand. Ik hoor hele goede verhalen over deze twee, maar toch koos ik ervoor om dit niet te doen. 
  • Het enige abonnement wat ik, naast Adobe natuurlijk (als ontwerper kan ik niet zonder), heb is van Vimeo, waar al mijn video's op staan. Je kunt Vimeo ook gratis gebruiken, maar dan heb je een wekelijkse upload limiet. Dat vond ik niet opschieten en ik besloot Vimeo Plus aan te schaffen. Dit kost mij 8 euro per maand.

We zijn aan het einde gekomen van dit blog! Maar... Ik heb nog iets voor je! Een hands-on eGuide met filmpjes én een extra bonus (zo zet je gratis een webinar op binnen je eigen website!)

Ik ben benieuwd hoe jij denkt over het maken van online programma's en waar je tegenaan loopt? Laat het mij weten via een reactie onder dit blog.