"Is jouw achternaam - TOMA - écht?" Die vraag krijg ik vaker. It is!

TOMA is een afkorting in marketingland en staat voor: Top Of Mind Awareness

Ik geloof dat online ondernemers met een unieke expertise en kennis, nog winstgevender kunnen worden door 'TOMA' te creëren voor hun bedrijf en persoonlijke merk.

Als de enige businessmentor in de Benelux werk ik met een bewezen effectieve methode op basis van wetenschap en data-gedreven inzichten.

Dit resulteert in een solide aanbod en een sterk eigen geluid. Met als resultaat? World Domination. Een begrip en boegbeeld worden binnen jouw branche.

Klaar om ‘TOMA’ te genereren voor jouw bedrijf?


Mijn eerste bedrijf startte ik als 21-jarige.

Een Amway- business. Ik was de jongste in Nederland. En ik deed het náást mijn gewone baan. Toen al ging ik mee naar seminars en netwerkbijeenkomsten. Ook in het buitenland.

Later begon ik - naast mijn fulltime baan - nog een bedrijf als digital designer. Ik werkte de klok rond en had klanten bij de vleet. Ik verdiende met gemak 2X mijn gewone salaris. En ik begon dit geld uit te geven. Niet aan dure schoenen, maar aan aandelen.

Inmiddels ben ik 38 en heb ik samen met mijn vriend ons droomhuis gekocht (met nauwelijks hypotheek) in de roerigste tijd op de huizenmarkt.

We verhuisden van een kleine woning van nog geen 70 m2 in Arnhem naar een riant verbouwde en gemoderniseerde karakteristieke woning in het witte stadje: Thorn.

Ik heb het goed gedaan. En ik ben nog geen 40. Los daarvan kamp ik (helaas) met een longziekte. Toch heeft dit mij er niet van weerhouden mijn omzet ieder jaar flink aan te dikken.

Ik ben dol op de ‘wet van aantrekking’, maar ook op de ‘wet van je mouwen opstropen’ en het werk doen. Ik ben opgegroeid als kleindochter van een ondernemer. Mijn opa had een bank.

Mijn moeder had in hetzelfde pand later een drukbezochte salon. Ik had geen nichtjes of zusjes. Alleen maar mannen in de familie.

Dat maakt dat ik van wanten weet. Ik heb een hart van goud, maar durf regelmatig de boel online op te woelen. Ik vaar niet met alle winden mee en durf kritisch te zijn op trends, hypes en standaard methodes.

Als kind was ik al anders.

Ik was wars van wat anderen vonden dat ik moest doen of kunnen. Die dwars- en vastberadenheid heeft ervoor gezorgd dat ik sta waar ik sta.

Ik heb het leven waar ik van droomde. Een prachtig huis, de liefde van mijn leven, familie en vrienden om mij heen. Een eigen motor. En ik werk maar 4 uur per dag en 10 maanden per jaar.

Mijn hoofd is net een popcornbrein: ideeën op commando die je om de oren knetteren. In mijn klantenbestand zitten daarom ook business coaches, trendwatchers, salesexperts en marketeers.

Grote namen die mij dikwijls bestempelden tot ‘geheim wapen’.

Als kind heb ik mij vaak anders gevoeld. Nu pas - dankzij Fascinate® en Sally - heb ik geleerd dat ik mij jarenlang heb aangepast op mijn omgeving. In plaats van de omgeving aan te passen op mijzelf.

Ik weet als geen ander hoe lastig ondernemen is.

Ik heb er jaren mee geworsteld. Ik was talentvol, maar niet succesvol.

Wat is het geheim van échte succesvolle ondernemers?

  • Zijn het de funnels?

  • De salesskills?

  • Hun mooie foto’s?

  • Die duizenden volgers?

  • De online programma’s?

  • Het high-end aanbod van 50K?

  • Het feit dat ze 24/7 online zichtbaar zijn?

Nee. Ik bestudeerde en begluurde de afgelopen 10 jaar heel veel succesvolle ondernemers.

Ik keek niet meer naar de ‘business bokito’s’ en ‘marketing maki’s’ in het online oerwoud. Maar keek naar de doorgewinterde vergevorderde ondernemers. Die al ondernemer waren toen ik nog zat te kleien in groep 2…

Elimineren om te excelleren.
— Manon Toma

Ze doen bijzonder weinig! Maar dat wat ze doen, doen ze bijzonder goed! Dat is het feitelijk.

Ik heb ook in jouw schoenen gestaan. Maar ik weet nu dat een powerful positionering werkt als haver voor een renpaard.

En jouw groei katapulteert.

 
 
 
 
manon toma