Een doodsimpele strategie waarmee jij je onderscheid als ondernemer!

Weet wat er speelt en speel hier op in. 

Even terug in de tijd: Ik was de eerste designer die gratis tips, een gratis training en zelfs workshops gaf over de online do-it-yourself ontwerpprogramma' s zoals Canva & Canva For Work. Dit besloot ik te doen op het moment dat mijn bedrijf voor geen meter liep in 2015.

Personal Branding Voor Ondernemers

Ik was niet onderscheidend en wist ook niet hoe ik dat kon veranderen. Ik verslond boeken en trainingen, maar al die kennis bleef lekker veilig in mijn rugzak. Totdat ik de rugzak begon uit te passen en de kennis ook daadwerkelijk ging gebruiken.

Toen deze gratis ontwerptools net opkwamen was ik boos, alsof grafisch ontwerpers het nog niet lastig genoeg hadden. Maar ik besloot er iets mee te doen, ik zag een gat. En alhoewel destijds mijn collega ontwerpers mij voor gek verklaarden zijn er nu een paar jaar later, een hoop die hierdoor "geïnspireerd" zijn geraakt.

Jezelf onderscheiden als ondernemer is lastig. Je moet op zoek gaan naar "Het Haakje" zoals ik dit noem. Meer uitleg over "Het Haakje" lees je in dit blog.

Ik heb drie eenvoudige stappen waarvan ik graag zou willen dat je ermee aan de slag gaat.

  1. Pak een vel papier en teken drie grote cirkels die elkaar overlappen.
  2. In iedere cirkel schrijf je de titel: feit - kans en (inter)actie. Onderstaande tekst en foto laten mijn model zien van enkele jaren terug. Ga nu nadenken, iedere dag even een half uurtje over de feiten binnen jouw vakgebied, maar óók over hoe jouw potentiële klant denkt over jouw vakgebied. Wat zijn de kansen die hierdoor zouden kunnen ontstaan? Het kan zijn dat dit nog niet bestaat en dat nog niemand (net zoals in mijn eigen geval) hier iets mee doet!
  3. Het gat, de sweetspot, de klik oftewel.... HET HAAKJE! Hoe creëer jij de interactie tussen de kansen, de feiten en de vragen/problemen/wensen/doelen van jouw publiek?

Ik heb nu een goedlopend bedrijf met nog maar één dienst en een online academy met online trainingen. Dit had ik nu nóóit gehad als ik onderstaande oefening NIET had gedaan als ondernemer.

Kom in (inter)actie in drie stappen.

Feit:

  • Er komen meer en meer zzp' ers.
  • We doen heel veel zelf, ik noem dit de Do-It-Yourself (DIY) business cultuur.
  • Alles moet makkelijker en sneller.
  • De grafisch branche is een verzadigde markt, maar veel ontwerpers zijn traditioneel ingesteld.

Kans:

  • Inspelen op de DIY ontwerp cultuur door het aanbieden van workshops in o.a. Canva.
  • Het delen van mijn kennis waardoor mijn eigen status verbeterd en ik mensen weer verder help.
  • Iedereen maakt gebruik van deze gratis programma' s waardoor ook iedereen de mogelijkheid krijgt om veel content te maken en zichzelf te promoten, waardoor het voller en voller wordt.
  • Ook al beweren mensen dat iedereen een grafisch ontwerper kan zijn met deze tools, zo makkelijk is het niet. Er komt namelijk meer bij kijken dan alleen maar op wat knoppen drukken.

Actie: 

  • Delen van direct toepasbare kennis waarmee mensen hun huidige ontwerpen naar een hoger level gaan tillen m.b.v. Canva of juist een goede visuele basis aanleggen in dit programma.
  • Je hebt inderdaad niet constant een grafisch designer nodig, zeker als je online actief (wilt) zijn dan loopt dit flink in de kosten.
  • Een basis is belangrijk, de rest kun je prima zelf in Canva.
  • Ik combineer mijn kennis over branding en design in mijn diverse workshops zoals Canva. En zo combineer jij het beste van twee werelden: de kennis van een grafisch designer en de toegankelijkheid van een online ontwerptool zoals Canva.
  • Canva en Canva For Work zijn prima programma's. Zo bespaar je een hoop geld bij een grafisch designer maar werk je zelf aan de promotie van jouw merk

Hoe ik begon met de feiten, kansen en "Het Haakje" lees je in de tekst en in de foto:

wat is jouw waarom? En hoe ontdek je jouw why!

De voordelen voor mijn gewenst publiek n.a.v. bovenstaande oefening!

  • Met enkele tips & tricks ga jij jouw huidige ontwerpen naar een hoger level tillen óf je gaat een start maken met mooie templates.
  • Dit alles leer je van een designer die ook nog eens veel weet over online marketing, social media, webdesign en online tools.
  • Een beetje goede designer vraagt per uur tussen de 50,- en 85,- ex BTW.... Wil je iedere dag online actief zijn dan moet je tellen op 30 minuten werk per visual voor een designer, en je gebruikt vast meerdere kanalen. Tel maar eens uit wat dat je gaat kosten!
  • Een echte grafisch designer kun je niet vervangen, hij of zij werkt met high end programma' s en zul je gewoon nodig hebben soms. Maar niet iedere dag! En dat scheelt geld en doorlooptijd bij het ontwerpen van een nieuwsbrief, blog of quotes.
  • Jouw conversie gaat verhogen! Meer likes, shares, followers, opt-ins en aanvragen!
  • En dus op den duur een hogere omzet. 

Bovenstaande verhaal heeft gewerkt. Heel goed gewerkt.

Want weet je? Als er zoveel ondernemers geïnspireerd raken door dit idee en het ook gaan toepassen dan weet je wel dat het werkt! Om met de woorden van Coco Chanel te eindigen:

If you want to be original,
be ready to be copied - Coco Chanel

Voordat ik het vergeet: ik heb een mini-training voor ondernemers over personal branding. Binnen nu en 7 dagen een fitter merk en strakkere missie! Meld je hier aan voor de mini-training. Ik stuur je dan gedurende 7 dagen mailtjes met inspiratie toe.