Positionering en personal branding - wat is het? En waarom is het cruciaal voor jou als kennisprofessional?

Ik weet het niet hoor…Ik moet al zoveel, is jezelf positionering en werken aan je personal brand niet een béétje overdreven?

  • Ik heb geen zin om mezelf anders of beter voor te doen.

  • Ik vind het meer iets voor extraverte mensen of influencers.

  • Als ik maar mijn best doe, meer is niet belangrijk.

Vergeet álles wat je tot nu toe dacht over personal branding en positionering.

 
 

Waarom is positionering i.c.m. personal branding voor kennisprofessional belangrijker dan ooit?

Je weet dat het belangrijk is en dat je er iets mee ‘moet’ als online actieve ondernemer, maar waar begin je? Misschien denk je: “ik moet al zoveel, houdt het nooit op? Is positionering i.c.m. personal branding niet een beetje onzin?”

Laten we eerst naar de cijfers kijken

  • Sinds 2003 is het aantal zzp’ers verdubbeld. Volgens diverse media zijn we van 630.000 naar ruim 1.1 miljoen zzp’ers gegaan (in 2018). Met name de business coachings hoek is booming.

  • Volgens het Carnegie Institute of Science is 85% van je (financiële) succes uiteindelijk te danken aan je persoonlijkheid, hoe je communiceert en leiding geeft. Slechts 15% draait om de feitelijke kennis.

  • Ook recent onderzoek van LinkedIn Talent Solutions laat zien dat 80% van de ondervraagde bedrijven steeds meer gaat werven op soft skills en dus persoonlijkheid. Logisch gezien het feit er steeds meer mensen bijkomen die doen wat jij doet of die kunnen wat jij kunt.

  • Studies (How To Fascinate® certified advisor documentatie) hebben aangetoond dat 91% van de consumenten liever van/bij een (persoonlijk)merk kopen dat ze vertrouwen en kennen.

  • Volgens de Fascinate® database en onderzoeken blijkt óók dat een duidelijk gepositioneerd en (persoonlijk)merk in de ogen van klanten gemiddeld 400% méér waard is in de ogen van hun doelgroep dan een vergelijkbare collega (in hetzelfde vakgebied).

  • De aandachtsspanne van mensen online is gereduceerd tot minder dan 9 seconden. Hoe maak je in die beperkte tijd een blijvende indruk? Positionering i.c.m. met personal branding is een wapen dat elke ondernemer (of je nu zelfstandig bent of aan het hoofd staat van een groot bedrijf) zou moeten gebruiken.

Een sterke positionering is succesvol als het de juiste klanten aantrekt en de rest afstoot.

Mensen zijn bereid meer geld te besteden én meer tijd door te brengen met iets of iemand wat hen fascineert.

Kijk maar naar jezelf. Je hebt vast bepaalde merken of mensen die je hoog hebt zitten. Tegelijkertijd zijn er ook vast waar je niets mee op hebt.

Jezelf duidelijk positioneren helpt de juiste klant de juiste beslissing te maken op het juiste moment.

Er zijn heel veel redenen om níet voor mij te kiezen. Maar er is een reden waarom je dat (hopelijk) wel doet: omdat ik de enige in de Benelux ben die positionering en personal branding kan onderbouwen met een bewezen en erkende methodiek. En dit alles in behapbare taal.

Dit is mijn visie:

Je hoeft niet iets heel uitzonderlijks te doen, als je dat wat je doet maar uitzonderlijk goed doet.
— Manon Toma

Knok jij voor klanten óf knokken de klanten voor jou?

Als je over (personal) branding leest dan kom je áltijd voorbeelden tegen zoals Apple, Nike of Starbucks tegen…

Lastig om je hiermee te identificeren als ondernemer! Toch? En identificeren is dús precies waar het om gaat bij positionering i.c.m.(personal) branding.

  • Mensen kopen merken omdat ze zich erin herkennen.

  • Omdat een merk iets weerspiegelt wat er voor hen toe doet.

  • Een merk waarmee ze zich willen/kunnen identificeren.

Het is de beleving rondom jouw dienst waar mensen écht op aanhaken.

Sterke merken ontwikkelen hun sterke kanten en benadrukken wat hen ten opzichte van anderen, anders maakt.
— Manon Toma

Met een goede positionering zorg je voor een “snelkoppeling”.

Een soort ‘shortcut’ dus.

Een kortere en snellere route die ervoor zorgt dat de juiste klanten ‘no matter what’ met jou willen werken. Dat betekent dat jij ‘the one and only option’ bent.

Op dit punt is prijs ook niet doorslaggevend. Prijs is alleen doorslaggevend als je doet wat iedereen doet.

personal branding consultant voor ondernemers

Wat heeft jouw positionering en personal branding te maken met de prijs die je vraagt?

Als er veel keus is en alles bovendien op elkaar lijkt, dan kiest een klant de goedkoopste variant. Altijd.
— Manon Toma

En net als (grote) merken dit doen, doe jij dit ook. met je hard skills, maar vooral ook je soft skills, persoonlijkheid, manier van communiceren, leiding geven en de ideeën en invalshoeken die alleen jij hebt.

Hieronder een plaatje wat ik uit mijn studie materiaal heb gehaald. Inderdaad: het gaat om een potje zout. Zo zijn er nog tientallen producten, merken en ondernemers die dit fenomeen weten toe te passen.

personal branding belangrijk.png
Wat voor jou vanzelfsprekend is, kan voor een ander juist aansprekend werken.

In de wereld waarin wij leven is er van alles heel erg veel.

It all comes down to this:

⏰ Mensen hebben steeds mínder tijd
🤷🏻‍♀️ Mensen heen steeds méér keus

Dit betekent dat jouw ideale klant méér dan genoeg keuze heeft en zich misschien zelfs overweldigd voelt door het aanbod.

Dus als jij een van de zovelen bent hoe wordt je dan gekozen?

Precies. Zoals ik al zei: op basis van prijs. Sterken merken concurreren niet op prijs.

Ze kennen geen concurrentie, omdat ze anders (gepositioneerd) zijn. Het gaat niet zozeer om de skills, maar om de persoon die de skills komt brengen.

03-0218.png

Online líjkt jouw (financiële) succes af te hangen van het hebben van:

  • tig online programma’s

  • een triljoen volgers

  • challenges

  • funnels

  • en de nieuws hype high-end gaan

Ik leer jou wat er écht en bovenal nodig is.

In mijn programma 'Powerful Positioneren i.c.m. Fascinate®' faseer je uit wat niet meer voor je werkt. Zodat je excelleert op wat wel voor je werkt.

Ik heb de enige échte sleutel in handen om al je eerder opgedane kennis en eerdere investeringen en inspanningen te verzilveren. Samen te smelten. Rond te maken. Kloppend. Voor eens en altijd.

Voel je onoverwinnelijk, onverwoestbaar en onvergelijkbaar.

Als je dít doet dan gaat al het andere (nog) makkelijker, beter of sneller voor je werken. Je hebt mijn ere-woord.

Lees hier meer over mijn traject: 'Powerful Positioneren i.c.m. Fascinate®'

Ik hoop dat dit artikel je heeft geholpen. Laat het mij weten okè? Stuur mij gerust een bericht op Instagram of voeg mij toe op Linkedin

⭐️ Meer van mij leren?

Luister naar m’n podcast op je favoriete kanaal.